۰
plusresetminus
یک فرد از گونه مرگوس (اردک ماهی‌خوار) کاکلی برای اولین بار در تالاب گندمان شهرستان بروجن مشاهده شد.
گونه کمیاب مرگوس کاکلی برای اولین بار در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد
به گزارش جهانبین نیوز ؛ شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مرگوس(اردک ماهی‌خوار) کاکلی با نام علمی  (Mergus Serrator)پرنده‌‌ای است از تیره مرغابیان و از راسته غاز سانان که برای اولین بار در تالاب گندمان توسط کرامت حافظی مشاهده شده است.

شهرام احمدی افزود: تا اکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

وی عنوان کرد: این پرنده، حدود 56 سانتی متر طول دارد و بدنش کشیده و باریک و تا حدودی تیره رنگ است، هر دو جنس آن، کاکلی افشان در پشت سر دارند، هم اندازه‌ی اردک سرسبز و کوچکتر از اردک ماهیخوار است، پهلوهایش خاکستری است و طرح بالش شباهت به مرگوس بزرگ است، ولی دو خط باریک سیاه روی آینه بالی آن دیده می‌شود.

این مقام مسئول درباره زیستگاه مرگوس کاکلی افزود: این پرنده در دریاچه‌ها، رودخانه‌های با جریان سریع آب و آبگیرهایی که حاشیه پر درخت دارند، به سر می‌برد.

وی گفت: در ایران، زمستان‌ها، به تعداد اندک دیده می‌شود و از بذر و گیاهان آبزی، نرمتنان، حشرات و غلات تغذیه می‌کند.

احمدی در پایان تصریح کرد: از گونه های کمیاب است که معمولا در شمال کشور دیده می‌شود و مشاهده آن در استان چهارمحال و بختیاری یافته‌ای جدید به شمار می‌رود، جمعیت این پرنده در ایران بسیار اندک است، بنابراین به برنامه‌ریزی و اقدام مناسب حفاظتی نیاز دارد.

تعداد گونه پرنده های استان چهارمحال و بختیاری، بر اساس بررسی‌های پروژه‌های ملی و مشاهدات اخیر به 278 گونه رسیده است.

تالاب گندمان با حدود 1070 هکتار وسعت در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-1352) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۴۹:۰۳

26 Dec 2019