۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۴۷۰۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد

آماده‌باش یگان حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی/ اطفاءحریق نیازمند عزم استانی قوی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس گفت: آتش به استان‌های همجوار رسیده است، اما از جنگل‌های این استان دور است و با وجود این فاصله، یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در کل مرزهای این استان آماده‌باش و درحال گشت‌زنی هستند که درصورت وقوع حریق اقدام به اطفاء حریق کنند.
آماده‌باش یگان حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری برای مقابله با آتش‌سوزی احتمالی/ اطفاءحریق نیازمند عزم استانی قوی
به گزارش جهانبین نیوز؛ از روز پنجشنبه هشتم خردادماه آتش به جان جنگل‌های زاگرس افتاده و همچنان هم ادامه دارد، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در معرض نابودی قرار گرفته، این آتش‌سوزی دامن جنگل‌های استان‌هایی ازجمله کهگیلویه و بویراحمد، یزد، بوشهر، لرستان، خوزستان و... را فراگرفته است، از آنجایی که برخی از استان‌های درگیر با آتش‌ با چهارمحال و بختیاری مجاور هستند آیا تهدیدی برای چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان تا چه حد برای مقابله با آن آماده است؟
 
علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ آتش‌سوزی را ازجمله حوادث غیرمترقبه عنوان و اظهار کرد: در زمان وقوع آتش‌سوزی همه دستگاه‌های لشکری و کشوری ملزم به اطفاء حریق می‌شوند.
 
وی بیان داشت: گرم شدن هوا یکی از دلایلی است که باعث می‌شود جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی شوند، اما نقش انسان در نابودی جنگل‌ها و مراتع بسیار پررنگ است و در برخی از موارد بیش از 90 درصد بوده که نمی‌توان از آن غافل شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی اهمیت بالایی دارد ادامه داد: آموزش‌های لازم در این زمینه از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در اختیار جوامع محلی قرار داده می‌شود، نصب بنر، تابلو، ارسال پیامک و... نیز از دیگر روش‌هایی هستند که از طریق آن اقدام به افزایش آگاهی بهره‌برداران و جوامع محلی و فرهنگ‌سازی در این خصوص شده است.
 
محمدی‌مقدم اطفاء حریق را موضوع دیگر در بحث مقابله با آتش‌سوزی عنوان و تاکید کرد: در سال‌های گذشته در زمینه اطفاءحریق مشکل چندانی نداشتیم و آتش‌سوزیی که بیشتر از توان شهرستان باشد رخ نداده است همچنین از ابتدای امسال تا به امروز موردی از آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان وجود نداشته است.
 
وی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس بیان داشت: آتش به استان‌های همجوار رسیده است، اما از جنگل‌های این استان دور است و با وجود این فاصله، یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در کل مرزهای این استان آماده‌باش و درحال گشت‌زنی هستند که درصورت وقوع حریق اقدام به اطفاء حریق کنند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: با وجود فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته و آموزش‌های داده شده کل مردم برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی آماده هستند که قبل از آنکه نیروهای مربوطه به محل برسند اقدام به اطفاء حریق کنند.
 
محمدی‌مقدم یادآور شد: در سال‌های گذشته تا جایی که امکان داشت دهیاری‌ها مجهز به وسایل اطفاءحریق شدند و این مراکز به همراه مردم و به‌صورت خودجوش شروع به اطفاءحریق می‌کردند.
 
وی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز در این زمینه بیان داشت: این استان به دستگاه روت فایر مجهز شده است و درصورت وقوع حریق اگر ارتفاع محل آتش‌سوزی زیاد بالا نباشد این دستگاه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، همچنین دمنده‌ها، آتش‌کوب‌ها، دستگاه‌های دمنده، و... از دیگر تجهیزاتی است که برای این منظور به کار گرفته می‌شود.

محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: نمی‌توان از مشکلات پیشِ روی این اداره کل در بحث آتش‌سوزی غافل شد، حدود سه سال است که هیچ اعتباری از ستاد بحران به منابع طبیعی در بحث حریق اختصاص داده نشده، متاسفانه آتش‌سوزی در مناطقی رخ می‌دهد که با ماشین نمی‌توان به ان وارد شد ما درخواست اعتبار برای خرید موتورسیکلت داشتیم ولی متاسفانه در این چند سال هیچگونه امکاناتی برای اطفاء حریق از سوی مدیریت بحران برای منابع طبیعی تامین نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مقابله با آتش‌سوزی را نیازمند عزم استانی قوی مورد نیاز دانست و اضافه کرد: امسال در این زمینه یک ریال به این اداره کل پرداخت نشدهو این درحالی است که هزینه‌های جاری برای تعمیر خودرو، خرید لاستیک و بنزین نیز کاهش داده شده و این یک بی‌مهری نسبت به منابع طبیعی است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۱۸:۰۶

2 Jun 2020