۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۴۴۱۷۱
امام جمعه شهرکرد:

حادثه کرونا ما را یاد معاد و معاد باوری می اندازد

امام جمعه شهرکرد گفت: شما در همین حادثه کرونا به خوبی می‌توانید معاد و معاد باوری را درک کنید؛ ببینید این بیماری چقدر تنهایی نصیب انسان می‌کند، کسی که مبتلا می‌شود به این بیماری باید تنهای تنها در قرنطینه باشد و کسی نزدیک او نشود و کسی نتواند کمک‌رسانی به او داشته باشد و کاملاً یک احساس غربت به این آدم دست می‌دهد، معاد هم همین است.
حادثه کرونا  ما را یاد معاد و معاد باوری می اندازد
به گزارش جهانبین نیوز؛ امام جمعه شهرکرد در پیامی به جای خطبه های این هفته نماز جمعه  ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: امروز در شرایطی قرارگرفته‌ایم که امکان شکل‌گیری آن جمع‌های بسیار نورانی و ارزشمند که نازل کننده رحمت پروردگار متعال بود و هست از ما سلب شده است و امکان اقامه جمعه و نماز جمعه با آن همه شکوه و عظمت را نداریم.

وی تصریح کرد:  خب آن توفیق سلب شده است و به‌ناچار باید به این شکل «پیام جمعه» را ابلاغ کنیم که البته «پیام جمعه» خودش امر به معروف و نهی  از منکر است و در آن ان‌شاءالله برکات الهی قرار دارد، امید است خداوند به برکت همین امر به معروف و همین نهی از منکرها و همین گفت حقایق دین و توجه دادن خودمان به خداوند تبارک و تعالی و توجه دادن جامعه به حق و حقیقت و به معارف اسلام و قرآن ان‌شاءالله خداوند برکاتش را نازل کند و حوادث و بلاها رفع بشود و ان‌شاءالله بار دیگر زندگی عادی مردم شروع بشود و مجدداً آن نمازهای پرشکوه جمعه شکل بگیرد.
 
حجت‌الاسلام نکونام گفت: بعضی‌ها انتقاد سازنده جامعه را ممکن است برای خودشان ناآرامی تلقی کنند اما واقعیت این است که آنچه را که ما و مؤمنین شاهد بودند این انتقادها، انتقادهای سازنده است، رهنمود است، ارشاد است، کمک‌کننده به سلامت است همان‌طور که در تمام این چهل سال شاهد این برکات بوده‌ایم ومومنین به خوبی این حقایق و برکات را دیده‌اند و مشاهده کرده‌اند.
 
وی اظهار کرد: من امروز به دو سه پیام بسنده کنم که ان‌شاءالله این پیام‌ها بتواند به ما کمک کند جزء مجاهدین فی سبیل الله قرار بگیرم و جزء عباد مخلص خدا قرار بگیریم و وظایفمان را به خوبی در این شرایط سخت انجام بدهیم و خدایی نخواسته بازنمانیم از آنچه باید انجام بدهیم.

حجت‌الاسلام نکونام افزود: مسئله اول در این حادثه‌ای که قرارگرفته‌ایم که در اثر خباثت دشمن و اعمال زشت انسانی این حادثه و حوادث دیگر بر بشر به وجود می‌آید و ما در این حادثه قرارگرفته‌ایم، اولاً باید از این حادثه و همه حوادث درس توحید و درس معاد باوری بگیریم؛ درس توحید بگیریم یعنی خودمان را به خداوند تبارک و تعالی بسپاریم، یعنی از ارتباط و انس باخدا غافل نشویم، یعنی دعا و توسل در این ایام خیلی بیشتر باشد که توحیدمان خدایی نخواسته رنگ نبازد. حوادث امتحان و آزمون است خداوند می‌فرماید « وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ»  آیات زیاد دیگری که می‌‌فرماید «الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» آیا مردم گمان می‌کنند همین‌که گفتند ما ایمان آوردیم ما آن‌ها را امتحان نمی‌کنیم؟ نه این‌طور نیست، حوادث به وجود می‌آید تا مردم امتحان شود و خداوند پایداری ما در توحید و خداباوری را ببیند و خودمان هم خودمان را بیشتر و بهتر بشناسیم.

وی عنوان کرد:  دوم معاد، شما در همین حادثه کرونا به خوبی می‌توانید معاد و معاد باوری را درک کنید؛ ببینید این بیماری چقدر تنهایی نصیب انسان می‌کند، کسی که مبتلا می‌شود به این بیماری باید تنهای تنها در قرنطینه باشد و کسی نزدیک او نشود و کسی نتواند کمک‌رسانی به او داشته باشد و کاملاً یک احساس غربت به این آدم دست می‌دهد، معاد هم همین است در معاد هم خواهران و برادران مؤمنین و مؤمنات تنها هستیم و باید به فکر خودمان باشیم، کسی نمی‌تواند کاری خیلی برای ما انجام بدهد، اگر هم بخواهند کاری انجام بدهند حالا اینجا ممکن است یک سری کارهایی و یک سری خدماتی عزیزان انجام ‌دهند، خدمات بسیار خوب پرستاران و کادر سلامت و مؤمنین همه و همه به هم خدمت می‌کنند اما در قیامت این‌ها نیست و همه دستشان خالی است و هیچ‌کس نمی‌تواند به کسی کمکی بکند، از این حادثه درس بگیریم درس معاد را برای تنهایی قیامتمان و تنهایی صحرای محشرمان و تنهایی معاد و فکر کنیم و خودمان را آماده کنیم.
 
حجت‌الاسلام نکونام ادامه داد: مسئله دوم در همین بخش لازم است موردتوجه ما قرار بگیرد این‌که در این حادثه و در عموم حوادث نیازمند آرامش هستیم، مراقب باشیم آرامش ما از دست نرود، بالأخره حادثه سنگین و بزرگ است، حادثه‌ای است که همه کشورها و همه انسان‌ها گرفتار آن شده‌اند و همه را این حادثه به خودش مشغول کرده است، جا دارد که انسان آرامشش بهم بریزد، جادارد انسان پشت و پناهی برای خودش احساس نکند و ضعفی در خودش ببیند و آرامشش بهم بریزد و همین بهم ریختن آرامش و همین خودباختگی باعث شود که مبتلا شود و باعث شود ابتلاء شدیدتر شود و باعث شود این بیماری بیشتر در او غالب شود و او را از پا دربیاورد، چه‌بسا آن بیماری نتواند انسان را از پای دربیاورد اما ناآرامی و اضطراب و دست و پای خود را گم کردن باعث شود آدم با دست خودش، خود را هلاک کند لذا باید خیلی مراقب باشیم که آرامش داشته باشیم.
 
وی عنوان کرد: آرامش را کجا باید به دست بیاوریم؟ نسخه قرآن در این رابطه «أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ» قلوب آرامش را در سایه پناه آوردن به خداوند تبارک و تعالی باید به دست آورد و برویم درب خانه خدا و آرامش را از خدا جستجو کنیم، ما پناه‌گاهی به نام خدا داریم، ما پشتیبانی به نام پروردگار متعال داریم که مؤمن را یاری می‌کند و مؤمن را تنها نمی‌گذارد و مؤمن را کمک می‌کند و دعاها و توسلات در این ایام خیلی باید زیاد باشد به خصوص در این ایامی که این حادثه به وجود آمده خیلی باید بیشتر باشد مخصوصاً درماه شعبان و ماه مبارک رمضان هم هستیم باز دعاها باید خیلی بیشتر باشد
 
حجت‌الاسلام نکونام گفت: پیام این جمعه بنده اولین پیام من خلوت گزینی با خداوند تبارک و تعالی است، شب و روز با خداوند تبارک و تعالی خلوت داشته باشیم و هر چه ممکن است روزه بگیریم. روزه‌داری  بسیار سفارش شده است، صلوات و استغفار بسیار سفارش شده است؛ شما به مفاتیح مرحوم شیخ عباس مراجعه کنید از قول امام سجاد «سلام الله علیه» نقل می‌شود که امام سجاد«سلام الله علیه» در این ماه وقتی وارد شدند اصحاب را جمع کردند و فرمودند می‌دانید ماهی که در آن قرارگرفته‌ایم چه ماهی است؟ فرمودند این ماه شعبان است ماه پیامبر «صلی الله علیه و آله وسلم» و پیامبر فرمودند ماه من است پس روزه بدارید برای محبت پیامبر خود و برای تقرب به سوی پروردگار خود، سفارش زیاد شده است برای روزه‌داری بعد امام سجاد سوگند یادکردند که پدرم حضرت اباعبدالله الحسین«سلام الله علیه» فرمود که پدرشان امیرمؤمنان «سلام الله علیه» این جمله را فرمودند که هر کس شعبان را روزه بگیرد برای محبت پیامبر و تقرب به سوی خدا، خداوند او را دوست خواهد داشت و به کرامت خود او را نزدیک می‌کند و در قیامت او را اهل بهشت قرار می‌دهد، من امروز به سنت پیامبر «صلی الله علیه و آله وسلم» در این اولین جمعه ماه شعبان عمل می‌کنم و همه را دعوت می‌کنم به روزه‌داری که پیامبر اکرم هم همین کار را کردند و روز اول ماه شعبان دعوت کردند همه مردم را که روز بگیرید و خود آن وجود نازنین شعبان را به ماه رمضان وصل می‌کردند و تمام ماه شعبان را روزه‌دار بودند، این سنت پیامبر اکرم است دل نازنین پیامبر را با روزه‌داری‌هایمان به دست بیاوریم.
 
وی ادامه داد: بعد در این ماه گفته شده است هزار بار این ذکر توحیدی را بیان کنید که « لا اله الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین ولو کره المشرکون» چرا؟ برای باور توحید و برای این‌که باور توحیدی ما قوت پیدا کند و آرامش در سایه این باور توحیدی برای ما به وجود بیاید و بی‌ثباتی و ناآرمی از ما دور بشود، توسل و عنایت به اهل‌بیت عصمت و طهارت در این صلوات شعبانیه کاملاً محسوس و در دسترس ما است و به زیبایی جایگاه اهل‌بیت را در این صلوات ترسیم کرده است، آن‌ها کشتی نجات هستند و در همین صلوات  می‌خوانیم «اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها ، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا» اهل‌بیت کشی نجات هستند در حوادث با سوارشدن بر این کشتی از طوفان حوادث عبور کنیم این خیلی مهم است. این پیام اول من که ماه شعبان و دعا و توسل و باورها باور توحیدی و باور معاد ان‌شاءالله قوت پیدا کند.
 
حجت‌الاسلام نکونام بیان داشت: پیام دوم من یک مسئله مهم دیگری است و آن این‌که مراقبت بشود افراط و تفریط در أمور دینی صورت نگیرد. ما الان در این وضعیت کرونا هستیم بعضی‌ها خیلی افراط گونه می‌گویند همه چیز را فقط باید با دعا حل کرد و همه چیز را با توسل و زیارت باید حل کرد و بعد هم اگر درب حرم‌ها بسته می‌شود و زیارت امکان از آن سلب می‌شود و بعضی مسائل انجام می‌شود باورشان ضعیف می‌شود و می‌گویند درب راه‌های رفع مشکلات بسته شد، نخیر اینجور نیست مراقب باشیم به افراط و تفریط  گرفتار نشویم و با افکار و عقاید مردم بازی نشود، دعاها به جای خودش، مداوا و بهداشت هم بجای خودش، این‌ها هر کدام جایگاه خودشان را دارد، دعا نقش خودش را دارد در ایجاد آرامش، دعا نقش خودش را دارد در سلامت، دعا نقش خودش را دارد در رفع بسیاری از گرفتاری‌ها، مداوا و بهداشت هم نقش خودش را دارد این‌ها مکمل یکدیگر هستند
 
 
وی اذعان داشت: شما می‌بینید اولیاء الهی مردم را ارجاع دادند به اطباء، شما در یک خانه، خانه امیرمؤمنان نگاه کنید در آن حادثه‌ای که امیرمؤمنان ضربت می‌خورند سه معصوم در خانه امیرمؤمنان است در محضر سه معصوم برای امیرمؤمنان طبیب می‌آورند و آن طبیب برای امیرمؤمنان نسخه می‌پیچد و بعد دستور می‌دهد و بعد از این که آن نتیجه را بیان می‌کند نسبت به نتیجه در خانه امیرمؤمنان عکس‌العمل نشان داده می‌شود  این پیامش برای ما چیست؟ این دین ما است، دین ما هر چیز را در جای خودش قرار داده است، علم را در جای خودش، طبیب را در جای خودش، مداوا و مراجعه کردن به امور را در جای خودش به ما یاد می‌دهند «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَمورإِلَّا بِأَسْبَابٍ» پروردگار متعال  اراده‌اش آن است که هر کاری از سبب خودش و از طریق خودش دنبال بشود، بنا نیست همه کارها از دریچه غیب حل‌وفصل بشود، دعا باید باشد، توسل هم باید باشد و مراجعه به طبیب هم باید باشد، درمان هم باید باشد، خود این بزرگواران دستوراتی را که برای ما دادند دستورات قابل‌توجهی است که به ما دستور داده‌اند راجع به استفاده از گیاهان دارویی و مراقبت‌های بهداشتی، از حجامت تا از میزان اکل و شرب و امثال این‌ها همه دستورات طبی است که آن بزرگواران به ما داده‌اند چرا بعضی‌ها با افکار و عقاید مردم و جامعه بازی می‌کنند نه هر کدام از این‌ها جای خودش را دارد بنابراین مراقب باشیم افراط و تفریط خدایی نخواسته بر ما حاکم نشود. این هم پیام دوم من.
 
