۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
کد مطلب : ۴۳۴۹۱
یلدا به تاریخ می پیوندد؛

سایه سنگین تورم بر رسوم تاریخی/ آداب کهن ایرانی فدای آشفته بازار بی تدبیری

یلدا آدابی کهن که با بی‌تدبیری مسئولین و عدم کنترل بازار در حال فراموشی است و رفته رفته موجب می شود آداب دیرین ایرانی کم رنگ شود.
سایه سنگین تورم بر رسوم تاریخی/ آداب کهن ایرانی فدای آشفته بازار بی تدبیری
به گزارش جهانبین نیوز، شب چله یا همان شب یدا؛ آخرین روز از فصل پاییز و ورود به فصل زمستان است.

مردم در این شب بلند در منزل بزرگ خانواده جمع شده و سعی می‌کنند اوقات خوشی را برای هم فراهم آورند.

برپا کردن کرسی، پخت آش کشک و تهیه برنجک، گندم و شاهدانه بوداده شده و نواختن ساز محلی، پخت لبو و شلغم ازجمله آداب و رسوم این شب در چهارمحال و بختیاری است.

مساله اساسی در چند سال اخیر گرانی قیمت آجیل و تنقلات بوده که سفره های رنگی شب یلدا را خالی و گرمی این روز ها رو کمتر کرده است.

كاهش قدرت خريد مردم را مي توان با سرگرداني مشتريان در بازار فهميد، افرادي كه از آجيل شب يلدا تنها نگاه كردن به قيمت آجيل نصيبشان شده و حسرت در چشمانشان موج می زند و شرمنده خانوادشان می شوند.
 
آجیل که هیچ سایر اقلام ضروری که گران است را چه کنیم؟

میرزاخانی یکی از شهروندان شهرکردی با اشاره به گرانی‌های اخیر در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: این گرانی ها ما را شرمنده خانواده کرده، دیگر توان خرید آجیل معمولی هم نداریم.

وی از گرانی سایر اقلام گلایه کرد و بیان داشت: آجیل جزء ضروریات زندگی‌ها نیست ما حتی توانایی خرید مواد اولیه زندگی و مایحتاج ضروری خانواده را نداریم.

میرزاخانی به عدم نظارت مسئولین اجرایی و نبود قوانین مشخص اشاره و یادآور شد: همه چیز از خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن و غیره در استان گران تر از سایر استانهابوده و گاهی ما برای خرید مجبور به سفر برون استانی  هستیم.

وی با بیان اینکه حقوق یک کارگر صرف هزینه های اولیه هم نمی شود خاطرنشان کرد: هیچ مردی دوست ندارد در شب یلدا که یک آیین باستانی در کشور بوده دست خالی به خانه برود.

میرزاخانی عدم نظارت و کنترل کیفی را مشکل اساسی دانست و خواستار رسیدگی جدی از سوی دولت شد و تاکید کرد: دولت اگر بخواهد می تواند مشکلات داخی را با تکیه بر توان داخلی حل کرده و از فشاری که بر روی مردم است بکاهد.
 

اجرای طرح نظارت بر بازار ویژه شب یلدا در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

بهرامی معاون بازرسی،نظارت و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طرح تشدید نظارت بر اصناف با هدف جلوگیری از افزایش قیمت و تهیه اقلام مورد نیاز شب یلدا توسط ۴۰ بازرس در قالب ۲۰ گروه در سطح استان تا ۳۰ آذرماه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: فاکتور خرید و فروش، سود قانونی و داشتن برچسب قیمت تمامی مراکز عرضه کالاهای اساسی به‌خصوص واحدهای عرضه آجیل و تنقلات، میوه و شیرینی فروشی ها و تره‌بار بازرسی و کنترل می‌شود.

معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از شهروندان خواست درصورت مشاهده هرگونه تخلف ازجمله گران‌فروشی و کم فروشی مراتب را با شماره ۱۲۴ به اطلاع بازرسان این سازمان اطلاع دهند.
 

فروش مغازه‌ها به کمتر از نصف رسید

خدارحم مرادی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آجیل شب یلدا در چهارمحال و بختیاری افزایش قیمت نداشته است و با همان قیمت‌ قبل به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آجیل شب یلدا در این استان افزایش قیمت نداشته است، افزود: مردم برای شب یلدا آجیل‌هایی همچون تخمه، برنجک، شاه‌دانه و نخودچی را به دلیل پایین‌تر بودن قیمت خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان شهرکرد گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم پسته نوع ریز، ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش مغازه‌ها به کمتر از نصف رسیده است.

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۰۴:۱۵

26 Dec 2019