۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۳۵۹۱
مدیریت تعارض پرستاران /

تعارض شغلی در حرفه پرستاری از اهمیّت ویژه ای برخوردار است

گروهی از متخصصان، مديريت تعارض را به معناي پيشگيري از تعارض و گروه ديگر آن را مرحله اي جهت حذف تعارض تلقي مي كنند و در تعریف ديگر، مديريت تعارض به عنوان فرآيندي جهت كاهش، اجتناب و يا حلّ تعارض در نظر گرفته شده است.
تعارض شغلی در حرفه پرستاری از اهمیّت ویژه ای برخوردار است
به گزارش جهانبین نیوز؛ تعارض فرآیندی است که در آن یک طرف تلاش می نماید تا به طور عمدی باعث محرومیت طرف مقابل در نیل به اهداف مورد نظر گردد.

مدیریت تعارض مؤثر مبتنی بر توسعه مهارت ها و توانایی های مرتبط با هوش سازمانی است.

مدیریت تعارض شامل فعالیت هایی است که در جهت استفاده از تعارضات موجود برای حرکت و ایجاد خلاقیت و پویایی سازمان ها انجام می گیرد و توسط آنها از تعارضات موجود جهت ایجاد روحیه نوآوری و خلق روش های کامل تر استفاده می شود.

وقوع تعارض در مشاغل درمانی از جمله پرستاری كه مستلزم تعاملات گسترده با افراد مختلف است، امری طبيعی و اجتناب ناپذير تلقی می شود.

مراقبت پرستاری به عنوان بخش اساسی در زمينه خدمات بهداشتی درمانی از اهمیّت بيشتری برخوردار است و در اغلب كشورها بر درجـه بندی و اعتباربخشی، تاثير می گذارد.

در واقع پرستاران شالوده اصلی فرآيند بهبود كيفيت مراقبت ها هستند؛ بنابراين عملکردشان در پيشبرد اهداف سازمانی بسيار ثمربخش است.

بايد توجه داشت كه پرستاران بزرگ ترين گروه حرفه ای را در سيستم مراقبت بهداشت و درمان تشکيل می دهند، 40درصد از كل كاركنان يک بيمارستان را پرستاران تشکيل می دهند و 55درصد از كل هزينه های كاركنان به پرستاران اختصاص دارد، بنابراين با توجه به نقش مهمّ پرستاران در ارائه ی خدمات در سيستم مراقبت بهداشـتی درمانی، توانمند ساختن آنها در جهت حفظ شايستگی ها و استانداردهای شغلی و توانايی آنها در برخورد بـا تعارضات محيط كار الزامی می باشد.

در سال هاي اخير تعارض در ميان كاركنان پرستاري فراگير شده است، در استراليا و كانادا مطالعات اخير نشان مي دهد، كه ميزان تعارض بين پرستاران در حال افزايش است، در ژاپن تعداد زيادی از پرستاران كه تعارض در محل كار را تجربه كرده اند، قصد ترک حرفه پرستاري را داشته اند.

بنابراین موضوع تعارض شغلی در حرفه پرستاری از اهمیّت ویژه ای برخوردار است.

تعارضات می توانند زمینه ساز مشکلاتی از قبیل استرس، کاهش بهره وری و رضایت شغلی در انجام وظیفه شوند از این رو، پرستاران باید چگونگی مدیریت تعارض را به طور اثربخش فراگیرند.

پژوهشگران مدیریت تعارض را از نظر اهمیّت برابر و حتی در مواقعی بیشتر از کارهایی مانند برنامه ریزی، سازماندهی، ارتباطات، انگیزش و تصمیم گیری می دانند یکی از مهم ترین عواملی که میتواند باعث رفع تعارض به نحوی مطلوب گردد، انتخاب سبک های کارآمد و اثربخش در حلّ این تعارضات است.

برای مدیریت تعارض قبل از هر چیز باید تعارض را شناسایی و علل ایجاد آن را مورد تجزیه و تحلیل و نهایتاً سبک مناسب را انتخاب و بکار برد.

تعارض می تواند با استفاده از مهارت های ارتباطات مؤثر، حلّ مسئله و مذاکره مدیریت شود.

با توجه به اینکه موضوع تعارض و ارتباطات افراد موضوعی غیر قابل اجتناب می باشد، بنابراین می بایست راه های حلّ تعارض به پرستاران و مدیران بخش درمان آموزش داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۵۲:۵۵

2 Jan 2020