کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

فرش چهارمحال و بختیاری مُهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد

22 آبان 1398 ساعت 8:09

در چهارمحال و بختیاری چهار سبک بافت فرش وجود دارد اما خاستگاه قالی دست‌بافت از چالشتر است و این قالی با شهرت جهانی در دنیا بسیار مورد استقبال قرار گرفته و صادرات آن نیازمند حمایت و توجه است.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که در حوزه فرش دستباف جزء استان‌های به نام بوده و به دلیل اینکه از دیرباز تاکنون در تمام 9 شهرستان بافنده فرش وجود داشته در حال حاضر حدود 1100 بافنده فرش در این استان وجود دارد.

فرش چهارمحال و بختياري مطابق با معاهده بين المللي ليسبون كه جمهوري اسلامي ايران با تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهاني نشان جغرافيايي رسيده است.



شروع فرش بافی در چهارمحال و بختیاری از چالشتر بوده است

علیرضا جیلان رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  اظهار کرد: خاستگاه فرش چهارمحال و بختیاری و شروع فرش‌بافی در این استان از چالشتر بوده است.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای راه فرش‌بافی در چالشتر زنان خوانین و بزرگان این هنر را یاد گرفته و  به زیردستان خود نیز آموزش دادند افزود: در این فرش‌ها نقش‌هایی که بیشترین طرفدار را داشتند یعنی طرح خشتی، بافته می‌شد.
 
جیلان اضافه کرد: نقوشی که در فرش چالشتری استفاده می‌شود هر کدام جداگانه در یک قاب قرار می‌گیرد و هرکدام تصویری از یک گل یا گیاه یا یک جانور است و این نشان می‌دهد طراحان به دنبال آن بودند که از همه طرح‌ها در فرش استفاده کنند اما آن را با یک قاب از هم جدا می‌کردند.
 
رئیس اداره فرش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در طرح‌های بافته شده در بقیه استان‌ها همه نقش‌ها با هم در ارتباط هستند و یک نقش در دل نقش دیگر است اما در فرش چالشتری نقش‌ها به‌صورت قاب‌گیری‌شده بوده و به آن طرح خشتی را نسبت می‌دهند.



بافت 130 هزار متر فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری

امسال تاکنون ۱۳۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری بافته شده است.

رییس اداره فرش استان گفت:این فرش ها به همت ۱۰۰ هزار بافنده و بر روی ۴۵ هزار دارقالی بافته شده است.

علیرضا جیلان افزود: این فرش ها در چهار سبک گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی بافته و روانه بازار مصرف شده اند.

وی گفت:فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین به دریافت نشان جغرافیایی فرش دستباف "یلمه " اشاره کردو گفت: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه،خطر احتمالی کپی برداری از این فرش دیگر وجود نخواهد داشت.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ مهمترین مناطق قالیبافی در استان چهارمحال و بختیاری عبارتند از : چالشتر – سامان – اشگفتک – پیربلوط – ارجنگ – وردنجان – فرخ شهر – بروجن – بلداجی – فرادبنه – هیرگان – باباحیدر – اردل و نواحی تابعه آن – شلمزار و همچنین گروه فرشهای طایفه اولاد .
درحال حاضر کلیه قالی های چهارمحال و بختیاری را مطابق با مناطق بافت و بویژه بافندگان آنها می توان به دو گروه عمده تقسیم نمود :
۱- قالی بختیاری که حاصل دست بافندگان عشایر بختیاری و یا ساکنینی است که منشأ نژادی آنها از طوایف لر بختیاری هستند .
۲- قالی قشقایی که ماحصل دست عشایر ترک قشقایی می باشد .

انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 43248

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43248/فرش-چهارمحال-بختیاری-م-هر-اصالت-رنگ-شهرت-جهانی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir