۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۴۳۵۸۱
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

چهارمحال وبختیاری صدرنشین جدول نازایی کشور

ناباروری همیشه به معنای عقیم بودن یا ناتوانی دائمی در بچه‌دار شدن نیست، در ایران حدود ۲۰ درصد از زوج‌ها نابارور هستند، اما درصد بسیار کمی از آنها عقیم هستند.
چهارمحال وبختیاری صدرنشین جدول نازایی کشور
به گزارش جهانبین نیوز، وقتی زوجی ازدواج می کنند بعد از مدتی زندگی شیربن دونفره  آن ها نیازمند تحرک و پویایی بوده و دیگر این خلوت و سکوت برایشان مفهومی ندارد اینجاست که صدای خنده های یک نوزاد، شیرین زبانی کودکان و حتی گریه یک نوزاد  در محیط خانه نشاط و پویایی آورد وزوجین دیگر به عنوان یک پدر و مادر پخته تر و وظایف آن ها سنگین تر می شود.

یکی از اهداف ازدواج، فرزندآوری است؛ نداشتن فرزند می‌تواند از لحاظ روحی و روانی اثرات منفی بر روی زندگی زوجین داشته باشد؛ در برخی از مناطق کشور به‌علت فرهنگ سنتی ناباروری در زنان تبعات منفی از جمله طلاق، چند همسری، سرزنش اطرافیان و ... را بدنبال دارد.

ناباروری در دهه‌های اخیر به یکی از مشکلات زوجین تبدیل شده است؛ پزشکان علل مختلفی  برای این مسئله در زوجین مطرح کرده و زوجین در علل کشف این مشکل هستند.

به زوجی نابارور گفته می‌شود کـه پس از یکسال مقاربت بدون استفاده از هـرگونـه وسـیله جلوگیری از بارداری، نتوانند صاحب فرزند شوند.

ناباروری اگرچه مشکل امروز و دیروز نیست، اما خوشبختانه در حال حاضر، شرایط مناسب درمان این مشکل در کشور شکل گرفته و به این ترتیب، برچسب‌ها و مشکلات، نگرانی‌ها و پیامدهای ناشی از ناباروری کمرنگ‌تر شده است.

بر اساس آمار "دفتر سلامت و جمعیت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور ما وجود دارد و مراکز درمان ناباروری از جمله تخصصی ترین مراکزی هستند که ممکن است هر زوجی روزی به آن ها مراجعه کند، بنابراین در برنامه‌ای تحت عنوان "پایان ناباروری" با حضور رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری "ابن سینا" و مدیر این مرکز،  کلیات درمان ناباروری بررسی شد.
رئیس اداره بیماران های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با خبرنگاران این استان در تاریخ 30خرداد98، نرخ ناباروری را درچهارمحال وبختیاری بالاتر از میانگین کشوری خواند و گفت: مرکز ناباروری شهرکرد در سال گذشته موفقیت های قابل چشمی داشته و توانستند  ۱۵۴ مورد درمان موفق را در این مرکز ثبت کنند.(ادامه مطلب)

 
تاخیر در فرزند آوری مشکل عمده در زوجین

حکمیه خالدی یکی از بانوان شهرکردی که به دنبال درمان ناباروری خود در مرکز ناباروری شهرکرد بود در گفت وگو با جهانبین نیوز، اقدام دیرهنگام خود برای بارداری را یکی از عوامل مخرب در روند باردار شدن خود عنوان وگفت: اگر میدانستم تاخیر در بارداری این مشکلات را به همراه دارد هیچ گاه تعلل نکرده و خود را درگیر این بیماری نمی کردم.

وی با بیان اینکه 12سال از ازدواجشان گذشته و سه سالی است درگیر درمان ناباروری خود بوده افزود: در این مدت انواع درمان ها و راه ها را رفته ایم و همیشه حسرت گذشته را داشته که چرا دیر به این فکر افتادیم.

خالدی به بهانه های مختلف برای تعلل در باروی اشاره وگفت: اوایل ازدواج همیشه میگفتیم زوداست و وقت بسیار اما همین مساله برایمان به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

خالدی از هزینه های بسیار بالای درمان گلایه و گفت: هزینه های درمان زیاد بوده و با این گرانی ها زوجین توان پرداخت این هزینه ها را نداشته و بسیاری حتی در ادامه مسیر از درمان صرفه نظر میکنند.

وی خطاب به مدیران اجرایی و دستگاه های مربوطه گفت: بایستی شرایطی فراهم شود که زوجین به راحتی اقدام به درمان کرده و با این هزینه های سنگین دست و پنجه نرم نکنند.

 


به گزارش جهانبین نیوز، ناباروری همیشه به معنای عقیم بودن یا ناتوانی دائمی در بچه‌دار شدن نیست. در ایران حدود ۲۰ درصد از زوج‌ها نابارور هستند، اما درصد بسیار کمی از آنها عقیم هستند. بیشتر زوج‌های نابارور که برای بچه‌دار شدن اقدام می‌کنند با درمان و بدون درمان بالاخره صاحب فرزند می‌شوند. مشکل ناباروری ممکن است از طرف مرد، زن یا هر دو باشد. در برخی موارد پس از انجام تمامی آزمایش‌ها، علت اصلی ناباروری مشخص نمی‌شود.

ناباروری برای بسیاری از زوج‌ها یک بحران به حساب می‌آید و مشکلات ناباروری معمولاً با خود احساس گناه به همراه دارد. انجام معاینات پیش از بارداری می‌تواند به زوج‌ها برای مشخص شدن وضعیت باروری آنها پیش از اقدام به بارداری کمک کند. در این صورت اگر مشکلی وجود داشته باشد، زودتر از آن باخبر می‌شوید و درمان مناسب را برای بهبود باروری و افزایش شانس بارداری و داشتن فرزندی سالم دریافت می‌کنید.

انتهای پیام/1022ج
 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۸:۱۲

14 Jan 2020