۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۴۲۹۸
کرونا و دستان خالی قشر ضعیف و متوسط جامعه

کرونا چه بر سر کارگران روزمزد و کاسبان آورد؟

شیوع کروناویروس آثار بسیار مخربی را بر روی اقتصاد و مشاغل مختلف به ویژه کارگران روز مزد و کاسبان داشته که همین امر موجب عدم آرامش و ثبات اجتماعی شده است.
کرونا چه بر سر کارگران روزمزد و کاسبان آورد؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ شیوع کرونا، تأثیرات اقتصادی فراگیری داشته است برخی از کسب‌وکارها، مانند سالن‌های سینما، کنسرت، تئاتر و حتی هتل‌ها در برخی استان‌های کشور، به کلی تعطیل شده‌اند.

تعطیلی این کسب‌وکارها، ضرر بسیاری برای صاحبان آن‌ها به همراه داشته است.

علاوه بر موارد فوق برخی دیگر از کسب‌وکارها، مانند رستوران‌ها، آژانس‌ها، کافی‌شاپ‌ها و...نیز بعد از شیوع کرونا، وضع‌شان کساد شده است.

مشتریان این کسب‌وکارها به شدت کاهش یافته و آن‌ها بخش بزرگی از فروش‌ خود را از دست داده‌اند همچنین صنعت گردشگری کشور نیز به سبب شیوع کرونا آسیب بسیاری دیده است اما باید گفت که اگر بحران کرونا طولانی شود، خسارت‌های ناشی از آن نیز به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و حتی برخی از کسب‌وکارهای خُرد را به تعطیلی میکشاند.

از طرف دیگر این بیماری بر زندگی کارگران نیز تاثیرات بسیار منفی گذاشته است به طوری که خیلی از آن ها را به مرحله فقر هم رسانده است چرا که این افراد در معرض از دست دادن شغل هستند.

جهانبین نیوز در این گزارش به چگونگی وضعیت کسب و کار و زندگی کارگران در روزهای کرونایی پرداخته و به راه های مقابله با این بحران اشاره کرده است.

ای کاش دولت فکری به حال مشاغلی مانند بازاری‌ها و کاسبان می‌کرد

حسین پور یکی از مغازه‌داران در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از 10 اسفند مغازه را تعطیل کردیم و خانه‌نشین شدیم.
 
وی با بیان اینکه برای کاسبان اسفندماه اهمیت بالایی دارد ادامه داد: همه سال یک طرف اسفند یک طرف، ما در این ماه بیشترین فروش را داریم و متاسفانه امسال هم که کاسبیمان بهم خورد.
 
حسین پور یادآور شد: ما همان اوایل اسفند تعطیل کردیم اما برخی از همکارانمان که بیشتر سرکار آمدند هم از وضعیت راضی نبودند چون مشتری چندانی نداشتند.

 

این کاسب با اشاره به اینکه اجناسمان را از اصفهان خریداری می‌کنیم و وقتی از فروشندگان برای بدهی‌هایمان درخواست زمان کردیم با این جمله که "اصفهان بازار باز بوده و شما هم نباید تعطیل می‌کردید" مواجه شدیم خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه پولی برایگذران زندگی نداریم اجاره خانه، اجاره مغازه و چک‌هایمان هم مانده که باید پرداخت شود.
 
وی افزود: دولت باید فکری به حال مشاغلی مانند بازاری‌ها و کاسبان می‌کرد چراکه با وام یک میلیونی کاری از پیش نمی رود.

تا زمانی که کار کنم پول دارم در غیر اینصورت با مشکل مواجه می‌شوم
 
علی یکی از کارگران روزمزد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به وضعیت نامساعد زندگی در روزهای کرونایی ادامه داد: ما تا زمانی که کار کنیم حقوق دریافت می‌کنیم، چون با جایی قرارداد نداریم پس اگر کار نکنیم پولی هم نخواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی مشکلات بسیاری داریم و حتی برای تامین مواد غذایی هم با مشکل مواجهیم، ادامه داد: همسرم بیمار است و در شرایطی که تامین 100 هزار تومان هم برایم سخت است حالا باید 500 هزار تومان هم برای انجام آزمایش‌هایش تهیه کنم و همین موضوع شرایط را برایم سخت‌تر کرده است.
 
تعطیلی بسیاری از کسب و کارها موجب مشکلات معیشتی، سلامتی و رفاهی مردم می‌شود
 
بهروز مردانی نژاد کارشناس امور اقتصادی، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ کرونا را یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی عنوان کرد که در حال حاضر تمام ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است.
 
وی با بیان اینکه این بیماری با شیوه گسترده خود سلامت بشر را در سرتاسر جهان به خطر انداخته است افزود: از همین‌رو است که می‌توان گفت کرونا پدیده فراگیر قرن بیست و یکم می‌باشد.


مردانی نژاد با اشاره به اینکه کرونا یک بیماری پیش‌رونده است و علاوه‌بر تاثیرات مهم و خطرناکی که  برای سلامت بشر دارد، تبعات سنگین اقتصادی به‌خصوص در اقتصاد خرد در سطح جهان را نیز به دنبال خواهد داشت.


این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی که یک بیماری این‌گونه در سطح جهانی فراگیر می‌شود، قاعدتا نخستین موضوعی که مطرح می‌شود، قرنطینه است و این بدین معناست که بسیاری از کسب و کارها ملزم به تعطیلی می‌شوند چراکه بحث ممنوعیت تجمعات مطرح می‌شود.


وی بیان داشت: در این شرایط بسیاری از واحد‌های تولیدی کوچک و بزرگ می‌بایست طبق پروتکل‌های مشخص فعالیت کنند و یا به دلیل عدم توانایی در انجام پروتکل‌ها به واسطه محدودیت‌های تعریف شده باید فعالیت خود را پایان دهند.


این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: اقتصاد شامل یک وابستگی لحظه‌ای گسترده در سطح جهانی است، قطع بر یقین تبعات اقتصادی این موضوع، دامان تمام کشورهای جهان را می‌گیرد، حتی کسب و کارهای خرد نیز در صف نخست این بحران هستند.




وی با اشاره به اینکه اقتصاد بر محور نظام سرمایه‌گذاری است، گفت: معیشت بسیاری از کسب و کارها وابسته به کار میزان فعالیت آن‌ها در کار است و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها موجب مشکلات معیشتی، سلامتی و رفاهی مردم می‌شود.
 
آسیب‌پذیرترین قشر در بحران کرونا افرادی هستند که وابستگی مستقیم به درآمد و کسب و کار دارند


مردانی نژاد تصریح کرد: شاید به دلیل پرداخت یارانه‌های سنگین از سوی دولت چه به صورت آشکار و چه نهان این امر محسوس نباشد اما در بسیاری از کشورهای جهان بروز اینگونه مشکلات در چنین وضعی قابل مشاهده بوده و بسیار واضح است.


این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اولین قشر آسیپ‌پذیر این بحران، افرادی هستند که باید بازوی کار خود را رها کنند و دست از ارائه خدمات بکشند چراکه معیشت و رفاه این افراد وابستگی مستقیم به درآمد و کسب و کار دارد.


وی با اشاره به تبعات منفی این بحران به قشر آسیب‌پذیر جامعه گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین وظیفه دولت توجه ویژه به این قشر به‌منظور فراهم کردن مایحتاج و نیازمندی‌ها برای جلوگیری از آسیب‌پذیری است.


 مردانی‌نژاد بیان کرد: در این شرایط دولت باید با نظارت جامع مانع افزایش قیمت‌ها شود چراکه در حال حاضر روند صعودی تقاضا نسبت به تولید موجب افزایش قیمت در بازر خدمات و همچین کالا می‌شود لذا بازرسی‌ها باید بسیار گسترده تر و به صورت جد پیگیری شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ ادامه روند قرنطینه می‌توانست مشکلاتی جدی برای خانواده‌هایی که ادامه زندگی‌شان وابسته به کار کردن است ایجاد کند این درحالی است که تعطیلی بیش از حد کشور نیز دیگر امکان‌پذیر نبوده و لازم است در این شرایط مردم خود به کمک خودشان بیایند و اجازه ندهند این بیماری بر آن‌ها غلبه کرده و با رعایت بهداشت و خروج از منزل فقط در شرایط ضروری مسیر راه را بر این بیماری ببندند، اما در این بین از وظایف دولت و مسئولان در نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری در مغازه‌ها و وسایل نقلیه عمومی نیز نباید غافل شد.


از سوی دیگر یکی از نیازهای اساسی اقتصاد، امنیت و آرامش به منظور تولید مستمر است و در این زمینه اگر هر مساله‌ای امنیت و آرامش را بر هم بزند، قطعا شرایط تولید و توسعه نامناسب خواهد شد و زیان آن بر اقتصاد مشهود می‌شود.

این‌که یک مساله مانند شیوع بیماری کرونا تا چه میزان بر نیروی انسانی و هم‌چنین فرار سرمایه اثرگذار خواهد بود، مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا تولید به این موارد وابسته است.

در این زمینه اگر اثرگذاری این بیماری بر نیروی انسانی و فرار سرمایه در کشور زیاد باشد، اقتصاد نیز به میزان زیادی متضرر می شود.

کروناویروس قطعا بر اقتصاد کشور اثرگذار است ، اما باید حجم این اثرگذاری بررسی شود. اثر این بیماری در کوتاه مدت می‌تواند کم باشد اما در بلندمدت اگر این بیماری پابرجا بماند می‌تواند اقتصاد کشور را دچار خسارت و آثار منفی کند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۰۴:۴۲

14 Apr 2020