کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه‌ها و هشدارهای کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص سرمایه‌گذاری در بورس

تازه‌واردها به بورس مراقب باشند/لزوم دوری از رفتارهای هیجانی و احساسی

20 ارديبهشت 1399 ساعت 8:30

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری توصیه‌ها و هشدارهای لازم برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن در بورس را تشریح کرد.


بهمن قدمی دمابی کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، درخصوص دلایل جذابیت بورس طی روزهای گذشته، اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین دلیل آن کم شدن قدرت خرید مردم در سایر بازارها است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه افراد عادی جامعه با قیمت‌هایی که وجود دارد دیگر قدرت خرید ارز، خودرو، مسکن، طلا و... را ندارند، افزود: این افراد با توجه به سابقه تاریخی تورم در اقتصاد کشور دیگر نمی‌خواهند ریسک کنند تا بتوانند دارایشان را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه مردم به این نکته پی برده‌اند، تا زمانی که تورم در اقتصاد وجود دارد باید ارزش دارایی خود را حفظ کنند، ادامه داد: در بورس افراد می‌توانند با کم‌ترین دارایی خود سهام بخرند.

قدمی به دومین عامل جذابیت بورس اشاره و عنوان کرد: دولت اخیرا سود سپرده‌های بانکی را از 20 درصد به 15 درصد و گاها 10 درصد کاهش داده است، در نتیجه بانک‌ها بهره‌ای به سپرده‌هایشان نمی‌دهند و یا این نرخ بسیار پایین است، بنابراین مردم ترجیح دادند دارایی خود را وارد بورس کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: دلیل سومی که باعث شده بورس در نظر مردم جذاب شود عرضه‌ای است که در سهام دولتی اتفاق افتاد و دولت سهام برخی شرکت‌های دولتی همچون شستا را وارد بورس کرد و سهام این شرکت‌ها را بعضا با تخفیف 20 تا 25 درصد به فروش رساند.

وی به آزادسازی سهام عدالت طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری به‌عنوان چهارمین دلیل محبوبیت بورس در روزهای اخیر اشاره و بیان کرد: عامل دیگر که در اقتصاد ایران اثرگذار است بحث روانی است، رفتارهای دسته جمعی در اقتصاد ایران زیاد است یعنی وقتی یک بازاری جذاب می‌شود همه به سمت آن می‌روند.

قدمی گفت: در این رفتارهای دسته جمعی در اقتصاد ایران هیچ کس به نتیجه فکر نمی‌کند بلکه دنباله‌رو اکثریت هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر کسری بودجه دولت، افزود: دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را از طریق بورس تامین کند در نتیجه سیاست‌هایی ابلاغ می‌کند، تبلیغات انجام می‌دهد و... تا بورس را روز به روز جذاب‌تر کند.

وی ادامه داد: قطعا بازار سرمایه یک بازار جذاب است و اگر این سرمایه وارد بورس شود هم افراد می‌توانند به سود و منفعت برسند و هم نقدینگی اقتصاد مدیریت می‌شود.

قدمی با اشاره به اینکه مردم برای حضور در بورس باید به چند نکته توجه داشته باشند تا متضرر نشوند و دیگر شاهد تجربه رکود سال‌های گذشته در بورس نباشیم، افزود: توصیه می‌شود افراد در ابتدای امر چندین سهم از چندین شرکت مختلف خریداری کنند و در سبد سهامشان فلزات، دارو، پتروشیمی و... وجود داشته باشد تا اگر بازار هر کدام از این شرکت‌ها دچار رکود شد، ضرر نکنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در بورس باید از رفتارهای هیجانی و احساسی دوری شود، یادآور شد: در حال حاضر افراد زیادی در بورس فعالیت می‌کنند که حجم زیادی از آن‌ها افراد مبتدی هستند و دانش کافی برای این کار را ندارند، بورس برعکس آنکه محیطی ساده برای خرید و فروش سهام می‌باشد اما کاری تخصصی است، نباید به محض آنکه یک سهم کاهش یا افزایش داشت واکنش سریع نشان داد.

وی تاکید کرد: در بحث معاملات بورسی باید دیدی بلندمدت داشته باشیم، در بلندمدت کسی متضرر نخواهد شد، اما در کوتاه‌مدت ممکن است افراد متضرر شوند.

قدمی به فعالان بازار سرمایه که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند توصیه کرد با مازاد دارایی خود وارد این عرصه شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: بورس ایران نیز هماهنگ با بورس‌های دنیا و منطقه می‌تواند رشد کند، چراکه با آزادسازی سهام عدالت، هم به لحاظ جمعیت و هم به‌واسطه حجم و تعداد معاملات بسیار گسترده شده است، از طرفی اقتصاد و بازار سرمایه کشور ظرفیت کمتری از سایر کشورها ندارد و می‌تواند به شاخص‌های مطلوبی برسد.

وی اضافه کرد: رسیدن به این شاخص‌های مطلوب نیازمند اندیشیدن تدابیری از سوی مسؤولان و رعایت راهکارهایی از سوی سرمایه‌گذاران است، قطعا دستیابی و رقابت با بورس‌های مطرح دنیا قابل دسترسی است.

انتهای پیام/1056ج

 


کد مطلب: 44503

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44503/تازه-واردها-بورس-مراقب-باشند-لزوم-دوری-رفتارهای-هیجانی-احساسی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir