۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۴۳۵۰۸

دیابت چهارمین علت مرگ و میر در جهان و تهدید جدی براي سلامت جوامع

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، از دیابت بعنوان چهارمین علت مرگ و مير در جهان و تهديدي جدي براي سلامت جوامع ياد کرد.
دیابت چهارمین علت مرگ و میر در جهان و تهدید جدی براي سلامت جوامع
به گزارش جهانبین نیوز؛ سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ؛   اظهار داشت: ديابت بعنوان يکي از مهمترين تهديد کننده زندگي انسان ها محسوب مي شود كه، عوارض و ناتواني هاي ناشي از آن جبران ناپذيراست.

وی تصریح کرد: این بیماری به دليل خصوصياتي مثل زمينه سازي براي خيلي از بيماري ها به شدت هزينه بر و ناتوان کننده است.

به گفته وی، دیابت در سراسر جهان و از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان اپیدمي نهفته اعلام شده است.

جزایری با بیان اینکه برنامه کنترل دیابت از سال ۱۳۸۳ در کشور آغاز شده است افزود: بسته خدماتي آن در سطح يک از سال ۱۹۳ استارت خورد.

جزایری، از اهداف چارچوب ملی ارائه خدمات در بیماری ديابت به، ثابت نگاهداشتن ميزان شيوع و کاهش عوامل خطرساز آن، افزايش پوشش درمان بيماران ديابتي به بيش از ۹۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ ، بهبود کيفيت درمان، ثبت کردن ۱۰۰ درصدي بيمارن تا پايان ۲۰۲۵ در معاينات ادواري سامانه و ثبت ۱۰۰ درصدي افراد ديابتي شناسايي شده تا سال ۲۰۱۸ در نظام ثبت ديابت و تحت پوشش بيمه قرار گرفتن دارو، انسولين، سرنگ، گلوکز و وسايل مصرفي مرتبط و همچنين خدمات تغذيه و آموزش اشاره داشت.
وی، در تشریح وضعیت دیابت در جهان افزود: در سال ۲۰۱۷ در گروه سنی ۲۰ تا ۷۹ سال بيش از ۴۲۵ ميليون نفر به ديابت مبتلا بوده و پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۴۵ از مرز ۶۲۹ ميليون نفر بگذرد.

به گفته وی، یک نفر از هر ۱۱ فرد بزرگسال در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این در حالي است که نيمي از مبتلايان به ديابت يعني جمعيتي حدود ۲۰۰ ميليون نفر از بيماري خود بي اطلاع هستند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مبتلایان به دیابت ۲ تا ۴ برابر بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و سکته ها قرار دارند.

جزایری افزود: تا پایان شهریورماه ۹۸ در چهارمحال و بختیاري بيش از ۲۱ هزار نفر مبتلا به ديابت به ثبت رسيده است يعني حدود ۲/۲ درصد کل جمعيت استان و ۴/۴ درصد جمعيت بالاي ۳۰ سال که اين ميزان از نرم کشوري بسيار پايين تر است.

وی اضافه کرد: این مسئله وجود دارد که شناسایی و ثبت موارد شناسایي شده در استان نيازمند عزمي جدي و تلاش مضاعف دارد .

وی، افزایش وزن، رژیم غذایی نامناسب، فعاليت بدني ناکافي و مصرف دخانيات را از عوامل خطر براي ابتلا به بيماري ديابت بر شمرد و افزود: داشتن رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني کافي مي تواند در کاهش احتمال ابتلا به اين بيماري بسيار موثر واقع شود.

گفتنی است، کنفرانس علمی یکروزه ورزش و دیابت در بیست و هفتمين روز از آذرماه ۹۸ با همکاري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي استان و مشارکت هيئت پزشكي ورزشي با حضور پزشكان و پيراپزشكان و شاغلين در مراكز بهداشتي و درماني تابعه دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۰۴:۱۶

26 Dec 2019