کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری؛

تعلیف دام در مراتع چهارمحال و بختیاری سه و نیم برابر ظرفیت موجود است

27 ارديبهشت 1399 ساعت 12:45

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، گفت: آمار فعلی دام موجود در مراتع استان 3 و نیم برابر ظرفیت موجود است که این امر کاهش جمعیت گونه‌های خوش‌خوراک و سیر تخریبی مراتع را به‌دنبال دارد.


علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: در سطح استان 1 میلیون و 93 هزار هکتار مرتع وجود داشته که ظرفیت چرای دام متناسب با این میزان مرتع حدود 700 هزار واحد دامی است.
 
علی محمدی‌مقدم تعداد دام‌های سبک استان را 2.5 میلیون رأس عنوان کرد و افزود: افزایش سه و نیم برابری دام در مراتع چهارمحال و بختیاری تهدیدی برای این مناطق است.
 
وی ورود زودهنگام دام به مرتع و خروج بعد از زمان مناسب را دیگر عامل تخریب مراتع در چهارمحال و بختیاری برشمرد و بیان کرد: چرای زودرس علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، منجر به کاهش تولید علوفه شده و کاهش تولید پروتئین و لبنیات را به‌دنبال دارد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تقدیر از مشارکت داوطلبانه دامداران و مرتع‌داران روستای بیژگرد بخش گندمان شهرستان بروجن در حفاظت از یکهزار و 600 هکتار از مراتع این روستا، گفت: مشارکت بهره‌برداران در قُرُق و نگهبانی از مراتع نقش بسزایی در حفظ این زیستگاه‌های طبیعی دارد.
 
وی استفاده از سایر ظرفیت‌های مرتع را دیگر راهکار کاهش دام و تناسب سازی میان دام و مراتع عنوان کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، توسعه طرح‌های زنبورداری و... باعث تداوم معیشت و درآمدزایی بهره‌برداران می‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز و براساس تقویم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور زمان ورود دام عشایر به چهارمحال و بختیاری در سال جاری بیستم اردیبهشت‌ماه و خروج دام 20 شهریورماه اعلام شده است.
 

انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 44572

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44572/تعلیف-دام-مراتع-چهارمحال-بختیاری-سه-نیم-برابر-ظرفیت-موجود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir