۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۳۷۰۳

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از 422 هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 45 حوضه آبخیز با بیش از 422 هزار هکتار مساحت در استان اجرا شده است.
اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در بیش از 422 هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز
علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه با توجه به اینکه آب و خاک دو مؤلفه مهم در بخش کشاورزی هستند اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سه بخش بیولوژیک، بیومکانیک ومکانیک در استان چهارمحال و بختیاری در راستای حفظ آب و خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: طی سال جاری؛ 2 هزار و 500 سازه سنگی ملاتی با حجم عملیات 230 هزار مترمکعب و حجم مخزن 700 هزار مترمکعب در استان ایجاد شد.

محمدی مقدم با بیان اینکه 100 بند خاکی با حجم عملیلت 3 میلیون و 300 هزار مترمکعب و حجم مخزن 16 میلیون و 500 هزار مترمکعب در استان احداث شد ادامه داد: میزان بارش در استان طی سال جاری با احتساب میانگین 20 میلی متر، 328 میلیون مترمکعب اعلام شده است و روانآب حاصل از این میزان بارندگی، 98 میلیون و 400 هزار مترمکعب برآورد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: با احداث سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی ذکر شده، حدود 12 درصد رواناب‌ها در استان کنترل شده و  13 میلیون مترمکعب آب در لایه های زمین نفوذ و ذخیره سازی شد.

وی یادآور شد: این اقدامات در راستای تعذیه آبخوان، کنترل سیل، افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری به اجرا درآمد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه اجرای این پروژه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال موقت موجب تقویت و حفظ حاصلخیزی خاک که عامل اصلی رونق کشاورزی افزایش و راندمان تولید محصولات زراعی است، می‌شود گفت: امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 45 حوضه آبخیز با بیش از 422 هزار هکتار مساحت در استان اجرا شده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۳۰:۲۰

14 Jan 2020