۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۳۴۹۰
سریال ادامه دار مسکن مهر/

مسکن ملی ، به نام نیازمند به کام اقشار متوسط رو به بالا / خانه هایی که قشر ضعیف سهمی از آن نبردند

طرح اقدام ملي تأمين مسکن براي اقشار متوسط رو به بالاي جامعه است، چراکه متقاضيان بايد بتوانند ماهانه اقساط يک تا دو ميليون تومان وام اين مسکن را پرداخت کنند. اين در حالي است که در مسکن مهر، مردم با آورده‌هاي ده ميليون توماني و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتوماني خانه‌دار شدند.
مسکن  ملی ، به نام نیازمند به کام اقشار متوسط رو به بالا  / خانه هایی که قشر ضعیف سهمی از آن نبردند
به گزارش جهانبین نیوز؛ از اواخر سال گذشته همزمان با ایجاد نوسان در اقتصاد کشور بازار مسکن هم تحت تاثیر از بازار‌های موازی دچار افزایش شدیدی در قیمت  شد به طوری که در ابتدای امسال قیمت مسکن ۱۲۰ درصد رشد و میزان معاملات کاهش ۸۰ درصدی را به دنبال داشت. همین موضوع باعث شد که دولت دوازدهم برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بازار مسکن طرح بزرگ اقدام ملی مسکن را کلید بزند.

وزارت راه و شهرسازی از اواخر سال گذشته در کنار تکمیل مسکن مهر تصمیم به اجرای سیاست تحریک تقاضا و افزایش عرضه در قالب طرح اقدام ملی مسکن گرفت، اما به نظر می‌رسد این طرح بعد از گذشت چندین ماه تنها در مرحله صحبت و طرح باقی مانده و بعید است تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

در شهریور امسال با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی کلید خورد. در این طرح دولت قصد دارد علاوه بر ساخت واحد مسکونی ۵۰۰ هزار واحدنا تمام مسکن مهر را هم تکمیل و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را هم در کل کشور احداث کند .

طرح  اقدام ملی تامین مسکن برای اقشار متوسط رو به بالا است
يکي از شهروندان فارساني  در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد : طرح اقدام ملي تأمين مسکن براي اقشار متوسط رو به بالاي جامعه است، چراکه متقاضيان بايد بتوانند ماهانه اقساط يک تا دو ميليون تومان وام اين مسکن را پرداخت کنند. اين در حالي است که در مسکن مهر، مردم با آورده‌هاي ده ميليون توماني و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتوماني خانه‌دار شدند.

يکي از مسئولين دفاتر پيشخوان دولت در مورد ثبت‌نام طرح اقدام ملي تأمين مسکن در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت:  تعداد بسیار بالایی از شهروندان به دفتر پیشخوان مراجعه کرده بودند اما متاسفانه به خاطر پروسه طولانی ثبت نام تنها کار 15 نفر را انجام دهیم.

محمودي يکي از شهروندان فارساني نيز که خود را فردي مستأجر و با درآمد پايين اعلام کرده بود، به خبرنگار ما گفت:  از صبح زود برای ثبت نام اقدام کردم اما متاسفانه به خاطر وقت بسیار کم موفق به انجام کار نشدم.

وي  با اشاره به اینکه ؛  شرايط اين طرح نشان مي‌دهد براي اقشار متوسط رو به بالاي جامعه است تصریح کرد:  متقاضيان بايد بيش از ۵۰ ميليون تومان آورده نقدي داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط يک تا دو ميليون تومان وام اين مسکن را پرداخت کنند و اين در حالي است که در مسکن مهر، مردم با آورده‌هاي ده ميليون توماني و اقساط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتوماني خانه‌دار شدند.

وي بيان داشت: گرچه در برخي شهرهاي استقبال چنداني از اين طرح نشده، اما در مقابل استقبال از طرح ملي مسکن در شماري استان‌ها و شهرها ازجمله شهرستان فارسان با استقبال فراواني روبرو بود. به‌طوري‌که به گفته متقاضيان اين طرح، ظرفيت ثبت‌نام طرح ملي مسکن در فارسان ظرف 30 دقيقه به پايان رسيد.

وي عنوان داشت: بايد منتظر ماند و ديد که وزارت راه و شهرسازي و در رأس آن دولت براي صاحب‌خانه شدن آسان مردم چه اقدامي خواهد کرد.

محمودی اظهار کرد: دولت به‌خوبي مي‌داند بعد از جهش قيمت تعداد مستأجرها و اجاره‌نشين‌ها در کشور افزايش‌يافته پس مي‌تواند با آسان کردن مسير، هم مردم را صاحب خانه کند و هم اين‌که توليد مسکن را که خود فرصت شغلي بالايي را در پي دارد در پس اجراي اين طرح رونق دهد.
 
مدير بنياد مسکن انقلاب اسلامي شهرستان فارسان در خصوص اين نارضايتي‌ها گفت: ظرفيت ثبت‌نام اوليه طرح اقدام ملي توليد مسكن در اين شهرستان با توجه به استقبال مردم از اين طرح، در ساعات اوليه ثبت‌نام تكميل شد.

سيد بهادر زيلابي اظهار کرد: امكان ثبت‌نام براي كساني كه موفق به ثبت‌نام نشده‌اند پس از گزينش ثبت‌نام‌شدگان اوليه در سامانه طرح اقدام ملي تأمين مسکن وجود دارد و زمان آن اعلام مي‌شود.

وي تصريح کرد: امكان ثبت‌نام براي آن دسته از كساني كه موفق به ثبت‌نام در اين طرح نشده‌اند پس از مراحل بررسي وضعيت شرايط ثبت‌نام‌شده‌ها و احتمال نداشتن شرايط آنان، با اعلام مجدد فراهم خواهد شد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ شرایط ثبت نام افراد متقاضی به شرح ذیل بوده است؛
۱ ـ متقاضي و افراد تحت تکفل، فاقد زمين مسکوني يا واحد مسکوني (از ابتداي سال ۱۳۸۴ به بعد) بوده و از ابتداي انقلاب اسلامي از هيچ‌يک از امکانات نهاد‌هاي عمومي غيردولتي مربوط به تأمين مسکن شامل زمين، واحد مسکوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسکوني استفاده نکرده باشد. به عبارتي سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده يک آيين‌نامه اجرايي قانون ساماندهي عرضه و تأمين مسکن).
۲ ـ متقاضي متأهل و يا سرپرست خانوار باشد
۳ ـ زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن
۴ ـ داراي حداقل پنج سال سابقه سکونت در پنج سال اخير در شهر موردتقاضا
در شهر‌هاي جديد، سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جديد موردتقاضا يا در شهر مادر ملاک است.
۵ ـ نداشتن منع قانوني براي دريافت تسهيلات بانکي (نظير چک برگشتي، تسهيلات معوقه و ...)
۶ ـ توانايي تأمين هزينه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانکي)
۷ ـ امکان سپرده‌گذاري حداقل ۳۰ درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانکي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه.
۸ ـ توانايي پرداخت اقساط ماهانه بانکي تسهيلات دريافتي

امکانات طرح
۱ ـ تسهيلات وام بانکي به مبلغ ۷۵ تا صد ميليون تومان با نرخ ۱۸ درصد با دوره مشارکت مدني (ساخت) حداکثر دوساله و بازپرداخت تسهيلات در قالب فروش اقساطي به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت مي‌گردد.
۲ ـ تأمين زمين در شهر‌هايي که امکان آن فراهم‌شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملي زمين و مسکن و شرکت عمران شهر‌هاي جديد و بر اساس قوانين جاري عرضه مي‌گردد.

