کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارمحال و بختیاری رتبه اول تولید بادام؛

بادام، محصول زراعی باغی که اولویت ملی دارد

26 آذر 1398 ساعت 17:34

رئیس بخش زراعی وباغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: مهمترین محصول زراعی باغی چهارمحال و بختیاری بادام است که اولویت ملی نیز دارد


سیداصغر موسوی رئیس بخش زراعی وباغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین‌‌نیوز ؛ گفت: این بخش از ادغام دو بخش تاسیس شده که بخش اول تهیه و اصلاح بذر روی گیاهان زراعی بوده که از ابتدای تاسیس مرکز شروع به کار کرده، در سال 77 باتوجه به اهمیت باغبانی در استان این بخش نیز تاسیس شد و در سال 93 این دو بخش ادغام شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر پروژه‌های تحقیقی، ترویجی مهمترین فعالیت‌هایی که در این بخش انجام شده همکاری با بخش‌های اجرایی به‌خصوص جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، ارائه توصیه‌های فنی به کشاورزان و بهره‌برداران، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران است، در واقع تحقیقاتی که در این مرکز انجام می‌شود طی مراتبی به عرصه اجرا و تولید محصولات زراعی باغی خواهد رسید.

موسوی عنوان کرد: مهمترین محصول زراعی باغی چهارمحال و بختیاری بادام است که اولویت ملی نیز دارد، بادام کشور ایران در جهان رتبه سوم سطح زیر کشت و مقام پنجم تولید را دارد، استان از نظر سطح زیر کشت آبی و تولید مقام اول را در کشور دارد، این محصول با توجه به نیاز بخش اجرا و استقبال باغداران در اولویت قرار گرفته است، و بایستی برای حفظ این جایگاه بایستی بخش تحقیقات و اجرا تلاش بیشتری انجام دهد.


سیداصغر موسوی رئیس بخش زراعی وباغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اعلام اینکه تا سال 97 در محصولات زراعی و باغی 213 پروژه تحقیقاتی در استان انجام شده است، که بیشتر این پروژه‌ها کاربردی هستند، به‌علاوه از سال 97 به بعد 14 پروژه در حال تحقیق و اجرا هستند، اظهار کرد: یکی از اقدامات اجرا شده توسط این بخش ورود ارقام دیرگل برای جلوگیری از سرمازدگی در باغات بود که مورد استقبال کشاورزان و بهره‌برداران قرار گرفته است.

وی افزود: از سال 97 یکی از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی کشت نخود دیم در کشت انتظاری بهاره و زمستانه بوده که در منطقه امام قیس انجام شده است.

موسوی اذعان داشت: یکی از فعالیت‌های این بخش به‌زراعی محصولات کشاورزی است که با همکاری سایر بخش‌های مرکز انجام می‌شود، و بخش دیگر به اینصورت است  که ارقام جدید را وارد یا از طریق هیبریدسازی تولید می‌کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه  در حوزه محصولات زراعی، یکی از برنامه‌های به‌نژادی ورود ارقام جدید است گفت: همزمان با دیگر حبوبات کشت لوبیا که یکی از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری است، ارقام جدیدی که کیفیت و بهره‌بری و عملکرد زیادی دارند معرفی شدند.

رئیس بخش زراعی وباغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: یکی از گیاهان جدیدی که در استان کشت می‌شود گیاه کنیوا است که پروتئین و خواص دارویی بسیار بالایی دارد و با کم‌آبی نیز سازگار است، این گیاه به خاویار گیاهی نیز معروف و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه کشت کنجد و ذرت علوفه‌ای به‌صورت نشایی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: 14 رقم جدید گندم از سال‌های قبل وارد چهارمحال و بختیاری شده که این ارقام در رستم‌آباد کشت و سبب بالارفتن عملکرد محصول در هکتار می‌شود .

موسوی افزود: کنجد و ذرت علوفه ای با کم‌آبی نیز سازگار است.

  وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون 65 گونه از ارقام گیاهی که حاصل تحقیقات کشور بوده در استان برای ارزیابی عملکرد محصول کشت شده است.

انتهای پیام/1029ج


کد مطلب: 43489

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43489/بادام-محصول-زراعی-باغی-اولویت-ملی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir