کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

طرحی که بارها وعده افتتاحش مردم چهارمحال و بختیاری را تا لب چشمه برد و تشنه برگرداند

30 آبان 1398 ساعت 7:43

عدم اهتمام جدی مسئولان در بهره برداری از بزرگترین طرح انتقال آب چهارمحال و بختیاری این سوال را به وجود می آورد که اصلاً آبی در لوله های پروژه بن به بروجن جاری خواهد شد یا خیر؟


به گزارش جهانبین نیوز، عملیات اجرایی طرح آبرسانی بن به بروجن که مصوبه قانونی دو دولت را دارد، از سال 91 و با دریافت ردیف اجرایی آغاز شده و اکنون با صرف 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار، از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می ‌رود.
 
این طرح به طول 117 کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده رود تا شرق استان چهارمحال و بختیاری، 13 شهر و 11 روستا را با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفرتحت پوشش قرار می دهد.

آبان ماه سال 95 و در حاشیه بازدید سرزده چیت چیان وزیر سابق نیرو از روند اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن، وعده بهره برداری از این طرح تا پایان سال 96 به مردم داده شد و اکنون با گذشت 2 سال، اتمام این طرح همچنان در هاله از ابهام قرار دارد.
 
پیشرفت 70 درصدی به رغم گذشت 7 سال از شروع کار اجرایی، لوله گذاری ناتمام خط انتقال، تخریب آبگیر در استان همجوار، نیاز 4 هزار میلیاردی به اعتبارات دولتی و وعده های نافرجام مسئولان در بهره برداری از آن و... این سوال را به وجود می آورد که اصلاً آبی در لوله های این طرح ملی جاری خواهد شد یا خیر؟
 
دلیل اصرار بر اجرای این طرح را از زبان منتخبین مردم در گفت و گو با جهانبین نیوز بشنوید
 
احمدرضا پناهی عضو شورای اسلامی شهر بروجن: نیازمندی بروجن به این آب تنها برای مصارف شرب است چرا که مصرف آب با نیترات 0/7 سلامت و بهداشت مردم را تهدید می کند.
 
عبدالواحد رئیسی رئیس شورای اسلامی شهر فرادنبه: آب مورد نیاز ساکنان فرادنبه از چاه آهکی با عمق 300 متری استحصال شده که کیفیت آب به لحاظ شوری و املاح موجود در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
 
سهراب جان افزا رئیس شورای اسلامی شهر سفیددشت: 4 سالی است که کاهش شدید منابع آب زیرزمینی، تأمین آب شرب40 درصد از ساکنانسفیددشت را با مشکل مواجه کرده و آبرسانی از طریق تانکر انجام می شود.
 
تراب پناهپوری رئیس شورای اسلامی شهر نقنه: کمبود آب و افت شدید فشار در تک تک منازل مسکونی نقنه محسوس بوده به طوری که در سال گذشته آب شرب در این شهر به صورت سهمیه بندی و محله ای توزیع شد.
 
با تکمیل لوله گذاری، زمینه برای انتقال موقت آب مازاد سایر نقاط استان به بروجن فراهم شود
 
مسعود ملکی فرماندار شهرستان بروجن در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز، گفت: 20 کیلومتر از خط انتقال این طرح به دلیل عدم تأمین لوله و وجود معارض اجرایی نشده که 8 کیلومتر در شهرستان بروجن و مابقی در شهرستان بن قرار دارد.
 
وی با اشاره به موافقت و همکاری کشاورزان فرادنبه ای با اجرای این طرح، افزود: دستگاه های ذیربط ضمن اهتمام جدی در بهره برداری از پروژه، با تکمیل لوله گذاری زمینه را برای انتقال موقت آب مازاد سایر نقاط استان به بروجن فراهم کنند.
 
مسعود ملکی اضافه کرد: تکمیل این طرح شامل احداث آبگیر، 3 ایستگاه پمپاژ، 4 مخزن نگهداری، تصفیه خانه و اتمام خط انتقال نیازمند 4 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وي گفت: مقدمات خريد لوله هاي باقيمانده برای این طرح درحال انجام بوده و تا پايان سال جاري لوله ها به پيمانکار طرح تحويل خواهد شد.
 
به گزارش جهانبین نیوز اگرچه طرح انتقال آب بن به بروجن با دریافت ردیف اجرایی و بودجه ملی تمامی مراحل قانونی و مجوزهای لازم را اخذ کرده، اما تخصیص اعتبارات قطره چکانی کمکی به اتمام این پروژه نخواهد کرد.
 
تأمین نقدینگی، خریداری لوله های خط انتقال و رفع نگرانی ها در خصوص احداث آبگیر، نسخه شفابخشی است که می تواند این طرح بزرگ آبرسانی را از حالت رکود خارج کرده و مایۀ حیات را به 500 هزار نفر از ساکنان استان چهارمحال و بختیاری برساند.
 
 
گزارش از محسن نادری
انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 43282

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43282/طرحی-بارها-وعده-افتتاحش-مردم-چهارمحال-بختیاری-لب-چشمه-برد-تشنه-برگرداند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir