۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۳۳۶۸

پستی و بلندی ها در چهارمحال و بختیاری فرسایش خاک را شدت می دهد

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان چهارمحال و بختیاری خوشبختانه فرسایش بادی وجود ندارد اما به دلیل توپوگرافی منطقه و وجود پستی و بلندی ، فرسایش خاک به شدت رخ می دهد.
پستی و بلندی ها در چهارمحال و بختیاری فرسایش خاک را شدت می دهد
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  به مناسبت 5 دسامبر روز جهانی خاک اظهار داشت: اجرای اقدامات آبخیزداری در این استان منجر به جلوگیری از فرسایش 5 تن خاک در هر هکتار می شود.

علی محمدی مقدم با بیان اینکه آب و خاک دو مؤلفه مهم در بخش کشاورزی هستند افزود: به همین منظور طی دو سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی به بخش آبخیزداری تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک صدها سال ها زمان نیاز است تصریح کرد: فرسایش خاک به معنای کنده شدن ذرات خاک و انتقال آن ها توسط یک عامل ثانویه مثل باد یا آب به مکانی دیگر است.

محمدی مقدم اضافه کرد: در استان چهارمحال و بختیاری خوشبختانه فرسایش بادی وجود ندارد اما به دلیل توپوگرافی منطقه و وجود پستی و بلندی ، فرسایش خاک به شدت رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: نرم جهانی فرسایش خاک در دنیا 5 تن در هکتار، در کشور 15 تن در هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری 20 تن در هر هکتار می باشد که در بخشی از حوضه ها به بیش از 25 تن نیز رسیده است.

محمدی مقدم، علت اصلی فرسایش خاک را از بین رفتن پوشش گیاهی از طریق عوامل طبیعی مثل خشکسالی و هم عوامل انسانی مثل کشاورزی در اراضی شیب دار و شخم به موازات شیب عنوان کرد.

وی ادامه داد: امسال 400 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سه بخش بیولوژیک، بیومکانیک ومکانیک در استان چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: اولویت اصلی انجام اقدامات بیولوژیک شامل جنگلکاری و احیای مرتع در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در بالاست حوزه هاست.

وی اضافه کرد: اقداماتی همچون ایجاد کنتورفارو و چاله های فلسی نیز علاوه بر افزایش ذخیره نزولات آسمانی، در کاهش فرسایش خاک نقش مؤثری دارد.

محمدی مقدم در عمق حاصلخیزی خاک در استان را 5 تا 10 سانتی متر بیان کرد و از بهره برداران و جوامع محلی خواست؛ با رعایت اصول فنی و کارشناسی به ویژه در اقدامات کشاورزی در حفظ خاک حاصلخیز که عامل اصلی افزایش و راندمان تولید است، بکوشند.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۶:۴۰

26 Dec 2019