کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی در هیئت دولت:

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، عواقب وخیمی دارد

17 ارديبهشت 1399 ساعت 12:50

رئیس‌جمهور گفت: اگر تحریم تسلیحاتی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران ۱+۴ نوشتم که اگر چنین شود چه عواقب وخیم و شکست تاریخی برای آنها دارد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک ولادت امام مجتبی (ع) اظهار کرد: امام مجتبی امام صلح و تدبیر بود. صلح، وحدت و تدبیر جز ویژگی‌هایی است که در زندگی سیاسی امام مجتبی (ع) مشاهده می‌کنیم. خداوند همه ما را جز شیعیان ایشان قرار دهد. ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم و این تاریخ آغاز تحریم و فشار بی نظیر در تاریخ کشورها و تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است.

وی عنوان کرد: دو سال پیش در همین ایام، برخلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ترامپ در یک نطقی صریحاً از برجام خارج شد و خروجش را هم مکتوب کرد و مکتوب آن را در مقابل دوربین خبرنگاران قرار داد. اگر بخواهیم فعالیت ایران در مقابل توطئه‌های هسته‌ای را مرور کنیم، در واقع ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم یعنی از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را شروع کردیم و اولین موجش در نیویورک بود و بعد در مراحل مختلف ادامه پیدا کرد. دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست و در ۲۶ دی ماه سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد و دو سال و چهار ماه و تا اردیبهشت سال ۹۷ هم به این توافق عمل شد. این مدت خیر و برکت فراوانی برای کشور داشت که در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

رئیس‌جمهور ضمن تشکر از تلاش‌های وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع افزود: این کاری که انجام گرفت یعنی همه قطعنامه‌هایی که علیه ما بسته شده بود کان لم یکن شد، یعنی پرونده بزرگی که اینها می‌خواستند ده‌ها سال ادامه دهند. بسته شدن پرونده PMD یعنی تحریم تسلیحاتی ایران و اینکه حساب‌های بانکی و اموال ما قبل از توافق اول در ژنو آزاد شد، در دو سال و چهار ماه دوم، بهره کافی بردیم از تلاش‌های مجدانه دو سال و چهار ماه اول.

وی افزود: حساب‌های بانکی ما باز شد و تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود، آزاد شد و بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بی‌نظیر حتی در سطح جهانی بود. رشد ۱۲ و نیم درصدی که در دنیا کم نظیر بود. نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و تمام طرح‌های نیمه تمام شروع به تکمیل شدن کرد. پالایشگاه‌های عظیم و واحدهای پتروشیمی در همه استان‌ها شروع به تکمیل شدن کرد. تحمل این برای مخالفین جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکرات بنشیند و تمام خطراتی که کشور ایران را تهدید می‌کرد را از جلوی پای ملت بردارد.

