۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۳۷۰۶

چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم

رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم خود مراقبتي تغذيه اي براي حفظ سلامت افراد افزود: آشنايي با مفهوم تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذايي روزانه از مباحث مطرح شده در بحث خود مراقبتي تغذيه اي است.
چه غذایی بخوریم تا سالم بمانیم
به گزارش جهانبین نیوز ؛ عنایت ا... کلیج رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری افزود: روش های جایگزیني مواد غذايي، استفاده از منابع غذايي موجود در دسترس، توانايي برطرف نمودن نياز هاي تغذيه اي ، کاهش مواد غذايي که عامل خطر بيماري هاي غير واگير و اشکال مختلف سوء تغذيه مي باشند و تعادل بين غذاي سلامت محور و اقتصاد خانوار نيز از ديگر نکات مورد بحث در خود مراقبتي تغذيه اي است.

وی، برای پیشگیری از بيماري هاي قلبي و عروقي، مصرف گوشت سفيد بجاي گوشت قرمز را توصيه کرد و افزود: براي تامين پروتئين مورد نياز بدنتان هر روز از حبوبات استفاده کنيد.

وي، حبوبات را منبع پروتئين و جايگزين مناسب گوشت دانست و افزود: ترکيب غلات (نان و برنج) همراه با حبوبات پروتئين مورد نياز بدن را تامين مي کند.

کلیج خاطر نشان کرد: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و جایگزین مناسب گوشت است.

وی کاهش مصرف نمک را اقدامی تضمینی برای حفظ سلامت قلب عنوان کرد و افزود: مصرف غذاهاي چرب و پرنمک هر روز شما را به سکته نزديكتر مي كند.

این کارشناس مسئول تغذیه اظهار داشت: چاقی دوران کودکی برابر با ابتلا به فشار خون بالا و دیابت در بزرگسالي است.

به گفته وی، مصرف روغن جامد طعم سلامتی را از افراد می گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل نمودن مصرف میوه و سبزی از کودکي به عادت افزود: بهتر است با افزايش مصرف حبوبات، سبزي و ميوه از سرطان و ديابت پيشگيري نمائيم.

وی، کاهش مصرف گوشت قرمز را در دور نمودن احتمال ابتلا به سرطان موثر دانست و اظهار داشت: خوردن یک نیاز است اما خوردن مواد غذایی سالم يک هنر است.

وی در ادامه از مردم خواست، مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شيرين را محدود نمايند.

اختصاص نصف بشقاب غذا به سبزی و سالاد ، پرهیز از مصرف بیشتر از ۵ گرم نمک در روز ، استفاده از نان هایی با سبوس بيشتر، آشنا نمودن فرزندان از کودکي با سبزيجات، تبديل نمودن مصرف روزانه ميوه به عادت، عادت دادن ذائقه کودکان از اوايل زندگي به غذاي كم نمك، كم چرب و كم شيريني، پرهيز از افراط در مصرف فست فودها حاوي چربي و نمك زيادي از ديگر توصيه هاي اين كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان به مردم است.

وی در ادامه با تذکر این نکته که سکته قلبی در کمین هستند، كاهش مصرف قند، نمك و چربی را توصيه و افزود: با حبوبات آشتي كنيد تا چاقي و سرطان سراغتان نيايد.

کلیج مصرف زیاد مواد قندی و شیرین را عامل اصلي ابتلا به ديابت عنوان کرد و ادامه داد: با کاهش مصرف قند و شکر، شيريني سلامتي را بچشيد .

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۹:۵۶

15 Jan 2020