۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۳۲۳۳
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

آنچه باید در مورد ویدئو لارنگوسکوپی بدانید/ دستگاهی که برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد

ویدئولارینگوسکوپی یا همان عکس و فیلمبرداری از حنجره برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری راه اندازی و شروع به فعالیت کرد.
آنچه باید در مورد ویدئو لارنگوسکوپی بدانید/  دستگاهی که برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد
به گزارش جهانبین نیوز؛ ویدئو لارنگوسکوپی حنجره سخت (rigid  video laryngoscopy) دقیق ترین نمای بزرگ شده از حنجره را در اختیار قرار می دهد.

معاینه با تلسکوپ مخصوص دارای منبع نور و دستگاه بزرگنمایی که در یک لوله سخت قرار گرفته اند انجام می شود.

در این نوع از لارنگوسکوپی حنجره، لوله از دهان بیمار داخل می شود (در این حال بیمار زبان خود را از دهان بیرون می آورد و به این دلیل قادر به صحبت کردن یا آواز خواندن نیست ولی می تواند صداهایی مانند «ای ی» را ادا کند. نتایج حاصل ارزش تشخیصی بالایی در بیماریهای حنجره دارد.

استروبوسکوپی یکی از روشهای نوین برای مشاهده ( عکس برداری و فیلم برداری ) حرکت تارهای صوتی است.

سرعت بالای حرکت تارهای صوتی در هنگام آواسازی ( حرف زدن ) ، اجازه مشاهده جزئیات رفتارهای حرکتی را با چشمان غیر مسلح به ما نمی دهد.

استروبوسکوپی با تصویربرداری هوشمند خود این اجازه ( مشاهده رفتار تارهای صوتی در هنگام آواسازی ) را به متخصصان مربوطه میدهد.

علاوه بر مشاهده رفتار تارهای صوتی در هنگام آواسازی فیلم و عکس رنگی از حنجره نیز خروجی استروب است.

این مدارک به متخصصان گوش حلق و بینی و آسیب شناسان گفتار و زبان کمک می کند به درک بهتری از بیمارهای حنجره و اختلالات صدا دست پیدا کنند.

دستگاه ویدئولارینگوسکوپی برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد

معصومه امیرخوانی کارشناس ارشد شنوایی سنجی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ویدئولارینگوسکوپی یا همان عکس و فیلمبرداری از حنجره برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری راه اندازی و شروع به فعالیت کرد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه قابلیت ثبت حنجره را دارد بیان داشت: این دستگاه می تواند اختلالات حنجره از جمله سرطان حنجره، انواع کلیت ها ، ندول ، پولیپ و تار صوتی  را تشخیص دهد.

امیرخوانی ادامه داد: این دستگاه در تغییرات ناشی از استفاده نادرست از صدا و کلیه بیماریهای حنجره و سیستم صوتی نقش دارد.

وی اذعان داشت: این دستگاه برای افرادی که به طور تخصصی از صدا استفاده می کنند نظیر خوانندگان، مداحان، صدا پیشگان، معلمان و .... استفاده می گردد.

امیر خوانی با اشاره به اینکه این دستگاه از خرداد ماه سال جاری وارد این استان شده است بیان داشت: قبل از خرداد بیماران هدف برای عکس برداری از حنجره مجبور بودند به استانهای همجوار سفر کنند.

وی یادآور شد: این دستگاه با اعتباری بالغ بر صد میلیون تومان و توسط سپاه پاسداران حضرت قمر بنی هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری خریداری شد و در کلینیک امام رضا(ع) شهرکرد راه اندازی گردید.

بیماران قابل توجهی روزانه به این مرکز برای عکس برداری از حنجره مراجعه می کنند

امیر خوانی با تاکید بر اینکه بیماران قابل توجهی روزانه به این مرکز برای عکس برداری از حنجره مراجعه می کنند خاطر نشان کرد: روزانه پنج تا ده نفر مراجعه کننده برای عکس برداری از حنجره داریم.

هزینه استفاده از این دستگاه 90 هزار تومان است

وی اظهار کرد: هزینه و تعرفه استفاده از این دستگاه به صورت آزاد 180 هزار تومان است اما ما از بیماران تنها 90 هزار تومان دریافت می کنیم.

امیر خوانی با اشاره به اینکه بیماران هدف ما از سمت متخصصین ، پزشکان گوش و حلق و بینی، متخصصین ریه به ما ارجاع داده می شوند بیان داشت: در سطح استان به کلیه پزشکان اطلاع رسانی کامل شده که بیمارانی که مشکل حنجره دارند به درمانگاه امام رضا(ع) ارجاع دهند تا بیمار مجبور نباشد به استانهای همجوار برای عکسبرداری برود.

وی با اذعان ما بر اینکه ما بعد از عکس و فیلمبرداری از حنجره همان موقع تشخیص داده و مشکل بیمار را اعلام می کنیم اظهار کرد: تا کنون تشیخص کامل و دقیق صورت گرفته است و توضیحات کامل برای پزشک داده می شود تا فرد بیمار درمان خود را بتواند شروع کند.

وی تصریح کرد: برخی از قطعات این دستگاه وارد شده و در خود ایران آن را منتاژ کرده اند.

امیرخوانی در پایان یادآور شد: ما همه روزه حتی روزهای تعطیل نیز نوبت دهی داریم و بیمار مشکلی برای نوبت گرفتن ندارد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ استروبوسکپی با نشستن بیمار بر روی صندلی و در ارتفاع دلخواه آزمونگر ( متخصصی که می خواهد استروبوسکوپی را اجرا کند ) آغاز می شود. استروبوسکپی بدون درد و در حالت هوشیاری فرد انجام می شود. بیمار گردنش را به جلو خم می کند و دهانش را باز می کند. با باز کردن دهان و بیرون آوردن زبان بیمار ، آزمونگر اندسکوپ را در جایی که به تواند تصویر واضحی از حنجره داشته باشد قرار می دهد. همانوطر که گفتیم استروبوسکپی کاملا بدون درد و براحتی انجام میشود.
 
گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۵۶:۱۵

27 Dec 2019