روحانی تصریح کرد: عراق از سال ۱۹۹۱ داخل فصل هفت و تحریم شورای امنیت به صور مختلف رفت. سال ۲۰۰۳ شد و باز هم عراق در فصل هفت ماند. دولتی را خود آمریکا در عراق تشکیل داد و باز تحریم باقی ماند. چارچوبی برای قانون اساسی‌اش درست شد و باز تحریم باقی ماند. انتخابات شد، مجلس تشکیل شد، رئیس‌جمهور و نخست وزیر انتخاب شد باز هم تحریم باقی ماند و از سال ۱۹۹۱ تا امروز عراق هنوز از فصل هفت شورای امنیت خارج نشده و جمهوری اسلامی ایران ظرف دو سال و چهار ماه مذاکره توانست کشور را از فصل هفت بیرون بیاورد. این افتخار سیاسی تاریخ ایران است. یکی از آثار این تلاش‌ها برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود. ما در توافق برجام دو مقطع پنج ساله که تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود و یک مقطع ۸ ساله و ده ساله داریم که کل تحریم‌ها برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما الان، به آن مقطع اول و برداشتن تحریم تسلیحاتی نزدیک شدیم. آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، اسرائیل و عربستان و لجبازی ترامپ با رئیس‌جمهور بعدی کار بسیار احمقانه‌ای انجام دادند و یکجانبه از این توافق خارج شدند. در ذهن‌شان این بود که ما بلافاصله بعد از خروج آنها، از برجام خارج می‌شویم. وقتی خارج شدیم پرونده به شورای امنیت می‌رود و تمام آنچه به دست آوردیم در یک شب از بین می‌رود، این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ بلافاصله مقابل دوربین ایستادم و نطق کوتاهی کردم و ضمن محکوم کردن کار آمریکا گفتم، فعلاً ما ماندیم با ۴+۱ و مدتی مهلت می‌دهیم ببینیم می‌توانند منافع ما را تأمین می‌کنند یا نه.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: اولین تیر ترامپ به سنگ خورد و خیلی عصبانی شدند و همه مشاورین ترامپ گفتند ایران همان شب خارج می‌شود و ما فردا به شورای امنیت می‌رویم. ما مهلتی به ۴+۱ دادیم و این مهلت را تمدید کردیم و مجموعاً این مهلت یک سال طول کشید، تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ و گفتیم دیگر مهلت کافی است و چون عمل نکردید ما هم از امروز به صورت پلکانی شروع می‌کنیم به کاهش تعهدات و در پنج مرحله تمام آنچه لازم بود را کاهش بدهیم، کاهش دادیم. حالا دوباره در یک میزان و ترازوی برابر آمدیم یعنی از تعهدات خود پا را عقب کشیدیم و ۴+۱ هم تا حد زیادی پا عقب کشیده است‌. هر زمان آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما هم همان روز به تعهدات کامل برجامی بر می‌گردیم.

روحانی بیان کرد: آمریکا در این دو سال در هیچ راهی موفق نبود. تلاش کرد اروپا را به سمت خود بیاورد، تلاش کرد از نو توافق جدیدی نوشته شود، تلاش کرد با حضور خود ترامپ در سازمان ملل جلسه‌ای بگذارد و موفق نبود. امروز در مقطعی هستیم که آمریکا احساس می‌کند ما در ماه‌های آینده طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به پیروزی بزرگی می‌رسیم و تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح لازم خود را بخرد و صادر کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها یکی، دو ماهی است از خواب غفلت بیدار شدند و فهمیدند اشتباه بزرگی کردند از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردند برجام را به هم زدند و الان نه راه پس دارند و نه راه پیش و اگر همینطور ادامه دهند تحریم تسلیحاتی برداشته می‌شود. همان اسرائیل، عربستان و تندروهای آمریکا به ترامپ خواهند گفت ما همه اشتباه کردیم. اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و بگویند می‌خواهیم به برجام برگردیم و از «اسنپ بک» استفاده کنیم، دیگر برجامی وجود دارد. برای آمریکا برجام تمام شد مگر اینکه دوباره درخواست کند و دوباره ما بپذیریم و تمام خطاهایش را جبران کند و تحریم‌ها را کنار بگذارد.

رئیس‌جمهور گفت: بنابراین آنچه امروز آمریکایی‌ها در مورد تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند باید بدانند جز لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد برگردد پاسخ ما همانی است که در پاراگراف آخر نامه به سران ۱+۴ نوشتم.

وی افزود: سران خوب می‌دانند جواب ما آن روز چه خواهد بود. در پاراگراف نهایی آن نامه نوشتم اگر چنان شود ما چنین می‌کنیم و آنها می‌دانند اگر هم چنین خطایی مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست بزرگ تاریخی برای آنها خواهد بود. امروز می‌خواهم از ملت بزرگ ایران تشکر کنم. مردم در این ۲ سال و چهار ماه پشتیبان بودند و اگر نبودند ما موفق نمی‌شدیم. اگر حضور و تظاهرات مردم نبود ما موفق نمی‌شدیم. همان ایام مذاکرات سفر استانی زیاد داشتم و یکی از مقامات گفته بود ما می‌بینیم که دولت با ملت هم نظر هستند و کل ملت پشتیبان دولت است‌. اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند و حمایت نمی‌کردند و اگر رهبری ما را در برجام هدایت نمی‌کرد، مجلس، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی کمک نمی‌کرد ما به هدف نمی‌رسیدیم. موفقیتی که به دست آوردیم در سایه کار و تلاش مردم بود.