قيمت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملي مسکن

وزارت راه و شهرسازي متوسط قيمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملي مسکن را از دو تا ۵/۲ ميليون تومان در هر مترمربع اعلام کرده است يعني يک واحد آپارتمان ۷۵ متري ۲۰۰ ميليون تومان تمام مي‌شود. قيمت هر مترمربع خانه در اين طرح بسته به شرايط واحد مسکوني و ساختمان متفاوت است. قيمت‌ها بر اساس تعداد طبقات هر ساختمان، زيربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتي ازآنجاکه متقاضيان خود نوع مصالح را انتخاب مي‌کنند قيمت‌ها متفاوت خواهد بود. بااين‌حال قيمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملي بين يک و نيم ميليون (در خانه‌هاي يک طبقه و ويلايي) و دو تا ۵/۲ ميليون تومان در آپارتمان در نظر گرفته مي‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات اين قيمت‌ها افزايش خواهد داشت.

رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملي

متقاضيان اگر تسهيلات ۷۵ ميليون توماني دريافت کرده باشند، ماهانه يک‌ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت مي‌کنند، اما اگر وام صد ميليون توماني دريافت کرده باشند، ماهانه يک‌ميليون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت مي‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحويل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت مي‌شود و درصورتي‌که صندوق يکمي باشند و زوج، براي دريافت ۱۶۰ ميليون تومان وام، اقساط يک‌ميليون و ۷۰۰ هزارتوماني پرداخت مي‌کنند.
مدارک موردنياز براي ثبت‌نام:

متقاضيان بايد در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملي مسکن، اسناد زير را به‌صورت فايل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم ۲۰۰ کيلوبايت) ارسال کنند:
۱ ـ ارائه گواهي سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخير (اجاره‌نامه معتبر، گواهي اشتغال به کار، گواهي تحصيلي فرزندان و...)
۲ ـ ارائه اصل کارت ملي متقاضي و افراد تحت تکفل
۳ ـ ارائه اصل شناسنامه متقاضي و همسر
۴ ـ ارائه گواهي کفالت (سرپرستي) در صورت ضرورت
۵ ـ ارائه اصل سند مالکيت براي متقاضيان داراي زمين

تذکر: مدارک فوق در زمان مراجعه به اداره کل يا ديگر نهاد‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه به‌صورت فيزيکي ارائه مي‌گردد.

متقاضيان مي‌توانند از طريق کد رهگيري ۱۰ رقمي و کد ملي از وضعيت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملي به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.
ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملي مسکن به معناي تأييد شرايط متقاضي و تعهد ارائه واحد مسکوني نيست و هر زمان که واجد شرايط نبودن متقاضي براي دستگاه و نهاد متولي اجراي طرح محرز شود، متقاضي از طرح جاري حذف‌شده و حق هيچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.
آورده ابتدايي متقاضي چقدر است؟

در مرحله اول ۳۰ درصد قيمت تمام‌شده پيش‌بيني‌شده بايد واريز شود که اين قيمت براي تمام پروژه‌ها متفاوت است و نمي‌توان به‌طور دقيق سقف و کفي براي قيمت‌ها اعلام کرد، چراکه با توجه به نوع سفارش، قيمت‌ها متفاوت است.
دهک‌هاي کم‌درآمد مي‌توانند از واحد‌هاي مسکوني در اراضي ۹۹ ساله که قيمت کمتري دارند، بهره‌مند شوند و دهک‌هاي متوسط مي‌توانند در پروژه‌هاي مشارکتي ثبت‌نام کنند.
۳ نوع تسهيلات اعطايي
در طرح اقدام ملي سه نوع تسهيلات وجود دارد، برخي از متقاضيان در صندوق پس‌انداز يکم سپرده‌گذاري کرده‌اند که قبلاً مي‌توانستند بين ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ ميليون تومان براي خريد مسکن وام بگيرند و الآن با تفاهمي که صورت گرفته است مي‌توانند براي ساخت مسکن در طرح اقدام ملي، از اين وام استفاده کنند.
گروهي ديگر مي‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشي از اين وام از منابع صندوق توسعه و بخشي از منابع داخلي بانک به مبلغ صد ميليون تومان استفاده مي‌شود.
وام نهايي ۷۵ تا صد ميليون توماني است که از منابع داخلي بانک‌هاي عامل ازجمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد طي ۱۲ سال پرداخت مي‌شود.
 
انتهای پیام/530پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۴۰:۳۲

26 Dec 2019