۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۳۴۲۹

لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی شرق استان

رئیس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نیمی از اقلیم استان سرد و خشک است، که بخش‌های پر جمعیتی هستند و ضرورت دارد برای کشاورزی در مناطق شرق استان توجه ویژه‌ای به جمع‌آوری آب باران داشته باشیم.
لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی شرق استان
به گزارش جهانبین‌نیوز سید نعیم امامی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی فعالیت خود را از سال ۷۴ آغاز کرده است، گفت: این مرکز در طی سالیان گذشته دستاوردهای بسیاری خوبی داشته است که فرسایش خاک به‌ویژه زمین‌لغزه، ذوب برف، فرسایش حاشیه رودخانه‌ها و در واقع مهندسی رودخانه، از جمله موضوعات مهمی هستند که در این مرکز و در بخش حفاظت از خاک و آبخیزداری بررسی و کارهای مهم و تاثیرگذاری انجام شده است.

امامی بیان کرد: محور کارهای پژوهشی درحوزه آبخیزداری از سال گذشته و در سال جاری به چهار بخش تقسیم می‌شود، که ساماندهی سطوح آبگیر برای تامین آب مورد نیاز باغات و اراضی زراعی در استان است.

رئیس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نیمی از اقلیم استان سرد و خشک است، که بخش‌های پر جمعیتی هستند و ضرورت دارد برای کشاورزی در مناطق شرق استان توجه ویژه‌ای به جمع‌آوری آب باران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در مجاورت مرکز تحقیقات کشاورزی استان اولین مرکز جمع‌آوری آب باران برای استفاده در کشت دیم در سال ۸۶ توسط این مرکز برای اولین بار در کشور ایجاد شد.

امامی توضیح داد: در حال حاضر اولین سامانه آبگیری برای باغات ایجاد شده و اولین آبگیری این سامانه‌ها در بارش‌های هفته گذشته انجام شد و نشان داد این سامانه می‌تواند کمبود آب باغات دیم را برای  فصول گرم سال جبران کند.


رئیس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اولویت اول این بخش سطوح‌های آبگیر است که کار شده و امید است بصورت ملی در کشور عرضه شود.

وی اظهار کرد: دومین بخش مورد بررسی بهره‌وری از منابع آبی کوچک است، همانطور که می‌دانیم در کنار سدها و بندهای خاکی حتی سدهای بزرگ مخزنی امروزه در مناطق نیمه خشک باید توجه به آب‌های زیرزمینی برای تامین آب اراضی کشاورزی و باغی است داشته باشیم.

امامی با بیان اینکه به‌طور میانگین مقدار آب ذخیره شده در سامانه‌های آبگیر ۷۰ مترمکعب است، گفت: طرح پژوهشی که در حال انجام است نتایج خوبی دربرداشته که می‌توان در سایر بخش‌های چهارمحال و بختیاری از آن استفاده کرد که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

رئیس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: قصد داریم در بخش مهندسی رودخانه برنامه‌ای در سطح کشوری انجام دهیم با این عنوان که احداث سدهای بزرگ چه تاثیری بر شکل رودخانه‌ها پایین دست خواهد داشت.

وی با اشاره به  زمین لغزش به عنوان یکی دیگر از بخش‌های مورد بررسی توسط این بخش توضیح داد: با اعتبارات پژوهشی سال ۹۸ که در نزدیکی تصویب است، نقشه جامعی برای خسارت و خطر زمین لغزش با مقیاس ۲۵۰ هزار تهیه شود.

امامی در پایان خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها علل عدم مشارکت مردم در فعالیت‌های آبخیزداری در چهار طرح تحقیقاتی بررسی شده است و راهکارهای مناسبی برای افزایش مشارکت مردم و همکاری آبخیزنشینان برای جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت حاصل شده است.

انتهای پیام/1029ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۳:۴۹

27 Dec 2019