۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۴۳۳۴۰
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا در چهارمحال وبختیاری گزارش نشده است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون 57نفر از موارد مشکوک به آنفلوانزا تایید شده و خوشبختانه مورد فوتی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا در چهارمحال وبختیاری گزارش نشده است
به گزارش جهانبین نیوز، آنفلوانزا بیماری تنفسی حاد است که عامل آن نیز ویروس آنفلوانزا است؛ اغلب مردم آنفلوانزا را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند. این دو بیماری تشابهات بسیاری دارند، ولی تفاوت‌هایی هم بین آنها وجود دارد.

در یک سرماخوردگی معمولی، بیمار ممکن است احساس ناخوشی و خشونت در گلو داشته باشد و دچارآبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه شود؛ ولی علائم شایع آنفلوانزا عبارت‌اند از دوره‌های تب و لرز شدید، سردرد، درد عضلات و ضعف و بی‌حالی.

علائم معمول سرماخوردگی مثل سرفه و گلو درد معمولاً پس از فروکش کردن علائم یاد شده آشکارتر می‌شوند، اما آنفلوانزا معمولاً برعکس سرماخوردگی، شروع ناگهانی دارد و علائم بیماری مثل تب، سردرد و درد عضلات ۵ تا ۶ روز هم طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد. ‏

گاهی آنفلوانزا سبب ایجاد عوارضی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها، ذات الریه یا عفونت ریه است. ذات الریه ممکن است براثرعفونت ریه یا خود ویروس رخ دهد و یا این که به دنبال ضعف بدن پس از ابتلا به آنفلوانزا به وسیله باکتری‌ها ایجاد شود و یا ترکیبی از هر دو باشد.
 

دکتر فریدون رحمانی متخصص بیماری های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، با تاکيد بر ضرورت رعايت نکات بهداشتي براي پيشگيري از شيوع آنفولانزا، استراحت در بستر، مصرف مايعات گرم و ميوه جات و مرکبات را از موثرترين راه هاي درماني اين بيماري برشمرد.

رحمانی با بیان اینکه بیماري آنفولانزا يک بيماري ويروسي تنفسي است که براي افرادي که در معرض خطر نيستند خوش خيم و بدون نياز به درمان هاي اختصاصي ضد ويروسي قابل درمان است افزود: اين بيماري براي افراد در معرض خطر مي تواند عوارض جدي و حتي مرگ و مير را در پي داشته باشد.

وی، افراد مسن، کودکان، بیماران دچارضعف سیستم ایمنی، مبتلايان به ديابت، زنان باردار و افراد مبتلا به بيماري هاي پيشرفته کليوي، کبدي، ‌قلبي و عروقي و ‌مغزي را از جمله گروه هاي در معرض خطر برشمرد.

متخصص بیماری های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد با یادآوری این نکته که بیماري آنفولانزا بيشتر در فصول سرد سال، پاييز و زمستان شيوع پيدا مي کند افزود: امسال به دليل برودت هوا شيوع بيماري زودتر از سالهاي گذشته اتفاق افتاده و انتظار مي رود که تا چند هفته آينده بيماري همچنان شيوع داشته باشد.

وی، در خصوص علائم بیماری آنفولانزا اظهار داشت: این علائم با تب ناگهانی بروز پيدا مي کند و علائمي همچون گلو درد، سردرد و در اکثر مواقع با علائم تنفسي و احساس درد در سينه همراه است، اگر چه مي تواند علائم ديگر از جمله تهوع، استفراغ، ‌اسهال و کاهش سطح هوشياري بويژه در افراد مسن را به همراه داشته باشد.

رحمانی، در خصوص درمان این بیماری گفت: در اکثر مواقع بیماري بصورت خود به خود بهبود مي بايد و استفاده از داروهاي که علائم را کنترل مي کند همچون استامينفن، ‌كنترل كننده تب و ضد سرفه تجويز شده از سوي پزشك مي تواند كمك كننده باشد.

متخصص بیماری های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد ادامه داد: اما همچنان، ماندن در بستر و استراحت کردن، مصرف مایعات گرم، میوه جات و مرکبات بهترین راه درمان این بيماري توصيه مي شود.

این پزشک متخصص متذکر شد: افراد در معرض خطر حتماً باید به پزشک مراجعه و تحت درمان های ضد ویروسی اختصاصي قرار بگيرند.

وی، علی رغم گذشتن از زمان معمول تزریق واکسن آنفولانزا، تزریق آن را برای افراد در معرض خطري که تاکنون اقدام به تزريق نمودند موثر دانست.

این متخصص بیماری های عفونی، همچنين از مبتلايان به بيماري هاي تنفسي خواست از منزل خارج نشوند و با استفاده از ماسک هاي جراحي و معمولي ديگران را از ابتلا به بيماري تنفسي مطلع نمايند و به شدت از ديده بوسي، دست دادن، در آغوش گرفتن ديگران اجتناب نمايند.
 

وی تاکید کرد: شستن مرتب دستها با آب و صابون و محلول ضد عفونی کننده و داشتن استراحت کافی و استفاده از دستمال یکبار مصرف و توجه به دفع مناسب آنها و استفاده از آستین کت یا لباس در صورت نداشتن دستمال از ديگر توصيه هاي اين پزشک متخصص براي پيشگيري از انتشار آنفولانزا است.

رحمانی در ادامه از افرادی که تاکنون مبتلا به بیماری آنفولانزا نشده اند خواست با داشتن رژیم غذايي سالم، استراحت و خواب کافي، پرهيز از مواجهه با افراد مبتلا به بيماري هاي تنفسي، از ابتلا به اين بيماري پيشگيري نمايند.

وی، در خصوص میزان شیوع بیماری گفت: ميزان شيوع در کشور و استان مشابه سال هاي گذشته است اگر چه به نظر مي رسد از سال گذشته بيشتر بوده است اما تغيير الگويي مشابه ۵- ۴ سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه، هر ساله با آنفولانزا مواجهه هستیم اما در برخی سالها ميزان شيوع بيشتر بوده افزود: ميزان شيوع تا کنون نيم درصد و مشابه سالهاي قبل بوده که در استان چهارمحال و بختياري از اين ميزان نيز کمتر بوده است.

به گفته وی، نوع شایع بیماری H۱N۱، H۳N۲ و پس از آن آنفولانزای نوع B بوده است.
 

سید راشد جزایری  رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در گفت وگو با جهانبین نیوز گفت: در  استان چهارمحال وبختیاری مشابه کشور آنفلوانزا نوع A به نام H۱N، به علت بروز سرمای زودهنگام بیشتر بوده است.

رئيس مركز بهداشت استان با اشاره به نوع فصلی ویروس آنفلوانزا با بیان اینکه این نوع آنفلوانزا بیشتر در فصل سرما شیوع می‌یابد، گفت: آنفلوانزا ویروسی غیرقابل پیش‌بینی است که بیشتر در فصل سرما رواج می‌یابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز وبیمارستان ها بامراجعین سندرم  آنفلوانزا مراجعه میکنند، اظهار کرد: در حال حاضر89پایگاه،مراکز و بیمارستان به صورت منظم مراجعین خود را گزارش می کنند.

جزایری با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از 150هزار مراجعه به دلیل آنفلوانزا داشتیم افزود: شیت انفلوانزا631نفربوده که از این تعداد 318نفر خانم و113نفر آقا بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی ناشی از آنفلوانزا گزارش نشده است، تصریح کرد: 138نفر بستری شده و176نفر نمونه گیری صورت گرفته و تعداد57نفر از این تعداد مثبت گزارش شده است.

جزایری بیشترین افراد درگیر این بیماری را کودکان زیر14سال و میانسالان بالای50سال اعلام کرد.

وی بابیان اینکه تاکنون2000واکسن آنفلوانزا توزیع شده است، وگفت: واکسن آنفلوانزا برای افراد گروه هدف که در معرض خطر بوده، از جمله آموزش به صورت گروهی و فردی در تمامی مراکز و پایگاه ها در حال برگزاری است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد استراحت و خواب کافی برای فرد مبتلا را ضروری دانست، اظهار کرد: در این نوع از آنفلوانزا داروی خاصی به بیمار داده نمی‌شود؛ چراکه به درمان‌های ساده مثل تجویز مسکن  و استراحت پاسخ می‌دهد

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۱۶:۱۸

26 Dec 2019