۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۴۴۰۳
ضرورت توجه به پتانسیل های استانی/

جولان مدیران غیر بومی در چهارمحال و بختیاری/ این داستان ادامه دارد

این روزها استان چهارمحال و بختیاری سکوی پرش برای مدیران استان های دیگر شده است.
جولان مدیران غیر بومی در چهارمحال و بختیاری/ این داستان ادامه دارد
به گزارش جهانبین نیوز ؛ استاندار چهارمحال و بختیاری در شرایطی به توسعه و پیشرفت این استان کمک می کند که نگاهش به انتصاب مدیران نگاه سازنده ای نیست .
 
اگر در مناطق دارای ساختار اجتماعی طایفه ای، مدیران بومی براساس شایسته سالاری و شایسته گزینی و نه طایفه گرایی انتخاب شده و بتوانند در جایگاه خود مفید کارآمد باشند به نظر می رسد نزد افکار عمومی آن جامعه محلی مورد اقبال قرار گرفته و بتوانند مردم را در اجرای سیاست هایشان با خود همراه کنند.

اگر شرایط و ارزیابی شاخص‌های یک انتصاب مثل سوابق شغلی و رزومه‌ی کاری و شرایط قانونی یک انتصاب، برای دو نیروی بومی و غیربومی، به‌صورت برابر باشد، از نگاه روانشناسی اجتماعی و روانشناسی سازمانی و در شرایط برابر، انتصاب نیروی بومی، بهتر است ارجحیت دارد.

از انجا که آشنایی با همه ظرفیت ها و مشکلات ، فرهنگ و آداب رسوم  استان چهارمحال و بختیاری خواسته های مردم از مدیران است دولت باید سعی در انتصاب مدیران بومی داشته باشد. اما متاسفانه استاندار ما چنین دیدگاهی ندارد و نمی تواند داشته باشد چراکه خود یک مدیر غیر بومی است .

به تازگی آمار و اطلاعات ناشی از آن است که اداره راهداری و حمل و نقل پایانه ها استان چهارمحال و بختیاری یک فرد غیر بومی  را که ظاهرا تنها یک سال دیگر مهلت دارد که بازنشسته شود  به سمت مدیریت اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار است منصوب کنند که همین امر اعتراض تمامی کارکنان و مردم استان چهارمحال و بختیاری را به صدا در اورده است.

تجربه مدیران بومی در چهارمحال و بختیاری نشان میدهد که این افراد در نحوه ارتباط با بدنه اجتماع، نزدیک کردن مردم به سیستم اداری، رفع مشکلات و مطالبات مردم، تعهد و مسئولیت پذیری به نسبت سایر مدیران موفق تر عمل کرده و رضایت عموم مردم را کم و بیش کسب کرده اند.

در مقابل نیروهای غیربومی و ناآشنا با استان چهارمحال و بختیاری در چارچوب اختیارات خود قانون محور بوده و تابع مقررات سازمانی عمل کرده اند ولی تجربه نشان میدهد که این مدیران نتوانسته اند فاصله و گاهاً شکاف بین سیستم اداری و بدنه جامعه را که عمدتا در بعد معنوی و روحی قابل حل است تسری بخشند.

توجه به پتانسیل های مدیریتی در استان نیز موضوعی است که نباید به آن بی توجهی شود

آمدن نیرو های غیر بومی ناکارآمد در استان نه تنها مزیتی ندارد بلکه موجب مشکلات عدیده در بدنه سازمان نیز می شود.

چنانچه این روند ادامه پیدا کند افراد با توانمندی  بالا، نخبگان و جوانان استان به تدریج به این نتیجه می رسند که توانایی و صلاحیت به کارگیری در جایگاه مدیریت را ندارند و در محل سکونت خود آینده ای در انتظارشان نیست.

به کارگیری مدیران غیربومی ظلم مضاعفی است در حق افراد با ظرفیت بالا خصوصا" نخبگان است .

به کارگیری این مدیران هرچند ظاهراً براساس تجربه گرایی و  نداشتن زمان آزمون و خطا صورت گرفته ولی عدم توجه به پتانسیل های بومی و شهرستانی که اغلب دارای تخصص و تحصیلات عالیه هستند می تواند علاوه بر به حاشیه راندن نیروهای توانمند محلی، آینده  چهارمحال و بختیاری را از لحاظ دارا بودن نیروهای دارای تجربه مدیریتی تیره و تار سازد.

در اداره ای  چون راهداری و حمل و نقل پایانه ها شناخت حرف اول را می زند پس ضروری است که استاندار چهارمحال و بختیاری  در هدف خود تجدید نظر کند و به دنبال یک مدیر بومی در این اداره و حتی دیگر اداره  ها باشد .
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۱۴:۰۴:۳۷

26 Apr 2020