۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۴۴۸۹۹
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

کلزا؛ محصولی که نیاز به آب ندارد/ رونق تولید با توسعه کشت کلزا

گسترش کشت کلزا در استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری می تواند نوید بخش جانی تازه در شریان های کشاورزی این استان باشد.
کلزا؛ محصولی که نیاز به آب ندارد/ رونق تولید با توسعه کشت کلزا
به گزارش جهانبین نیوز؛ با توجه به خشکسالي ­هاي پي در پي و کمبود آب در کشور براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزي بايد به سمت کشت­ هاي استراتژيک با آب بري کم برويم. که يکي از اين محصولات کشت دانه هاي روغني يا کلزا است.

گسترش کشت کلزا در استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری می تواند نوید بخش جانی تازه در شریان های کشاورزی این استان باشد.

اندیشه توسعه مزارع زیبای کلزا با امواجی از گل‌های زرد بر ساقه های سبز قادر است طرحی نو در عرصه کشاورزی چهارمحال و بختیاری دراندازد.

کم آبی معضل بزرگی است که آثارش حتی در استان پربارانی چون  چهارمحال و بختیاری نیز مشاهده شده، از این رو تلاش برای مواجهه با این موضوع مد نظر کارشناسان و متولیان کشاورزی قرار گرفته است.

گرایش به سمت تولید آن دسته از محصولات کشاورزی که نیاز کمتری به آب دارند، یکی از راهکارهایی است که در چنین شرایطی مورد توجه قرار می گیرد.

کلزا محصولی که آب زیادی نمی خواهد

یکی از کشاورزان که سال گذشته زمین خود را به کشت کلزا اختصاص داده بود در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کشاورزی حرفه سخت است که باید صبور باشی تا موفق شوی.

این کشاورز ادامه داد: امسال زمین خود را که به مساحت 80 هکتار است به کاشت کلزا اختصاص دادم.

وی گفت: اگر مسئولان سازمان جهاد  کشاورزی محصول را در اختیار ما بگذارند می توانیم درزمان مناسب کشت خوبی داشته باشیم.

این کشاورز از مسئولان جهاد کشاورزی خواست که آن ها را حمایت کنند و محصولات کشاورزان را خریداری کرده و به بازار عرضه کنند.

وی بیان داشت: ما چند سالی است که با بی آبی مواجه هستیم و کلزا از جمله محصولاتی است که نیاز به آب زیادی ندارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ کشاورزان چهارمحال و بختیاری استقبال خوبی در کشت کلزا داشتند و الان زمان آن رسیده که برداشت خود را از این محصول داشته باشند.



برداشت کلزا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت :برداشت محصول دانه روغنی کلزا در سطح  ۶۲۰ هکتار از مزارع استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰۰ تُن از این محصول از اراضی زیر کشت استان برداشت شود، اظهار داشت: تمام محصول تولیدی بهره برداران به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

دانش با اشاره به تعیین نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم کلزا افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا درسال جاری چهار هزار و ۶۶۰ تومان است

وی اضافه کرد: کشت دانه های روغنی کلزا از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه است تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی بتوان از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.

دانش افزود :علاوه بر خودکفایی در تولید دانه های روغنی، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفات، درآمد ۲ برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.

معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد : بیشترین سطح زیر کشت کلزا در شهرستان های بروجن و شهرکرد می باشد  

وی ادامه داد :با استقبال کشاورزان استان سطح زیر کشت این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ ارتقای کشاورزی در توسعه چهارمحال و بختیاری و بهبود سطح زندگی مردم بسیار تاثیرگذار بوده و در این میان ترغیب علاقمندان و فعالان این حوزه به سمت کشت گیاهان سازگار با شرایط موجود و فراهم آوردن امکانات و تسهیلات مورد نیاز و تشویق کشاورزان می تواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی استان و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی جدید شود.

گزارش از مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۲۲:۵۳

28 Jun 2020