۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۳۴۶۵
رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی ؛

انواع بیماری و عوامل آسیب‌زا در گیاهان رفع می شود

رئیس بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در روش‌های ترکیبی می‌توان منابعی از گیاه بدست آورد که به واسطه آن می‌توان عوامل بیماری‌زا ، در مزارع و باغات را حذف کرد.
انواع بیماری و عوامل آسیب‌زا در گیاهان رفع می شود
قباد بابایی رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ گفت: با افتتاح این مرکز این بخش جز لین بخش‌هایی بود که در این مرکز افتتاح شد.

وی توضیح داد: گیاه نیز مانند سایر موجودات زنده در معرض انواع بیماری و عوامل آسیب‌زا است.

بابایی اشاره کرد: بخش تحقیقات گیاهپزشکی صرفا کار تحقیقاتی انجام نمی‌دهد و با بخش‌هایی که کار اجرایی دارند نیز همکاری می‌کند، ماهیت بخش گیاهپزشکی مدیریت عوامل خسارت‌زا و جلوگیری از ورود عامل بیماری است.

رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باهمکاری با کمیته نهال هر گیاهی که قرار است به استان وارد شود در مبدا بررسی و در صورت داشتن بیماری یا آفت از ورود آن به استان جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: عوامل بیماری‌زا در گیاهان به صورت دوره‌ای بیماری را ایجاد می‌کنند بنابراین مطالعه زمان چرخه زندگی گیاه باعث می‌شود در زمان‌های حساس از  آفات و بیماری‌ها جلوگیری شود.

بابایی اضافه کرد: با مطالعه و بررسی نزدیک هر اقلیم که با تغییرات آب و هوایی با زمان هر ساله در تغییر است باهمکاری دستگاه‌های مرتبط مثل سازمان هواشناسی، بخش‌های اصلاحی و کمیته نهال زمان مناسب سم‌پاشی برای هر آفت و بیماری مشخص می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: اگر سم‌پاشی در زمان مناسب نباشد کارایی نداشته و آن خسارت وارد می‌شود به علاوه اثرسم‌پاشی در زمان مناسب به محیط زیست آسیب خیلی کم است.

وی با بیان اینکه مصرف یکبار از سم بهتر از چندبار مصرف است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته به ویژه یکسال قبل از روش‌های ترکیبی و جایگزین به جای مصرف سم استفاده شده که به ‌واسطه آن می‌توان بیماری، آفت و عوامل ایجاد کننده خسارت را کنترل کرد.

بابایی با بیان اینکه بیمار شدن گیاه امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، بیان کرد: با مطالعه چرخه زندگی گیاهان، سم‌پاشی در زمان مناسب و همکاری با بخش‌های اصلاحی و انتخاب روش‌های طبیعی منجر شده است یک سری داده ژنتیکی برای هر گیاه بدست آید.

رئیس بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بررسی این ارقام و داده‌های ژنتیکی باعث می‌شود مقاومت ژنتیکی گیاهان مختلف به برخی بیماری‌ و آفات بالا رود و عوامل خسارت‌زایی که کنترل نمی‌شوند با روش‌هایی از جمله حرارت درمانی و یا شک الکتریکی حذف شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روش‌های ترکیبی می‌توان منابعی از گیاه بدست آورد که به واسطه آن می‌توان عوامل بیماری‌زا را در مزارع و باغات را حذف کرد همچنین زمان مناسب برای استفاده از ضد آفت‌ها و بیماری‌ها را بدست آورد و در نهایت عوامل خسارت‌زا کنترل شود.

انتهای پیام/1029ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۲:۰۳

27 Dec 2019