۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۴۴۳۷۳
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری :

کرونا باعث کاهش شدید فروش تولیدات لبنی عشایر و مشکلات اقتصادی برای آنان شد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان چهارمحال و بختیاری، ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه عشایر استان به کرونا مبتلا نشده اند؛ خدمات این ناحیه در خصوص مقابله با ویروس کرونا و اجرای رزمایش کمک مومنانه در مناطق عشایر استان را تشریح کرد.
کرونا باعث کاهش شدید فروش تولیدات لبنی عشایر و مشکلات اقتصادی برای آنان شد
به گزارش جهانبین نیوز؛ سرهنگ ایزدی فرمانده سپاه ناحیه عشایری استان چهارمحال و بختیاری گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای عشایر استان به ویروس کرونا گزارش نشده است اما متاسفانه به خاطر محدودیت ها و فاصله گذاری اجتماعی و تاخیر کوچ عشایر شیوع این ویروس تبعاتی برای این قشر غیور به همراه داشته است.

سرهنگ ایزدی با اشاره به اثرات کرونا بر زندگی عشایر تصریح کرد: تضعیف وضعیت اقتصادی عشایر با توجه به کاهش خرید محصولات دامی عشایر به دلیل عدم بسته بندی، احتمال افزایش شیوع بیماری به دلیل عدم وجود امکانات بهداشتی مناسب و کافی از جمله ماسک و دستکش و مواد شوینده در این مناطق از جمله این آثار می باشد.    

وی امکان انتقال ویروس به دامها به دلیل شرایط غیر استاندارد بهداشتی در این مناطق، کاهش خرید صنایع دستی عشایر به دلیل احتمال مشکوک بودن به آلودگی ،عدم توجه و رسیدگی به مشکلات عشایر توسط ارگانهای مرتبط مانند امور عشایر، جهاد کشاورزی، و منابع طبیعی و... که باعث تشدید مشکلات عشایر می شود را از دیگر آثار عنوان کرد.

وی گفت: نبود مراکز درمانی استاندارد در مناطق عشایری و احتمال پیشرفت بیماری، کمبود آگاهی و اطلاع عشایر از بیماری احتمالی آن و عدم دسترسی مناسب به اخبار و اطلاعات پیشگیری از این بیماری، کمبود آب سالم بهداشتی در مناطق عشایری که در پیشرفت این بیماری موثر خواهد بود.       

ایزدی تاکید کرد: عدم کوچ در زمان مناسب به دلیل قوانین قرنطینه که باعث تلف شدن و مشکلاتی برای دامهای عشایر خواهد بود، ضعیف بودن بنیه اقتصادی خانواده های عشایر که باعث می شود نسبت به تامین مایحتاج اولیه خود نیز مشکل داشته و نیز باعث سوء تغذیه در تعداد زیادی از جامعه هدف می شود  و عدم تردد به مناطق عشایری به دلیل ترس از بیماری کرونا که باعث افزایش هزینه های تمام شده جهت تامین مایحتاج مناطق عشایری شده است و تداخل بیماریهای انسان و احشام نظیر تب برفکی و... نیز می تواند مشکلات عشایر را تشدید کند.

فرمانده ناحیه عشایری استان در خصوص پیشنهادت و برنامه ها برای کاهش آسیب های وارده به جامعه عشایری گفت: ابتدا لازم است ستاد ملی حمایت از عشایر به ریاست استاندار و مسئولین استانی مرتبط و فرماندهان سپاههای استانی و نواحی عشایری به منظور حل مشکلات عشایر به دلیل شیوع کرونا تشکیل شود.

وی آموزش عشایر و اهتمام بیشتر نسبت به استقرار تیم های بهداشتی ایستگاههای سلامت و ایجاد حمام ها و سرویس های بهداشتی سیار و توزیع رایگان لوازم بهداشتی، ماسک و دستکش  و مواد ضدعفونی کننده، اعزام تیم های دامپزشکی و واکسیناسیون دام و توزیع دارو را از دیگر اقدامات لازم برای کاهش آسیب های وارده به عشایر استان عنوان کرد.

وی گفت: ناحیه عشایری استان از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اقداماتی را برای مبارزه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در استان و خصوصاً مناطق عشایری انجام داد.     

وی تشکیل ستاد مبارزه با کرونا در ناحیه، تهیه و توزیع ۲۰ هزار بسته بهداشتی شامل ماسک و دستکش، هماهنگی با قسمت جنگ نوین تیپ ۴۴ قمربنی هاشم جهت سم پاشی مناطق عشایری، پاکسازی و ضدعفونی نمودن ۱۰۰ درصد مناطق عشایری، راه اندازی پویش در خانه بمانیم از طریق بلندگوهای
 مسجد و خودروهای سیار ، راه اندازی ۵ ایستگاه غربالگری در ورودی و خروجی مناطق عشایری توسط حوزه های مقاومت بسیج عشایری، توزیع بیش از ۳۰۰ بسته معیشتی بین معسرین عشایری با ارزش ریالی ۱۵۰۰۰۰۰۰۰  ،برگزاری جلسات مشترک با فرمانداریهای مناطق عشایری از جمله این اقدامات می باشد.

سرهنگ ایزدی شناسایی بسیجیان داوطلب و دارای تخصص امور بهداشتی جهت همکاری در امر مبارزه با کرونا ، فعالیت  و فعالسازی کمیته فضای مجازی ۳۰مورد ،ده مورد پخش فیلم چگونگی مبارزه با ویروس کرونا، توزیع هزار مورد پوستر با موضوع پیشگیری از ویروس، ایجاد کمیته رفع آلودگی با تشکیل ۶۰ گروه به استعداد ۵۰۰ نفر روز را از دیگر اقدامات این ناحیه برای مبارزه با شیوع کرونا عنوان کرد.

وی از حضور ۴۰ پایگاه فعال در کمیته رفع آلودگی بسیجیان خبر داد و گفت: تشکیل ۱۲ گروه جهادی و خدمات رسانی جهت آموزش عمومی عشایر در این زمینه، توزیع ۹۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده در مناطق عشایری و جمع آوری کمک های نقدی از خیرین جهت تهیه و تولید ماسک از دیگر اقدامات این ناحیه در این خصوص می باشد.

فرمانده ناحیه عشایری استان با اشاره به برنامه های این ناحیه برای اجرای رزمایش کمک مومنانه  تاکید کرد: این طرح از تدابیر پیامبرگونه مقام معظم رهبری است که با توجه به ظرفیت معتمدین و متنفذین محلی و سران ایلات و طوایف و خیرین و استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و بسیج فرهنگیان و اداره کل امور عشایر و اصناف استان در مناطق عشایری اجرا می شود.         
                                                                                                                                              وی تشکیل قرارگاه کمک مومنانه با کمک بسیجیان، کارکنان، معتمدین و متنفذین محلی برای ایده یابی و شروع این رزمایش پربرکت، پویش هم عهدی برای اختصاص هزینه های مهمانی, عیدی و افطاری و نذری ها برای کمک به رزمایش کمک مومنانه ، تهیه بانک اطلاعاتی افراد نیازمند و اقشار آسیب دیده از کرونا در هر منطقه را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

ایزدی کمک های بدون پول با طرح دستگیری غیر مالی مثل خرید برای سالمندان، شاد کردن بچه های یک محله فقیر، درس دادن به بچه ها، صحبت با صاحبان مغازه و صاحب خانه ها برای مراعات حال مستاجرین، پرداخت لیست بدهی نیازمندان به بقالی و نانوایی، تعمیر یخچال، کولر، شیرآب نیازمندان به طور رایگان، کمک به فروش محصولات دست فروشان خانه نشین و مشاغل خانگی، در هر صنف و حرفه ای با توجه به تخصص خود مثل پزشک، مکانیک و... به این رزمایش کمک کنیم ، همفکری و کمک گرفتن از روانشناسان برای کاهش فشارهای روانی از روی خانواده های محروم را از دیگر اقدامات این ناحیه برای اجرای رزمایش کمک مومنانه برشمرد.

وی گفت: تفاهم نامه ای بین ناحیه مقاومت بسیج عشایری استان با اداره آموزش و پروش عشایری، اداره کل امور عشایر و بسیج فرهنگیان و اصناف و مجمع خیرین عشایر استان، گروههای جهادی استان برای رزمایش کمک مومنانه در مناطق عشایری و جمع آوری کمک های نقدی و بسته های معیشتی جهت توزیع در نیمه ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن(ع) امضا شد.                                                                   

ایزدی با اشاره به ایجاد حساب قرار گاه مومنانه ناحیه عشایری استان تصریح کرد: عموم مردم و خیرین گرامی می توانند کمک های نقدی خود را به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۴۷۷۲۷۳۵ نزد بانک قرض الحسنه ایران به نام قرارگاه کمک مومنانه ناحیه عشایری استان واریز کنند تا این کمک ها به دست مردم محروم مناطق عشایری برسد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۱۳:۳۷:۲۶

22 Apr 2020