۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۳۵۵۱
به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی/

چهارمحال و بختیاری همچنان درگیر مبارزه با بی‌سوادی/فعالیت 23 مرکز یادگیری محلی در استان

معاونت سواد آموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری: آخرین آمار با سوادی بین مردان استان 96/22 درصد و بین زنان 91/69 درصد و اختلاف باسوادی در گروه مردان و زنان 4/53 درصد می باشد.
چهارمحال و بختیاری همچنان درگیر مبارزه با بی‌سوادی/فعالیت  23 مرکز یادگیری محلی در استان
به گزارش جهانبین نیوز؛ امروز هفتم دی‌ماه مصادف با چهلمین سالگرد تاسیس نهاد مقدس نهضت سوادآموزی به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ( ره) در هفتم دی‌ماه 1358 می‌باشد.

سازمان نهضت سوادآموزی ایران یک سازمان دولتی ایرانی است که به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند (مناطق محروم) تشکیل شود.

در جوامع گوناگون، سواد آموختن به‌عنوان حق اساسی و لازمه پیشرفت انسان شناخته شده است، هر انسان اعم از کودک، نوجوان و بزرگ سال، باید از فرصت‌های آموزشی برخوردار باشد، این نیاز، هم توانایی بر خواندن و نوشتن را دربرمی گیرد و هم عامل رشد و توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

از دیرباز یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که استعمارگران و صاحبان زر و تزویر برای بردگی فکری ملت‌ها، به‌ویژه مردم ایران اجرا کردند، مسئله مبارزه با دانش‌آموزی آنان بوده است، برای نمونه، در زمان‌های نه چندان دور، تنها شاهزادگان و اشراف حق ادامه تحصیل داشتند. این بدان دلیل بود که باسواد بودن مردم، برای منافع استثماری طبقه اقلیت و اربابانشان مزاحمت ایجاد می کرد. استعمارگران نیز سیاست پلید بی سواد نگه داشتن مردم را در مقاطع گوناگون تاریخی به شیوه های مختلف به انجام رسانده اند.

فعالیت  23 مرکز یادگیری محلی در چهارمحال و بختیاری

رهدار براتی، معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در مصاحبه با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: به لطف فرمان امام (ره) نهضت سواد آموزی در سال 1358 تاسیس شد.

براتی با بیان این نکته که طبق آخرین آمار رسمی در سال 1355 میزان باسوادی در گروه هدف 10 تا 49 سال در استان چهارمحال و بختیاری  36/18 صدم بوده است در حالی که در سال 1395 این عدد به 94 درصد رسیده است گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی و تلاش‌های همه دست اندر کاران حوزه سواد ما نزدیک به58 درصد رشد باسوادی را در استان داشته ایم و وضعیت استان ما در رتبه 22 کشوری قرار دارد.

معاونت سواد آموزی استان آخرین آمار با سوادی بین مردان استان را 96/22 درصد و بین زنان را 91/69 درصد اعلام نمود و افزود: طبق آمار اختلاف باسوادی در گروه مردان و زنان در استان ما 4/53 درصد می‌باشد که ما با توجه به اعتقاد  به عدالت جنسیتی کارگروه ویژه بانوان را در شهرستان ها از طریق شوراهای پشتیبانی فعال نمودیم که ان‌شاالله این مهم در مورد خواهران و مادران عزیز نیز محقق شود.

براتی بیان داشت: با توجه به چالش‌هایی که در رابطه با شناسایی اسمی بی‌سوادان در استان داریم و گاها نداشتن انگیزه در گروه هدف برای شرکت در کلاس‌ها و همچنین اولویت نسبتا پایین‌تر سواد در بعضی از گروه‌های هدف، یکی از سیاست‌های ما در سازمان تاسیس و راه اندازی مراکز یادگیری محلی بوده است که هم اکنون در استان 23 مرکز یادگیری محلی دایر می باشد و به زودی یک مرکز دیگر نیز افتتاح خواهد شد .

معاونت سواد آموزی استان افزود: در این مراکز علاوه بر سواد آموزی  برنامه‌های متفرقه و آموزشی دیگر نظیر آموزش حرف مختلف مانند ترمه‌دوزی، قالی‌بافی و...، کلاس‌های آموزش خانواده، مسابقات، توانمندسازی زنان عشایر و... نیز آموزش داده می‌شود که تشویقی باشد برای حضور سوادآموزان در کلاس‌های آموزشی و به لطف خدا روزی شاهد باشیم که بی‌سوادی در استان ما وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/1028ج

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۳:۰۸

30 Dec 2019