کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد/

فرسایش، مرگ خاموش خاک/ حفظ خاک، همت مسئولان و مردم را می‌طلبد

14 آذر 1398 ساعت 7:57

در چهارمحال و بختیاری به سبب کوهستانی بودن و شیب بالای اراضی و همچنین وقوع بارندگی‌های با شدت زیاد فرسایش بالا است، اما در این بین نباید از عوامل انسانی غافل شد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ خاك یكی از مهم‌ترین منابع طبیعی هر كشور است، فرسایش نه‌تنها سبب فقیر شدن خاك و متروك شدن مزارع می‌شود و از این راه خسارات زیاد و جبران‌ناپذیری را به جا می‌گذارد، بلكه با رسوب مواد در آبراهه‌ها، مخازن سدها، بنادر و كاهش ظرفیت آبگیری آن‌ها نیز زیان‌های فراوانی را سبب می‌گردد، بنابراین نباید مساله حفاظت و حراست خاك را كوچك و كم‌اهمیت شمرد.
 
پوشش گیاهی مناسب، ازجمله عواملی است که از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و با نفوذ آب در زمین اجازه ایجاد روناب و شسته شدن خاک را نمی‌دهد، بنابراین از بین رفتن آن یکی از علل مهم در فرسایش خاک است.
 
در چهارمحال و بختیاری به سبب کوهستانی بودن و شیب بالای اراضی و همچنین وقوع بارندگی‌های با شدت زیاد فرسایش بالا است، اما در این بین نباید از عوامل انسانی غافل شد.



دخالت انسان در طبیعت، نعمت‌ها را به نغمت تبدیل می‌کند

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خاک به‌عنوان عامل اصلی در بحث کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
 
وی کنده شدن ذرات خاک و انتقال آن‌ها از جای خود به جای دیگر را فرسایش خاک دانست و عنوان داشت: عامل اصلی فرسایش خاک از بین رفتن پوشش گیاهی است.

محمدی مقدم با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری فرسایش بادی وجود ندارد، اما به دلیل پستی، بلندی و شرایط توپوگرافی استان فرسایش آبی وجود دارد ادامه داد: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در بخش‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد که این اعتبارات به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: حفظ پوشش گیاهی نیاز به توجه بسیاری در بحث پیشگیری از فرسایش دارد.



لازم است مباحث مربوط به فرسایش خاک مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد 

وی خاطرنشان کرد: شخم و شیار در اراضی شیب‌دار نباید موازی با شیب زمین باشد زیرا این موضوع فرسایش خاک را تشدید می‌کند و باعث شسته شدن خاک می‌شود.

محمدی مقدم اضافه کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی، جنگل‌تراشی، از بین رفتن مراتع، تغییر کاربری و تبدیل اراضی مرتعی به کشاورزی در  تشدید فرسایش خاک موثر است و لازم است مباحث مربوط به فرسایش خاک مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به سیل ابتدای سال در این استان اشاره و بیان داشت: اقدامات و دخالت‌های بی‌رویه انسان موجب می‌شود نعمت بارش به نغمت تبدیل شود، در صورتی که اگر از خاک و آب به‌صورت اصولی بهره‌برداری شود این حوادث رخ نخواهد داد.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه بیشترین خسارت‌‎ها در سیل ابتدای سال به اراضی کشاورزی، تاسیسات، روستاها و شهرها وارد شد تاکید کرد: در محل‌هایی که بیشترین خسارات را داشتیم اقدامات آبخیزداری انجام نشده بود و در جاهایی که این اقدامات انجام شده بود خسارتی بر جای نماند.

محمدی‌مقدم گفت: باتوجه به شرایط توپوگرافی و پستی و بلندی استان متاسفانه تمام مناطق آن مستعد فرسایش خاک است، به گونه‌ای که در هر بار بارندگی آب گل‌آلودی که از منطقه خارج می‌شود فرسایش خاک را تشدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات آبخیزداری در یک‌سوم مساحت استان انجام شده که به نوعی کنترل فرسایش خاک را به همراه دارد، اما نیاز است اعتبارات خاصی در بحث جلوگیری از فرسایش خاک اختصاص داده شود تا بتوان تمام مساحت و حوضه‌های آبخیز استان را تحت پوشش قرار دهیم.
 
اهمیت خاک بیشتر از آب است/افزایش مواد آلی خاک، بهترین راه برای کاهش فرسایش
 
ذبیح الله غریب رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شرایط تغییر اقلیم تهدیدی برای خاک شده است زیرا زمانی که با کمبود بارش و خشکی زمین مواجه می‌شویم، خاک استحکام خود را از دست داده و فرسایش‌های زیادی را هر ساله شاهد هستیم.

غریب افزود: اهمیت خاک مهم‌تر از آب است، در کشاورزی وجود آب به تنهایی بهره‌وری مورد نظر را نخواهد داشت.



رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حفظ خاک اساس کشاورزی پایدار است، یادآور شد: باید شناخت دقیقی از خاک داشته باشیم و با برنامه‌ریزی صحیح و علمی بتوانیم از خاک استفاده کنیم.

وی گفت: خاک هم بستر حیات جانوران و گیاهان بوده و هم مخزنی برای آب است و اگر خاک را درنیابیم قطعا برنامه ریزی برای آب معنایی ندارد.

غریب تصریح کرد: مهمترین مانع در استان ما پایین بودن ماده آلی خاک می باشد و باید موادآلی خاک را افزایش دهیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری کشت‌های حفاظتی را راهکاری بسیار موثر در افزایش مواد آلی خاک عنوان و اضافه کرد: در این کشت‌ها به جای شخم‌های مکرر، کشت مستقیم صورت می‌گیرد و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و تاثیر مستقیم بر افزایش مواد آلی خاک می‌باشد.

وی در انتها گفت: در سال زراعی جاری ۲۴ هزار هکتار از اراضی استان با کشاورزی حفاظتی زیر کشت رفته است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر بخواهیم کشاورزی پایداری داشته باشیم باید شرایط کشت را برای رشد گیاه فراهم سازیم، خاک یکی از مهم‌ترین مواردی است که گیاه برای رشد بهتر به آن نیاز دارد و علاوه‌بر آن‌که بستری است برای گیاه، مواد مورد نیاز آن را نیز فراهم ساخته و آب مورد نیاز گیاه را در خود نگه می‌دارد، بنابراین می‌بینیم که خاک نقش اساسی در رشد گیاهان دارد و لازم است برای حفظ آن هم مردم و هم مسئولان تلاش کنند.


انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 43379

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43379/فرسایش-مرگ-خاموش-خاک-حفظ-همت-مسئولان-مردم-می-طلبد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir