کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش آمار گازگرفتی در فصل سرما/آشنایی با "مرگ خاموش" و راه های مقابله با آن

15 دی 1398 ساعت 8:13

با نفوذ هوای سرد به مناطق مختلف کشور و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، سالانه تعداد زیادی از هموطنان در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده و یا دچار مسمومیت می شوند.


به گزارش جهانبین نیوز، گازگرفتی به مسمویت ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن اطلاق شده که دارای هیچ گونه رنگ و بویی نیست و به همین دلیل به مرگ با این نوع گاز مرگ خاموش یا شیرین اطلاق می شود.

قاتلی آرام که علامت مشخصه ای برای درک این گاز با حس های انسانی وجود نداشته و بنابر آمار مرکز فوریت های اورژانس 115، در شش ماهه دوم سال 98 تاکنون 21 نفر (10 مرد و 11 زن) را در شهرستان بروجن راهی مراکز درمانی کرده است.

اکسیژن تازه، اولین نیاز یک فرد گازگرفته
 
کارشناس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: مونوکسید کربن یک گاز سمی است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌ های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل شده و مسمومیت با آن به سادگی رخ می‌دهد.
 
مهدی شیروانی افزود: گلبول های قرمز اشتیاق بسیار بالایی در اتصال به مونوکسید کربن داشته و از همین رو استنشاق هوای آلوده و اتصال مونوکسید کربن به گلبول های قرمز، توانایی حمل اکسیژن در خون را کاهش داده و بیمار را دچار خفگی می کنند.
 
وی کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی ناگهانی، تاری دید، سرگیجه، تهوع و استفراغ و... را عمده علائم مسمومیت با گاز مونوکسید عنوان و اضافه کرد: در اقدام اولیه ضمن تماس با مراکز اورژانسی و امدادی 115 و 125، باید شخص مسموم را از محیط آلوده دور کرده و وی را در مقابل جریان هوای تازه قرار داد.
 
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت
 
فرمانده آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجن در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: براساس آمار کارشناسی عمده دلیل گازگرفتکی در حوادث اخیر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و مسدود بودن دودکش های خروجی ذکر شده است.
 
اسماعیل یزدانی استفاده از آبگرمکن های دیواری با لوله های آکاردئونی در منازل مسکونی با متراژ پایین را دلیل دیگر وقوع حوادث گارگرفتکی عنوان و افزود: نصب آبگرمکن در محیط منزل و در نزدیکی حمام، باعث افزایش خطر گازگرفتکی می شود.
 
این کارشناس ایمنی و آتش نشانی، اطمینان از وصل شلنگ انتقال گاز و نصب صحیح دودکش ها در بالای ساختمان را دیگر راه های پیشگیری از گازگرفتگی برشمرد و اضافه کرد: دودکش های H شکل بهترین نوع دودکش ها بوده که باید 90 سانتی متر بالاتر از پشت بام و در محیطی باز نصب شوند.
 
وی گفت: به منظور افزایش ایمنی و کاهش حوادث گازگرفتکی، کارشناسان آتش نشانی بروجن به صورت رایگان و با حضور در منازل مسکونی نسبت به سنجش گازهای استاندارد و ارائه آموزش های ایمنی و امدادی اقدام خواهند نمود.


انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 43611

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43611/افزایش-آمار-گازگرفتی-فصل-سرما-آشنایی-مرگ-خاموش-راه-های-مقابله

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir