کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس:

رزمندگان بسیاری جانشان را برای آزادی خرمشهر تقدیم کردند/در عملیات بیت‌المقدس دشمن با همه امکانات به میدان آمد

3 خرداد 1399 ساعت 11:40

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: در مدت‌زمان بین هجدهم اردیبهشت تا سوم خرداد که خرمشهر آزاد شد سخت‌ترین و بدترین عملیات توسط رزمندگان اسلام انجام شد، متأسفانه جوانان زیادی را برای محاصره خرمشهر و بعدازآن آزادی شهر از دست دادیم.


نجات علی عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: از سوی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری به منطقه جنگی اعزام شدم و در سمت فرمانده دسته خدمت ‌کردم.

وی ادامه داد: گروهانی که از رزمندگان  چهارمحال و بختیاری تشکیل شده بود به نام گروهان شهید کبیری از مسؤلان سپاه که در عملیات فتح‌المبین به درجه رفیع شهادت رسید، نام‌گذاری شد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه در زمان آزادسازی خرمشهر 32 سال سن داشتم، عنوان کرد: در عملیات فتح خرمشهر سپاه، ارتش و نیروهای که درقالب نیروهای بسیج بودند با یکدیگر ادغام شده بودند.

عظیمی با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه درحالی‌که به‌ طرف خرمشهر پیشرفت می‌کردیم در محاصره دشمن قرار گرفته و اسیر شدم، خاطرنشان کرد: شبی که خرمشهر آزاد شد در اسارت نیروهای بعث بودم، نیروهای بعثی وقتی خبر شکست خود را شنیدند طوری وانمود کردند که خودخواسته از شهر عقب‌نشینی کردند.

این رزمنده حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: صبح روز بعد سربازهای عراقی وارد اردوگاه شده و با در آغوش گرفتن عرب‌زبان‌هایی که در بین اسرا بودند از عقب‌نشینی و صلحی که در راه است خبر دادند و ما آنجا بود که فهمیدیم عملیات موفقیت‌آمیز بوده و شهر آزاد شده است.

وی بیان داشت: عراقی‌ها باوجوداینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر متحمل خسارت‌های زیادی ازجمله اسارت 19 هزار نیرو، از دست دادن بسیاری از عدوات زرهی و کشته شدن جمعی از نیروهایشان شدند، اما اقرار نکردند که ایران آن‌ها را از خرمشهر بیرون کرده و به مردم خود این‌گونه القا کردند که خودخواسته به مرزهای بین‌المللی برگشتند.

عظیمی تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس دهم اردیبهشت سال 1361 رأس ساعت 11 صبح با رمز یا امیرالمؤمنین شروع شد، عملیات‌ گسترده بود و به دلیل  اهمیت زیادی که داشت سه قرارگاه عهده‌دار عملیات شدند.

این رزمنده حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: قرارگاه کربلا جبهه اول بود، قرارگاه قدس که در وسط قرار داشت و جبهه دوم بود و قرارگاه شهید توسلی در اطراف خرمشهر به‌عنوان جبهه سوم مستقر بود.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه قدس که تعدادی از نیروهای چهارمحال و بختیاری در آن حضور داشتند بعد از عبور از پل دارخوئین در همان شب اول عملیات تا جاده خرمشهر به اهواز رسیدند، افزود: در طی این عملیات تعداد زیادی از نیروهای دشمن اسیر شدند و خاک ایران تا جاده خرمشهر به اهواز آزاد شد.

عظیمی با بیان اینکه زمانی که توسط رزمندگان اسلام برای فتح خرمشهر عملیات انجام گرفت، عراق تا فاصله پنج کیلومتری پشت اهواز رسیده بود و کل جاده خرمشهر به اهواز در دست نیروهای عراقی بود، ادامه داد: بعد از آزاد شدن بخشی از خاک ایران تا جاده اهواز به خرمشهر، نیروها در جاده‌ای که در پشت این جاده قرار داشت به‌طرف رودخانه کارون حرکت کردند و دو روز بعدازآن بود که دوباره عملیات شروع شد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: پشت جاده خرمشهر به اهواز بودیم که ضدعملیات عراق برای بازپس‌گیری این جاده شروع شد، هدف نیروهای عراقی تصرف جاده خرمشهر به اهواز بود که رزمندگان ایران به هر شکل ممکن در برابر این ضدعملیات عراق مقاومت کردند و دشمن را به عقب راندند.

وی خاطرنشان کرد: فردای روزی که دشمن قصد تصرف دوباره جاده خرمشهر به اهواز را داشت، دمدمای صبح بود که دیدم چیزهایی مثل گله‌های شتر یا احشام از طرف پاسگاه‌های هویزه به سمت نیروهای ایرانی حرکت کردند، وقتی با دوربین نگاه کردم دیدم تانک، نفربر و دیگر عدوات جنگی ارتش عراق هستند و به سمت جایی که ما مستقر بودیم حرکت می‌کردند، درواقع به ازای هر یک رزمنده از چهارمحال و بختیاری مستقر در محل در آن روز دو تانک و نفربر وارد محل شد.

عظیمی با تأکید بر اینکه بچه‌های رزمنده در برابر تجهیز نیروها که تا شب به طول انجامید مقاومت کردند تا ارتش بعثی باآن‌همه عدوات جنگی نتواند کاری از پیش ببر، یادآور شد: مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس از جاده حسینیه به‌طرف پاسگاه‌های دژ بود، در این قسمت و بعد از درگیری با نیروهای بعثی گروهان چهارمحال و بختیاری تقریباً آرایش خود را از دست داد اما درگیری‌ها به‌عنوان پدافند در پشت خاک‌ریز تا پاسگاه‌های دژ ادامه داشت، درنهایت سه‌راه حسینیه از دست دشمن درآمد و همه نیروهای عراقی اسیر شدند و تانک‌ها و نفربرهایشان در زمین‌های خرمشهر و اهواز که اکثراً آب یا باتلاق بود فرورفتند.

رزمنده سال‌های جنگ تحمیلی با اشاره به اینکه در ادامه هویزه و اکثر زمین‌های اطراف آن آزاد شد و محاصره خرمشهر روز‌به‌روز تنگ و تنگ‌تر می‌شد، بیان کرد: در مدت‌زمان بین هجدهم اردیبهشت تا سوم خرداد که خرمشهر آزاد شد و سخت‌ترین عملیات توسط رزمندگان اسلام انجام شد، متأسفانه جوانان زیادی را برای محاصره خرمشهر و بعدازآن آزادی شهر از دست دادیم.

وی با بیان اینکه صدام به‌شدت به ارتش خود و به‌روزترین امکانات نظامی آن مغرور شده بود و اعلام کرده بود اگر خمینی بتواند خرمشهر را آزاد کند ما کلید بصره را به او خواهیم داد، گفت: سخت‌ترین مرحله برای نیروهای ایرانی حرکت از پشت جاده خرمشهر به اهواز به سمت خرمشهر با بیابانی وسیع، بدون پستی و بلندی و عوارض طبیعی بود، این در حالی بود که نیروهای عراقی در پشت خاک‌ریزهایی که آماده کرده بودند با انواع و اقسام سلاح‌های مستقر شده بودند، اینجا بود که بیشترین شهید را دادیم.

عظیمی تأکید کرد: شبی که قرار بود عملیات آزادسازی خرمشهر آغاز شود، نیروها از عصر در یک قسمت جمع شده بودند، وقتی به سطح منطقه نگاه می‌کردی سراسر منطقه پر از نیروهای رزمنده و بسیجی بود ولی بعد از عملیات اکثر این نیروها به خاک‌ریز اول نرسیده شهید شدند، این‌ها واقعیت‌های جنگ است که گفته نشد.

این رزمنده دفاع مقدس اهل چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت سخت‌ترین مرحله عملیات بیت‌المقدس اطراف و داخل شهر بود که درقالب سه قرارگاهی که در این عملیات حضور داشتند در روز سوم خردادماه خرمشهر آزاد شد، با توجه به ارتش قدرتمند عراق و شرایط جغرافیایی منطقه این‌که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا را آزاد کرد» تعریف بسیار درستی و عمیقی بود.

وی اضافه کرد: عملیات فتح خرمشهر یک عملیات تهاجمی بود، نیروهای ایرانی  خاک‌ریز نداشتند اما دشمن پشت خاک‌ریزهای خود کمین کرده بود و نیروهای ایرانی بدون هیچ‌گونه محافظی به آن‌ها حمله می‎کردند، به همین دلیل نیروهای زیادی از جوانان ایرانی در این عملیات شهید شدند، تنها نقطه مثبت در این عملیات شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر بود.

انتهای پیام/1056ج


کد مطلب: 44638

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44638/رزمندگان-بسیاری-جانشان-آزادی-خرمشهر-تقدیم-کردند-عملیات-بیت-المقدس-دشمن-همه-امکانات-میدان-آمد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir