۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۴۴۳۴۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

فروش کلوس در بازار به قیمت نابودی این گیاه!/مردم حافظان طلای سبز در مقابل سودجویان

کلوس یکی از گیاهان مرتعی است که نسبت به سایر گیاهان قیمت بالاتری داشته و از همین رو از سوی سودجویان مورد توجه قرار گرفته و برداشت بی‌رویه، آن را با خطر انقراض مواجه کرده است.
فروش کلوس در بازار به قیمت نابودی این گیاه!/مردم حافظان طلای سبز در مقابل سودجویان
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌هایی است که بیشترین تنوع گیاهی را دارد و رویشگاه گیاهان مرتعی همچون موسیر، کاردی، سیردنگ، تره کوهی، کنگر، زنجبیل و... است و همه ساله با آغاز بهار این گیاهان روانه بازار می‌شوند.
 
کرفس کوهی یا کلوس یکی از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین این گیاهان است که در فروردین‌ماه در کنار جاده‌ها توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسد و برداشت‌های بی‌رویه‌ای که توسط سودجویان صورت می‌گیرد سبب شده است تا این گیاه کمیاب با خطر انقراض مواجه شود.
 
اما در سال‌های گذشته منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با مشارکت مردم اقدام به حفظ و نگهداری گونه‌های گیاهی کمیاب کرده است که در این مشارکت مردم نیز سود برده و متنفع می‌شوند.



برداشت کلوس با این روند نابودی آن را به همراه دارد

محسن یکی از همشهریان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با وجود اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای حفظ و نگهداری کلوس تلاش بسیاری دارد اما همه ساله شاهد فروش آن هستیم.
 
وی با بیان اینکه عرضه کرفس کوهی در هیچ سالی کاهش نیافته و همه ساله در فصل بهار، مقدار بسیاری کلوس توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسد ادامه داد: باید قانونی برای برخورد با این اقدام وجود داشته باشد چراکه برداشت این محصول با این روند ممکن است باعث نابودی آن شود.



لزوم بازنگری در قوانین برخورد با بوته‌کنی و ریشه‌کنی گیاهان دارویی
 
علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از آن‌جایی که براساس قانون فروش گیاهان دارویی و کوهی جُرم نیست، برخی به برداشت بی‌رویه گیاهان روی می‌آورند.
 
وی با بیان اینکه از نظر قانون بوته‌کنی و ریشه‌کنی گیاهانی چون کرفس، کنگر و موسیر غیرمجاز است افزود: نیاز است قوانین در این زمینه بازنگری شود و خلاء موجود در این زمینه رفع گردد، چراکه در این صورت می‌توان روند چیدن و فروش گیاهان دارویی و کوهی در بازار مصرف را کنترل و از انقراض برخی گونه‌های مرتعی جلوگیری کرد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری یکی از سیاست‌های این اداره برای جلوگیری از انقراض برخی گونه‌های مرتعی را توجه به زراعت، اهلی کردن و کشت گیاهان دارویی و کوهی عنوان و یادآور شد: در راستای حفظ این‌گونه با ارزش و همچنین افزایش تولید و اشتغال و بهبود وضعیت معیشت مردم منابع طبیعی این استان، حفاظت از این رویشگاه را به جوامع محلی واگذار کرده است و در قبال آن با خرید تضمینی بذر حاصل از این حفاظت مشارکتی از جوامع محلی حمایت می‌کند.



محمدی مقدم با بیان اینکه هرساله جوامع محلی هزینه‌های زیادی را در راستای حفاظت از این گونه منحصر به فرد پرداخت می‌کنند گفت: تنها منبع درآمد مردم آن منطقه از این گیاه دارویی است.

بهره‌گیری از مشارکت جوامع محلی از رویکرد‌های موفق در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع

وی خاطرنشان کرد: درگیری با قاچاقچیان و سودجویان، مواجهه با حیوانات وحشی همچون حمله خرس در سنوات گذشته و نمونه دیگر آن حادثه تلخی که اخیراً گریبان‌گیر یکی از قرقبانان مردمی شد، غرق‌شدگی جوان ٢٣ ساله‌ای که حین گشت و مراقبت از منطقه در رودخانه سراقاسید یکی از سرشاخه‌های رودخانه دِز، ازجمله خطراتی است که قرقبانان مردمی را تهدید می‌کند.

محمدی مقدم تاکید کرد: بهره‌گیری از نیرو‌های مردمی و مشارکت جوامع محلی یکی از رویکرد‌های موفق و موثر در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع در سال‌های اخیر به شمار می‌رود و با استقبال خوب مردم مواجه شده است که همراهی قابل تحسین جوامع محلی، حمایت قانونی از همیاران طبیعت را می‌طلبد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر قانون مشخصی برای مجازات افرادی که با هدف سودجویی به طبیعت دست درازی کرده و تا پای نابودی گونه‌های گیاهی و به‌ویژه کلوس پیش می‌روند وجود داشته باشد دیگر شاهد اقدامات افراد در این زمینه نخواهیم بود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

ساعت:

۰۸:۳۴:۱۶

20 Apr 2020