۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۴۴۶۴۹

شناسایی 408 گروه جانوری در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی تنوع زیستی گفت: این استان با 408 گونه جانوری و 1360 گونه گیاهی دارای تنوعی از زیستگاه‌ها است.
شناسایی 408 گروه جانوری در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛  تنوع زیستی یک ویژگی مهم زندگی و حیات در کره خاکی است که براساس گوناگونی اکوسیستم، گونه و ژن تعریف می‌شود. این ثروت زیستی محصول میلیاردها سال تکامل زیستگاه‌ها و موجودات زنده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی تنوع زیستی با شعار "راه حل‌ها در طبیعت نهفته است" گفت: قرار گیری استان چهارمحال و بختیاری در چین خوردگی‌های زاگرس میانی سبب ایجاد تضادهای اقلیمی، زیستگاهی و درپی آن تنوع گونه‌ای شده، به صورتی‌که تنوعی از زیستگاه‌ها شامل اکوسیستم کوهستانی، جنگلی، مرتعی، دشتی و زیستگاه‌های آبی نظیر تالابی و رودخانه‌ای در آن دیده می‌شود. 

شهرام احمدی از تنوع گونه‌ای به عنوان منبعی تجدید ناشدنی نام برد و تصریح کرد: از دست دادن تنوع زیستی شامل شامل تنوع گونه‌ای گیاهی و جانوری، غیرقابل جبران است. 

احمدی افزود: در چهارمحال و بختیاری 1360گونه گیاهی که 200 گونه آن دارای ارزش‌های دارویی، صنعتی خوراکی و عطری رویش دارد و از این تعداد 370 گونه آن انحصاری کشور ایران است. وی اذعان داشت: 26 گونه گیاهی از جمله مرزه کلاری، انواعی از گون، موسیر و... از گونه‌های دارای ارزش جهانی بوده و در لیست قرمز IUCN وضعیت آنها در سطح جهان در معرض خطر و یا آسیب‌پذیر گزارش شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان توجه به اکوسیستم‌ها و احیای آنها در استان را موثر ارزیابی کرد و بیان داشت: پس از اقدامات این اداره کل و احیای تالاب گندمان، گونه گیاهی آلاله سفید پس از 85 سال در این استان مشاهده و گزارش شد. 

وی در ارتباط با تنوع زیستی در گونه های جانوری استان تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، مشاهدات و گزارش‌های دریافتی در حال حاضر 408 گونه جانوری در سطح استان شناسایی شده است و مشاهده برخی از این گونه ها از جمله سیاه گوش در سطح مناطق تحت مدیریت استان ثبت و مستندسازی شده است.

وی مشاهده تعداد قابل توجهی از پرندگان خشکی‌زی و تالابی در سال‌های اخیر در استان را امیدوارکننده خواند و گفت: در استان 12 گونه جانوری دارای ارزش جهانی در خطر انقراض و آسیب‌پذیر وجود دارد.

این مقام مسئول حفاظت از تنوع زیستی و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری این استان را از رسالت‌های سازمانی در این اداره کل مطرح کرد و از مردم و مسئولان خواست تا با همراهی این اداره کل این میراث ارزشمند را برای نسل‌های آینده حفظ و حراست کنند. 

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۱۴:۵۸

26 May 2020