۰
plusresetminus
علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال، اقتصادی کردن مراتع و استفاده از دیگر کارکردهای آن دردستور کار قرار دارد به طوری که از سال 94 با همکاری جهادکشاورزی توسعه کشت گیاه دارویی گل محمدی در استان آغاز شد.
توسعه کشت گل محمدی در راستای اقتصادی کردن مراتع/ کشت گیاهی که کاهش 70 درصدی فرسایش خاک را به دنبال دارد
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال، اقتصادی کردن مراتع و استفاده از دیگر کارکردهای آن دردستور کار قرار دارد به طوری که از سال 94 با همکاری جهادکشاورزی توسعه کشت گیاه دارویی گل محمدی در استان آغاز شد.

وی افزود: طی این مدت بالغ بر 800 هکتار از اراضی زراعی و ملی استان به کشت گل محمدی اختصاص یافت که هم اکنون بیش از 350 هکتار آن قابل بهره برداری است.


محمدی مقدم با بیان اینکه برداشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون آغاز شده است و تا پایان خردادماه ادامه دارد گفت: میانگین عملکرد این گیاه، 3 تن در هر هکتار است که بخشی از آن در کارخانجات برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می شود و مابقی به یزد و کاشان ارسال می گردد.

وی از افزایش 250 تنی تولید گل محمدی نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و گفت: پیش بینی شده امسال نزدیک به یک هزار تن گل محمدی از اراضی استان بهره برداری شود.

به گفته وی؛ اخیرا در شهرک صنعتی شهرکرد کارخانه گلاب گیری راه اندازی شده است که در تکمیل زنجیره فرآوری محصولات گل محمدی در استان اهمیت بالایی دارد.

فرامرز مردانی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: گل محمدی از جمله گیاه دارویی با نیاز آبی کم است که در اراضی کم بازده و مراتع درجه 3 کشت می شود.

وی با اشاره به مزایای کشت گل محمدی در اراضی بایر خاطرنشان کرد: کشت این گیاه علاوه بر رونق تولید، اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران و جوامع محلی در حفظ آب و خاک، افزایش نفوذپذیری آب در زمین و تقویت سفره های آب زیرزمینی نقش بسزایی دارد.

مردانی با اشاره به آمار بالای فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری گفت: به طور متوسط میزان فرسایش خاک در این استان بیش از 20 تن در هر هکتار است که پیش بینی شده با کشت این گیاه در اراضی بایر، فرسایش خاک با 70 درصد کاهش به 8 تن در هر هکتار برسد.

یکی از کشاورزان می گوید: امسال هر کیلوگرم گل محمدی به صورت تر حدود 15 هزار تومان به فروش می رسد.

یاد آور می شود: یک میلیون و 93 هزار هکتار، معادل 67 درصد وسعت استان چهارمحال و بختیاری را مراتع تشکیل داده است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۲:۳۰:۴۵

27 May 2020