روحانی ادامه داد: مردم و کارآفرینان به صحنه آمدند و از اعتبارات بانکی استفاده کردند و یک تحول بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد شد. در دوسال اخیر هم، همه اش مردم بودند. این فشار در ایران و جهان بی نظیر بود و مردم هم خم به ابرو نیاوردند.

روحانی با تاکید بر اینکه معلوم بود بر مردم سخت گذشته است، گفت: هر روز لازم بود مردم به خیابان آمدند و هر روز لازم بود تظاهرات کردند. امروز هم اگر در مقابله با کرونا به طور نسبی و قابل قبول در مقایسه با همه جهان موفقیت نسبی خوبی داریم، باز هم کار مردم است. اینکه امروز در جلسه اول دولت بحث کردیم و وزیر بهداشت گفتند بخشی از ونتیلاتورها و N۹۵ ها ماسک‌های سه لایه و سی تی اسکن در مقطعی می‌تواند صادر شود، نشان شرکت‌های دانش بنیان، مردم، مهندسین و ایثار ملت ما است.

وی افزود: اگر امروز به جایگاهی رسیدیم که توانسته ایم تجهیزات پزشکی را صادر کنیم نشان دهنده توان شرکت‌های دانش بنیان و ایثار ملت ماست. اینکه ما در وسط میدان مبارزه با یک ویروس خطرناک هستیم و در عین حال می‌توانیم تجهیزات نیز به جهان صادر کنیم نشان دهنده توانمندی ملت است.

روحانی خطاب به سران آمریکا گفت: آمریکایی‌ها و سران کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت، حق مسلم ایران است که به زودی از تحریم تسلیحاتی در چارچوب این قطعنامه خارج شود. البته ما چه سلاح بسازیم و چه خریداری کنیم برای دفاع خودمان و ملت هاست. سلاح ما بنزین بر آتش نیست و آبی است بر آتش. با این سلاح ما شعله‌ها را خاموش می‌کنیم و نمی‌گذاریم جنگی آغاز و تنشی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و سایر کشورهایی که فکر می‌کنند توطئه ای پیش روی آنها علیه ملت ایران قابل امکان است بدانند این راه به روی آنها برای همیشه بسته است. البته راه عاقلانه این است که آمریکا توبه کند و به برجام بازگردد و عذرخواهی کرده و غرامت دهد و به تعهدات خودش عمل کند این بهترین راهی است که پیش روی آنهاست البته این جماعتی که امروز حاکم آمریکا هستند چنین عقلی ندارند. تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.

روحانی با اشاره به شعار سال گفت: امسال، سال جهش تولید است و تلاش دولت این است که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور را در بورس عرضه کند که البته این کار در یک نوبت صورت گرفت و یک نوبت دیگر به زودی انجام خواهد گرفت. نوبت‌های دیگر در ماه‌های آینده به صورت متناوب صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور درباره دلیل قرار دادن سهام شرکت‌های سودده در بورس یادآور شد: ما اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم دولت باید چابک شود و تصدی گری‌هایی که نیاز ندارد، آنها که حاکمیتی نیست، را کار بگذارد. اگر ما بخواهیم به جهش تولید برسیم باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم و راه برای شرکت‌های عمومی غیردولتی نیز تسهیل شود تا در اقتصاد وارد شوند.

وی ادامه داد: نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه‌های صحیح و سالم برای جمع آوری نقدینگی و در نهایت کاهش تورم و مهار آن حضور مردم در صحنه بورس است. مردم اگر در بورس حضور پیدا کنند صاحب سهام شده و نقدینگی جمع می‌شود، از سوی دیگر بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شوند. شفافیت شرکت‌هایی مانند شستا برای ما بسیار مهم است و اگر سهام شرکت‌های دولتی دیگر وارد بورس شود و همه معاملات شفاف شود، مبارزه با رانت و فساد در سایه شفافیت است و ما این راه را ادامه می‌دهیم و تا پایان سال قدم‌های مهمی را در این مسیر برخواهیم برداشت.