وی یادآور شد: پیام سوم، دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران را در پیش داریم که مردم در این روز با رأی بیش از 98 درصدی خودشان در دهم فروردین سال 1358 به جمهوری اسلامی رأی آری دادند و این روز یوم‌الله نامیده شد؛ مگر چه اتفاقی افتاد که این روز یوم‌الله شد؟ این خیلی مهم است، به پاسخ این سؤال باید توجه کرد تا بدانیم در چه شرایطی هستیم. اگر در یک‌کلام مختصر بخواهیم بگوییم چه اتفاقی افتاد که دوازدهم فروردین یوم‌الله نامیده شد باید بگوییم مفهوم انتظار محقق شد.
 
حجت‌الاسلام نکونام اظهار کرد: انتظار در سایه حکومت معنا پیدا می‌کند، چه حکومتی است که انتظار را محقق می‌کند؟ حکومتی که با مفهوم انتظار سازگار باشد، حکومت آدم‌های خودپرست که مفهوم انتظار نیست این همان طاغوت‌ها هستند، حکومت آدم‌های فاسق و پول‌پرست که مفهوم انتظار نیست، کسی بگوید من منتظر هستم و بعد همراهی با این حکومت‌های طاغوتی و آدم‌های هواپرست و پول‌پرست و زرپرست و امثال این‌ها داشته باشد یا نه اصلاً سکوت کند، در حکومت طاغوتی‌ها و پول‌پرست‌ها و دنیاپرستان و هواخواهان سکوت کند و سیاهی لشگر باشد این‌ها مفهوم انتظار نیست، مفهوم انتظار جهاد است جهادی که منجر شود به حکومت اولیاء الهی و جمهوری اسلامی همین را محقق کرد، امام همین را محقق کرد، شهدا آمدند به امام لبیک گفتند و این مفهوم انتظار محقق شد و اکنون حکومت با مفهوم انتظار شکل‌گرفته است و لذا عید است و عید نامیده شد و حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) فرمودند این روز برای همیشه عید است و یوم‌الله هم معنایش همین است که شرایط برای حکومت اسلامی فراهم شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: فکر نکنیم حالا که شرایط فراهم شده است پس همه چیز مثل آب روان در جوی راحت دارد می‌رود و به سمت مقصد می‌رسد، اینجور نیست، جمهوری اسلامی شکل گرفته و مفهوم انتظار هم محقق شده اما اول جهاد است، اول دشمنی‌ها است و دشمنی‌ها شدت هم پیدا کرده است؛ تا قبل از این که حکومت اسلامی شکل بگیرد شاید دشمنی تا این حد نبود شاید نه قطعاً نبود ولی وقتی حکومتی شکل گرفت به نام جمهوری اسلامی شیاطین هم به هم می‌پیوندند، شیاطین جن و انس دست به دست هم می‌دهند و تلاش می‌کنند چرا چون که این حکومت، حکومت جمهوری اسلامی حکومتی است با مفهوم انتظار که با منافع آن‌ها و آنچه آن‌ها در‌پی آن هستند در تضاد است.
 
حجت‌الاسلام نکونام اظهار کرد: در یک همچنین شرایطی عزیزان من الان دردرون نظام جمهوری اسلامی، جامعه را می‌شود به دو دسته تقسیم کرد، یک دسته «قَاعِدِينَ» هستن و یک دسته «مجاهدین» هستند؛ ما الان در کشورمان به خوبی می‌توانیم این را دریابیم، یک دسته هستند قاعد هستند، قاعد یعنی چی؟ یعنی تنبل، یعنی می‌گویند تنش ایجاد نکنیم و دشمن را تحریک نکنیم و کاری که دشمن بخواهد علیه شما وارد فعالیت بشود را انجام ندهید این یعنی چی؟ یعنی بروید بنشینید با دشمن سازش کنید، یعنی دردسر برای خودتان درست نکنید که قرآن به این‌ها می‌گوید قاعد و بعد می‌فرماید « فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» یک مشت این‌ها هستند که بیرون‌نگر هستند و به بیرون دل‌بسته‌اند و می‌گویند خیلی برای خودتان دردسر درست نکنید و حال جهاد و مجاهده و امثال این‌ها را هم ندارند؛ این‌ها طبیعی است که نمی‌توانند مفهوم انتظار را عملی کنند مفهوم انتظار را با جهاد باید عملی کرد.
 
 
وی افزود:   دسته دومی که امروز به حمدالله در عرصه هستند «مجاهدین» و «جهادگران» ما و لبیک‌گویان ما به امام و رهبری و جوانان پرجوش و پرخروش که امروز در صحنه هستند و به تعبیر رهبر انقلاب آتش به اختیار می‌آیند در صحنه و در همه عرصه‌ها حضور پیدا می‌کنند و خدمت می‌کنند و مشکلات مردم را رفع می‌کنند، هستند
 
حجت‌الاسلام نکونام گفت: همین الآن در کرونا و این حادثه‌ای که به وجود آمده می‌بینید چقدر جوان‌ها و طیف‌های مختلف مردم همه و همه در عرصه هستند، طیف عظیمی از کادر سلامت ما پزشکان و پرستاران مجاهدانه دارند تلاش می‌کنند، عزیزان دیگری در دفاع از ارزش‌های الهی و دینی دارند تلاش می‌کنند، این‌ها مجاهدین فی سبیل الله هستند.
 
وی بیان داشت: می‌خواهم بگویم عزیزان من ما امروز با دشمنی‌هایی مواجه هستیم که مجاهد فی سبیل الله در مقابل خودشان می‌خواهند نه آدم‌های قاعد و تنبل و نه آدم‌هایی که کار به هیچ‌چیز نداشته باشند، امروز کشور ما به مجاهد فی سبیل الله نیاز دارد تا در سایه جهاد فی سبیل الله این راه ادامه پیدا کند.
 
حجت‌الاسلام نکونام گفت: دشمنان ما این‌ها هستند، همین آمریکای خبیثی است که شما الآن ملاحظه می‌فرمایید متهم است به این‌که این ویروس را در جهان پراکنده کرده است، این‌ها با این کار خباثت آلود خودشان اگر واقعیت داشته باشد می‌دانید چقدر خباثت خودشان را آشکار می‌کنند؟ یعنی نشان می‌دهد این‌ها تا این حد خبیث هستند که حاضر هستند حتی نیروهای خودشان را هم قربانی کنند و هم‌وطنان خودشان را هم قربانی کنند برای این‌که دشمنان اقتصادی را از جلوی راه خودشان بردارند، دشمنان فرهنگی را از جلوی راه خودشان بردارند، برای این‌که آن کشورهایی که از نظر اقتصادی مثل چین و کجا و کجا در مقابل این‌ها هستند وجود نداشته باشند، برای این‌که ایران اسلامی که دشمن فرهنگی آن‌ها است و این فرهنگ ناب را به عرصه آورده است وجود نداشته باشد یعنی حاضرند برای این‌که نه دشمنان اقتصادی داشته باشند نه دشمنان فرهنگی داشته باشند نیروهای خودشان را هم قربانی کنند، آمریکایی‌ها را هم قربانی کنند. صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چنین افرادی هستند، این‌ها متأسفانه گرداننده جهان هستند خب در برابر این‌ها می‌شود با قاعد بودن و تنبلی ایستاد و شر آن‌ها را کم کرد؟ نخیر جهاد می‌خواهد، مجاهده فی سبیل الله می‌خواهد، باید بایستیم و مقاوم باشیم و در برابر این خباثت‌ها و دشمنان خبیث مقاوم بود و قوی شد و با قوت حرکت کرد و حتماً هم بدانیم که خداوند متعال یار و یاور و کمک کار است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: ان‌شاءالله خداوند بزرگ توفیقمان بدهد در این ماه شعبان و بعد هم در ماه مبارک رمضان این فرصت‌های زیبا را داشته باشیم و مجاهد فی سبیل الله و جهادگر درست در راه خداوند تبارک و تعالی باشیم و ان‌شاءالله کشوری قوی داشته باشیم و در زمره شهدا ثبت و ضبط بشویم.

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹

ساعت:

۱۷:۳۳:۴۶

27 Mar 2020