۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۴۷۸۸
به نام اولیا بکام مدارس/

دريافت وجه کمک به مدرسه، اجباري نيست/ با مديران متخلف برخورد قانوني می شود

نوسازي نيمکت ها، وسايل گرمايشي، سرمايشي، تعمير ديوار، برگزاري آزمون ها و ... بهانه‌هايي است که برخي مدارس بابت آن پول مي‌گيرند.
دريافت وجه کمک به مدرسه، اجباري نيست/ با مديران متخلف برخورد قانوني می شود
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز؛ نوسازي نيمکت ها، وسايل گرمايشي، سرمايشي، تعمير ديوار، برگزاري آزمون ها و ... بهانه‌هايي است که بابت آن پول مي‌گيرند.

اين حکايت برخي مدارس دولتي ا‌ست، مدارسي که در ازاي وعده فراهم کردن شرايط بهتر آموزشي، خانواده‌ها را مجبور مي‌کنند مبالغي را به حساب آن‌ها واريز کنند. و در صورت عدم پرداخت از ثبت نام دانش آموز خوداري مي کنند .
 
در اصل ۳۰ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است: « دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسايل تحصيلات عالي را تا سر حد خودکفايي کشور به طور رايگان گسترش دهد. »؛ بنابراين مدارس، مجاز به دريافت هزينه‌هاي جانبي تامين مايحتاج نيستند و در صورت نياز، مطالباتشان از وزارت آموزش پرورش، قابل پيگيري است.  

حال اين سوال مطرح است که اگر مدارس مجاز به دريافت وجه اجباري کمک به مدرسه هستند، چرا اسم آن را کمک به مدرسه گذاشته اند؟.
 
دست به جيب شدن اجباري براي "کمک به مدرسه"

 يکي از اولياي دانش آموزان با ابراز گلايه از مسئولين گفت: اين چه برخوردي است که مسئولين ما در سطح کلان کشوري با آموزش وتعليم وتربيت مي کنند؟

 دانش آموزاني که در شهرستان ها ومرکز استان ها و کلان شهرها زندگي مي کنند  و اولياي مرفه اي  دارند ويا آقا زاده اند! و ثروتهاي آنچناني در اختيار دارند براي آنها   مشخص است  که براي آموزش هيچ مشکلي ندارند  چون اوليا ثروتمنداند  براي دانش آموزان  هزينه مي کنند. دولتي نشد خصوصي ثبت نام مي کنند!
اما براي دانش آموزاني که در مناطق محروم زندگي مي کنند، و اکثريت اوليا کارگر هستند و تمکن مالي خوبي ندارند اين اوليا در هزينه هاي ابتدايي فرزندانشان  ناتوان هستند چه برسد به اينکه به مدرسه کمک کنند!
 
 
يکي ديگر از اوليا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مخاطب اصلي من و خانواده ها، مدرسه ها ، مديرها و معاونان مدارس نيستند! چراکه مسئولين مدارس  مجبورند براي اينکه  امورات مدارس را بگذراننداز اوليا کمک بگيرند، چون آموزش و پرورش کمکي نمي کند و آنها را اهرم فشار بر اوليا مي کند، در حالي که سرانه ي مدارس مبلغ ناچيزي است که دادن وندادن سرانه کمک چنداني نمي کند. 

او ادامه می دهد: اگر آموزش و پرورش امکانات مناسب در اختيار  مدارس قرار بدهد، خوب مدير مدرسه مسئول مدرسه چه نيازي دارد که از اوليا در خواست کمک کند!
 
 
 دريافت وجه کمک به مدرسه، اجباري نيست

جهانبخش طهماسبي، مدير آموزش و پرورش شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ ضمن سپاس از اطلاع رساني رسانه هاي مجازي و اولياي ارجمند گفت: بر اساس دستورالعمل وزارتي ثبت نام، هيچ مديري به هنگام ثبت نام دانش آموزان مدارس به جز وجه بيمه و کتب درسي دانش آموزان حق مطالبه ي پول مازاد بر اين مبلغ را تحت هيچ عنوان ندارد و اگر چنين عملي را انجام دهد تخلف محسوب مي گردد و در صورت وجود شاکي قابل پي گيري است و با مدير متخلف برخورد قانوني خواهد شد.
 
 با مديران متخلف برخورد قانوني می شود

وي افزود: به استناد دستورالعمل شماره ۳۱۱۸/۳۶۰۱/۱۰۳ مورخه ۱۳۹۹/۰۳/۱۱ دريافت هرگونه وجه به جز حق بيمه و پول کتاب آن هم به قيمت مصوب ممنوع مي باشد. در تمامي مدارس ما ليست اعضاي ستاد ثبت نام اداره کل و مديريت آموزش و پرورش شهرستان همراه با شماره همراه ايشان، براي پاسخگويي به شکايات و هم چنين بروشورهاي عدم دريافت وجه و نيز آدرس سامانه پاسخگويي به شکايات به وفور  نصب شده است.
 
طهماسبي تاکيد کرد: در صورتي که از اوليا محترم وجه دريافت شد (به جز بيمه دانش آموزي و پول کتاب) موضوع را سريعا به واحد ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات اداره آموزش و پرورش اطلاع دهيد و يا با مراجعه به سامانه پاسخگويي به شکايات وزارت آموزش و پرورش به آدرس shekayat.medu.ir مراجعه  وشکايت خود را ثبت نماييد و پس از بررسي در صورت صحت موضوع وجه خود را دريافت کنيد.
 
انتهاي پيام/630 ل
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۴۵:۵۰

15 Jun 2020