روحانی با اشاره به آزادسازی سهام عدالت گفت: حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و در هر خانواده‌ای یکی، دو نفر صاحب سهام عدالت هستند. مالکیت سهام عدالت از سال ۸۴ برای مردم بوده و مقام معظم رهبری با واگذاری این سهام به مردم موافقت و آئین نامه‌های مختلف آن نوشته شد. یک ورقه ای در دست مردم بود اما چندان روشن نبود. در دولت یازدهم همه تلاش‌ها صورت گرفت تا مردم مالک این سهام‌ها شوند و این کار در دولت یازدهم هم انجام شد که کار بسیار بزرگی بود و بر اساس آن سودی به صاحبان سهام عدالت تعلق گرفت. دولت سه نوبت سود این سهام را به مردم پرداخت کرد.

وی ادامه داد: زمان آن شده سهام عدالت در اختیار مردم قرار بگیرد. با اجازه مقام معظم رهبری که با درخواست دولت برای واگذاری سهام عدالت موافقت کردند از امروز به بعد مردم صاحب سهام عدالت هستند. وزارت اقتصاد و مسئولین در این حوزه تلاش کنند که نحوه مالکیت مردم بر این سهام را با یک زبان ساده به آنها اعلام کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت را روستاییان تشکیل می‌دهند و عده زیادی دیگر بازنشستگان، عشایر و افراد تحت حمایت کمیته امداد هستند، افزود: مردم باید بدانند اگر می‌خواهند این سهام شأن را بفروشند و به پول برسند این سهام آماده است. باید ساز و کار فروش سهام به راحتی برای آنها تأمین شود و آنهایی که می‌خواهند سهام شأن را نگه دارند و سالانه از سودش بهره ببرند، دستگاه‌های مسئول به راحتی این موضوع را برای مردم حل کنند.

روحانی تصریح کرد: شرایط سختی برای مردم وجود دارد و بیش از دو سال است که در شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم و با گسترش کرونا زندگی مردم، خیلی از شغل‌ها و کسب و کارها با مشکلات فراوانی رو به رو شده است و سهام عدالت می‌تواند کمکی برای آنها باشد. خواهش می‌کنم وزارت اقتصاد و شورای بورس روان و ساده و به شکل کاملاً روشن به دارندگان سهام عدالت اعلام کنند که صاحب این سهام هستند و می‌توانند آن را بفروشند.

روحانی گفت: آنهایی که می‌خواهند سهام خود را بفروشند ساز و کار فروش را برای آنها مشخص کنیم. به انحای مختلف این کار ممکن است و من نمی‌خواهم بیش از این توضیح بدهم و مسئولان امر خودشان ترتیب این کار را داده و ساز و کار را برای مردم توضیح بدهند.فروش این سهام در بورس و واریز مبلغ آن به حساب فروشنده‌ها کار آسانی است. من خواهش می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن یا تا آخر ماه رمضان یا ۱۰ روز بعد از ماه رمضان و یا هر مقدار زمان که مقدور است، ترتیب این کار داده شود. چون خانواده‌های ما امروز به این پول نیاز دارند و ما باید کمک کنیم که این کار هر چه زودتر صورت بپذیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه درباره پول ملی گفت: ما یک پول ملی در نوشتار داشتیم و یک پول ملی در گفتار و زبان داشتیم. وقتی ما به یک فروشگاه می‌رفتیم و می‌پرسیدیم که قیمت فلان کالا چند است، فروشنده می‌گفت کیلویی ۷ تومان. وقتی به بانک می‌رفتیم متصدی بانک می‌پرسید ۷ هزار ریال یا ۷۰ هزار ریال می‌خواهی؟ سپس مراجعه کننده فکر می‌کرد و می‌گفت که ۷۰ هزار ریال یعنی همان ۷ هزار تومان؟ این ماجرا ادامه می‌یافت و در نهایت هم متصدی بانک اشتباه می‌کرد و هم مراجعه کننده و بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر همین موضوع است. هم مردم اشتباه می‌کنند و هم کارمندان بانک.

وی افزود: در بین مسئولان هم وقتی می‌پرسیم برای فلان پروژه چقدر هزینه شد، وقتی روی کاغذ می‌خوانیم ۷۰۰ میلیارد ریال، بعد می‌پرسیم که ۷۰۰ میلیارد ریال یعنی چه؟ می‌گویند منظور ۷۰ میلیارد تومان است. این چه جور حساب و کتاب است و چه واحد پول ملی است که همیشه نیاز به یک مفسر دارد. در واقع ما یک پول ملی داشتیم که در عمل هیچوقت آن را نمی‌دیدیم، پول ملی ما ریال است، اما ریال الان کجاست؟ قدیم‌ها سکه یک ریالی بود ولی الان همان هم نیست. واحد پول ملی ما ریال است اما در زندگی مردم حضور ندارد.
وی همچنین گفت: ما برای اینکه ذهن مردم را از یک محاسبه بی‌خود خلاص کنیم باید این اقدام صورت گیرد. برخی روزنامه‌ها می‌نویسند که آیا این اقدام آثار تورمی دارد؟ خود من که مصر بودم این لایحه به مجلس داده شود و از مجلس بابت تصویب این لایحه هم تشکر می‌کنم، می‌خواستم که مردم در زندگی راحت شوند و نوشته و گفتارشان یکی شود و چند جور در ذهن‌هایشان محاسبه نکنند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم در عمل تومان را قبول دارند گفت: در تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با تومان معامله می‌کنند، اما تا می‌خواهیم به صورت رسمی در جایی بنویسیم این تبدیل به ریال می‌شود. یعنی دولت خودش را از مردم جدا کرده بود و مردم با تومان حرف می‌زدند و دولت با ریال می‌نوشت و بعد مجدداً دولت که می‌خواست حرف بزند با تومان حرف می‌زد. پس ما یک مشکل فرهنگی و اجتماعی را حل کردیم و محاسبات ذهن مردم را تسهیل کردیم. از طرفی رقم هم کوچک شد و صفرهای اضافه که روی کاغذ جا نمی‌شد برداشته شد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: تعداد زیادی از کشورهای دنیا این کار را انجام داده اند. برخی واحد پول را تغییر دادند و برخی هم فقط صفرهای اضافه را حذف کردند. برخی هم فقط نام واحد پول خود را تغییر داده اند مثل برخی کشورهای آسیای مرکزی پس از استقلال از شوروی سابق همه یک واحد پول جدیدی تأسیس کردند.

یک زمانی ترکیه چند صفر را از واحد پول خود حذف کرد. کشورهایی بودند که ۱۲ صفر را در یک روز حذف کردند، برخی هم ۶ تا برخی دیگر ۴ صفر را حذف کردند.

وی افزود: مردم ما همیشه یک تومان و یک قران داشتند، یا با قران و یا با تومان با یکدیگر معامله می‌کردند. ما هم الان می‌خواهیم که به همین صورت در بیاید. بنابراین من فکر می‌کنم این یک کار خیری است و البته از لحاظ بین المللی هم برای ما بهتر می‌شود. وقتی ما می‌خواهیم واحد پول خود را با اروپا مقایسه کنیم، می‌گوئیم یورو ۱۷۰ هزار ریال است، یک وقتی می‌گوئیم یورو ۱۷ تومان است. ۴ تا صفر را که برداریم هم تلفظ آن راحت‌تر است و هم زیباتر است و هم محاسبه آن ساده‌تر است.

روحانی ادامه داد: پس این کار در مقایسه با پول‌های دیگر هم برای ما بهتر است و یک کار مبارک و خوبی در کشور ما انجام گرفته است. فکر نمی‌کنم از نظر رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد کشور تأثیر داشته باشد و بیش از هر چیز سهولت محاسبه به وجود می‌آید و پول ملی در برابر پول‌های خارجی زیباتر می‌شود و اینکه مردم از یک محاسبه اضافه خلاص می‌شوند. گفتار و نوشتار مردم یکی می‌شود. ان شالله این هم برای مردم مبارک باشد و ما بتوانیم در این ماه پرخیر و برکت از امام حسن، امیر المومنین و شب‌های قدر بیشترین بهره را ببریم و روز به روز ایران ما سرافراز تر باشد.
 
انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 44489

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44489/تمدید-تحریم-تسلیحاتی-ایران-عواقب-وخیمی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir