۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۴۴۴۵۳
لزوم توجه به سلامت جسم در تقویت روحیه عبادی

شیرینی عبادت با چاشنی تغذیه صحیح/ ضرورت برنامه ریزی مناسب غذایی در ماه مبارک رمضان

لزوم توجه به تغذیه در ماه مبارک رمضان نه تنها موجب سلامت جسم می شود بلکه موجب تقویت روحیه عبادی نیز می شود.
شیرینی عبادت با چاشنی تغذیه صحیح/ ضرورت برنامه ریزی مناسب غذایی در ماه مبارک رمضان
به گزارش جهانبین نیوز، تغذیه مناسب همیشه به عنوان یک اصل اساسی در سبک زندگی افراد بوده که تاثیر بسازی در سلامت جسم و روح انسان داشته است.

تغذیه در ماه مبارک رمضان نیز به عنوان یک جزاساسی و موثر در سلامت روح و جسم افرادی روزه دار بوده و نیاز است روزه داران مطابق قواعد صحیحی رفتار کند تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری کند.

بــه طور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.


مطالعات مختلف آثار و فواید روزه داری را در روند بهبود بیماری های مختلف نشان می دهد و برخی از بیمارانی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن داشتند از برکات این روزه می توانند با رعایت اصول تغذیه ای مناسب به سلامت جسم خودکمک کنند.

 

فرشته علایی کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: پیروی از برنامه غذايي متنوع و متعاد، رعايت ميانه روي با محدود نمودن غذاهاي داراي چربي، کلسترول، قند، نمک زياد و تركيبات افزودني ازتوصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان است.

وی  با اشاره به اینکه براي برطرف نمودن نيازهاي تغذيه‌اي بدن استفاده از آب، املاح، ويتامين‌ها، مواد معدني، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن افراد روزه دار در سه وعده غذايي سحر، افطار و شام ضروري است؛ عنوان کرد: برای تامین نیازهای بدن نیاز است که  از شش گروه غذایی استفاده شود.

علایی گروه اول را گروه نان و غلات برشمرد و گفت: گروه نان و غلات که شامل نان ها، برنج، انواع ماكاروني، رشته ها، غلات صبحانه، بلغور گندم، بلغور جو هستند، توصيه مي‌شود حداقل نيمي از نان و غلات مصرفي روزانه از نوع سبوس دار باشد.

علایی دومین مورد از گروه غذایی اصلي و جايگزين آن ها را سبزي‌ها شامل انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزي خوردن و ساير سبزي‌هاي برگي، انواع کلم، هويج، بادمجان، نخود سبز، لوبيا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خيار، گوجه فرنگي، پياز و... عنوان کرد.


وی با بیان اینکه مصرف مقادير كافي از غذاهاي گروه سبزي‌ها و ميوه‌ها در ايام روزه داري با تامين ويتامين‌ها به خصوص ويتامين C و پيش ساز ويتامين A به تقويت سيستم اميني بدن براي مقابله با بيماري كوويد۱۹ كمك مي‌كنند خاطرنشان کرد: گروه میوه ها شامل انواع میوه‌هاي فصل ازجمله مرکبات، سيب، کيوي  و انواع آب ميوه طبيعي و بدون شکر افزوده، کمپوت ميوه‌ها و ميوه هاي خشك است، سومين مورد از گروه غذايي اصلي و جايگزين آن‌ها به شمار مي‌رود.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، کشك و دوغ، علاوه بر تامين كلسيم، فسفر و بخشي از پروتئين، ويتامين‌هاي گروه B به خصوص ويتامين B۲ و B۱۲ را كه به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كنند تامين مي‌كند، بنابراين توصيه مي‌شود كه لبنيات از نوع كم چرب حتما در ليست غذاهاي مصرفي در ماه مبارك رمضان قرار گيرد.

علایی گروه گوشت و تخم مرغ را منبع تامین پروتئین حیواني دانست و تاکيد کرد: گروه حبوبات و مغز دانه‌ها شامل نخود، انواع لوبيا، عدس، باقلا، لپه، ماش و... و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زميني، بادام هندي و... هستند که حتما در ايام روزه داري ماه مبارک رمضان استفاده شوند.

وی یادآور شد: درایام ماه مبارک رمضان امسال روزه داران باید به مصرف منابع کافی پروتئين اعم از پروتئين‌هاي حيواني و گياهي توجه داشته باشند، چراکه اين مواد غذايي عملکرد طبيعي سيستم ايمني بدن براي پيشگيري از بيماري کوويد ۱۹ را تقويت مي‌كند.

کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان داشت: حبوبات منبع سرشار پروتئین هستند، این مواد زماني که همراه با غلات مصرف مي‌شوند مي‌توانند به عنوان يک پروتئين خوب براي بدن جايگزين گوشت، مرغ و ماهي شوند.
 

به گزارش جهانبین نیوز، ماه رمضان، ماه میهمانی خداست؛ به دلیل مصادف شدن این ماه عزیز با روزهای طولانی سال، اهمیت تغذیه‌ سالم و مناسب دوچندان می‌شود، در این ایام مسلمانان حدود 15ساعت روزه می‌گیرند، پس برای اینکه به مشکلات گوارشی و اختلالات دیگر ناشی از تغذیه‌ی ناسالم دچار نشوید باید با تغذیه‌ی سالم، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

امسال در ماه رمضان، خود را به خوردن غذاهای سالم و مناسب عادت بدهید. در این صورت در پایان ماه خواهید دید که نه‌تنها هیچ مشکلی برای‌تان پیش نیامده است، بلکه سالم‌تر از قبل هم هستید.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۴۶:۱۰

4 May 2020