۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۴۳۵۸۷
نقش مساجد در کاهش معضلات اجتماعی؛

مساجد؛ خانه هایی به وسعت دریا

‌مساجد خانه‌هایی‌ به وسعت دریا هستند که می توان در پناه شان به ساحل آرامش رسید.
مساجد؛ خانه هایی به وسعت دریا
به گزارش جهانبین نیوز، مساجد به عنوان مردمی ترین و معنوی ترین سازمانهای مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه های مختلف اجتماعی فرهنگی در محله ، در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند.

مسجد در اسلام، محلي براي عبور از فرهنگ قومي، قبيله اي به فرهنگ ديني و معنوي شدن افراد جامعه ، به لحاظ اجتماعي مركز ارتباطات نسلي و جلوگيري از گسست نسل ها ، به لحاظ حكومتي، هسته اوليه مردم سالاري ديني است.

همچنین  به لحاظ انساني و زيست شهري، محلي براي هويت يابي ، تعلق اجتماعي و محلي براي مشاركت در برنامه ريزي از پايين به بالاست.

مسجد محلی برای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه اسلامی است

 حجت الاسلام سید حسن جلالی امام جمعه هفشجان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد:  مساجد از ابتدای اسلام محل ملاقات  مومنان با یکدیگر و اتخاذ تصمیمات لازم برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه اسلامی بودند،یعنی ما هیچ مکانی نداریم که بتواند جای مساجد را بگیرد و از نظر شرعی هم احکام بسیار مفصلی بر مساجد مترتب است که خود نشان دهنده اهمیت و جایگاه مساجد بوده است.

جلالی در پاسخ به اینکه  چه کنیم مساجد در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی توفیقات بیشتری داشته باشند عنوان کرد: بررسی چند مسئله مدنظر است اول اینکه ما باید یک تبلیغات به روز و با استفاده از تکنیک های نو در جهت جا انداختن جایگاه مساجد و اینکه ریشه مساجد از کجا غرس شده و به دست چه بزرگواری این نهال هدایتگر در جوامع اسلامی کاشته شده است داشته باشیم به همین خاطر باید در این راستا  بیشتر بر روی مردم کار کنیم و مساجد را هم از لحاظ تاریخ و هم از نظر سازندگی به مردم بشناسانیم.

جلالی  افزود: مسئولان باید مساجد را به رسمیت بشناسند ، خودشان در نمازهای جماعت شرکت کنند و مردم ببینند که مسئولین هم  در  نمازهای   جماعت حضور دارند که  این امر به جهت تنبیه روح آنها بسیار لازم و ضروری است این طور نیست که بگوییم مسئولان نیازی به نماز جماعت ندارند آنها بیشتر نیاز دارند به دلیل اینکه در مظان تصمیم گیری های  کلان هستندو علاوه بر خودشان  زیردستان و همکارانشان به آمدن مسجد بیشتر تمایل نشان می دهند.

وی خاطرنشان كرد: مساجد امروز تنها یك مركز عبادی و مذهبی به شمار نمی روند و متولیان این حوزه باید همواره با ارتباط بیشتر در بدنه اجتماعی به شناسایی مشكلات جامعه و كمك به رفع آنها اقدام كنند.

به گزارش جهانبین نیوز، مسجد مهم‌ترین پایگاه مذهبی و اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی است و می تواند با تعامل و همکاری با سایر نهادها و سازمانها بخشی از مشکلات و معضلات جامعه را حل کند.

پس از سال‌ها آزمون و خطای مسئولان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، بزهکاری و طلاق، امروز دیگر برای همه مسجل شده که اگر مردم پای کار نباشند، نه فقط خبری از کاهش نیست، بلکه برنامه‌های پیشگیرانه هم اثرگذار نخواهد بود به همین دلیل، حالا همه دست به دامن مساجد که مهم‌ترین پایگاه مذهبی اجتماعی جامعه اسلامی است شده اند تا با همکاری‌اش گره از کار اختلافات خانوادگی، اعتیاد و بیکاری بگشایند.

در گذشته اگر کسی نیازمند بود یا مشکلی داشت، به مسجد به عنوان مکان تجمع افراد محل مراجعه می‌کرد تا آنها گره از کارش بگشایند، بویژه در ایام خاص مانند ماه رمضان تشکیلات مسجد بود که به محرومان جامعه و محل، کمک‌رسانی و خدمت‌رسانی می‌کردند که متاسفانه هم‌اکنون این جایگاه تضعیف شده است.

این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد محلاتی که مساجدی پویا دارند و توانسته‌اند برنامه‌های آموزشی و تربیتی را پیش ببرند، شاهد کاهش میزان بزه و معضلات اجتماعی بوده‌اند.

بنابراین طراحی نظام مدیریت اجتماعی مساجد یکی از مهم‌ترین اقدامات  عملی برای ورود به مسأله آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۲۸:۴۶

2 Jan 2020