۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۴۵۸۷
در چهارمحال و بختیاری

اختصاص بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته، بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به‌منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافت.
اختصاص بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری
به گزارش جهانبین نیوز؛ روند روبه رشد جمعیت در کشور طی چند دهه اخیر و عدم توسعه کافی مشاغل دیگر موجب وابستگی مردم و جوامع محللی به استفاده حداکثری از طبیعت شده که بعضاً این عمل تا حد نابودی طبیعت و پوشش گیاهی پیش رفته است.

 در کنار بهره‌برداری بی‌رویه و فشار بر طبیعت، تغییرات اقلیمی خصوصاً میزان پراکنش و نوع بارش موجب تشدید خشکسالی و حوادث طبیعی شده است.

از این‌رو برای دست یافتن به راهکاری عملی جهت کاهش خسارات ناشی از موارد فوق‌الذکر بر طبیعت باید مطالعه و اقدامات کاملی درقالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز صورت پذیرد.

لذا در راستای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در امر عملیات آبخیزداری در کشور با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی، اعتباراتی برای اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این باره اظهار کرد: سال گذشته، بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به‌منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: پروژه‌های اجرایی سال ۹۸ منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از محل صندوق توسعه ملی شامل عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در ۴۲ حوزه آبخیز استان با مساحت ۴۲۲ هزار و ۷۰۹ هکتار اجرا شد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: سال گذشته ۱۳۵ مورد سازه مکانیکی با حجم ۱۳۸ هزار و ۲۷۳ متر مکعب و تعداد ۲۳ عملیات بیومکانیک در سطح معادل یک هزار و ۳۲۸ هکتار اجرا شد.

محمدی با اشاره به اینکه احداث پخش سیلاب در حجم یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب، ۱۱۹ سازه سنگی-ملاتی با حجم ۳۹ هزار و ۷۶۸ مترمکعب، ایجاد دو مورد دیوار ساحلی با حجم ۴۱۴۵ متر مکعب، اجرای پروژه بیومکانیک جنگل شامل احداث چاله های فلسی با نهالکاری در ۱۱ حوزه آبخیز با سطح ۹۸۴ هکتار، اجرای پروژه بیومکانیک مرتع شامل کنتورفارو در ۱۶ حوزه آبخیز با سطح ۵۸۸ هکتار، دو مورد تثبیت زمین لغزش در حوزه سرخون و کاج با حجم ۲۹۵۲ متر مکعب، اجرای ۱۱ مورد تورکینست و بند خاکی شامل ۶ مورد احداث در‌گنج، فرخشهر، نغمه، کرسنک و قلنگان و ۵ مورد ترمیم در چلگرد، قلعه تک، هرچگان و گنج و تومانک از جمله این اقدامات بود یادآور شد: این عملیات با هدف تغذیه آبخوان، کنترل رواناب، جلوگیری از حرکات توده‌ای زمین، بهبود رطوبت سطحی خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و کنترل رسوب و سیل اجرا شد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۰۹:۲۹:۳۳

18 May 2020