کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد

کشت بیش از 19 تن بذر و نهاده دارویی و علوفه‌ای در 2 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

14 آبان 1398 ساعت 8:48

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال جاری، 19 هزار و 700 کیلوگرم بذور و نهاده‌های گیاهان مرتعی و دارویی سازگار با اقلیم این استان تهیه و برای کشت در 2 هزار هکتار از مراتع توزیع شد.


غلامحسین نصیری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: طی سال جاری، 19 هزار و 700 کیلوگرم بذور و نهاده‌های گیاهان مرتعی و دارویی سازگار با اقلیم این استان در راستای اصلاح و احیای مراتع خریداری و توزیع شد.

وی بذور خریداری شده را شامل باریجه، آنغوزه، انواع آگروپایرون، اسپرس، جاشیر، قره یونجه و سکاله عنوان کرد و افزود: این بذور در راستای اجرای عملیات اصلاح و احیای مراتع استان درقالب اجرای پروژه‌های بیولوژیک (کپه‌کاری، بذرپاشی، بذرکاری و...) و بیومکانیک (کنتورفارو، احداث جاله‌های فلسی و...) در مراتع شهرستان‌های 10گانه استان بین بهره‌برداران توزیع شده است.

نصیری همچنین از خریداری 100 هزار بوته گیاهان دارویی جهت توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی و 80 هزار کیلوگرم جو جهت اجرای پروژه‌های حفاظت و قرق مراتع استان طی سال جاری خبر داد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: درمجموع برای تهیه این میزان نهاده و بذور گیاهان دارویی و مرتعی، 400 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

نصیری، میانگین ظرفیت تولید در هر هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری را 110 کیلوگرم علوفه بیان کرد و ادامه داد: این میزان بذر و نهاده دارویی و علوفه‌ای در 2 هزار هکتار از مراتع استان کشت می‌شود که منجربه افزایش راندمان و ظرفیت تولید در مراتع و بهبود معیشت بهره‌برداران و مرتعداران خواهد شد.

نصیری، وسعت مراتع چهارمحال و بختياري را یک میلیون و 93 هزار هكتار معادل 66 درصد مساحت كل استان بیان کرد و ادامه داد: درحال‌حاضر، حدود 21 هزار خانوار از مراتع استان بهره‌برداری می‌کنند.

وی با اشاره به علل تخريب مراتع استان شامل وجود دام مازاد و بهره‌برداری بيشتر از ظرفيت مجاز مراتع، تصرف و تبديل مراتع به اراضي ديم، بوته‌كني و قطع درختچه‌ها جهت تأمین سوخت و اجراي طرح‌هاي عمراني نظير جاده‌سازي و... خارج از ضوابط و استانداردهای موجود، بر ضرورت اجرای پروژه‌های اصلاحی و احیایی مراتع تأکید کرد.

نصیری همچنین از کلیه بهره‌برداران مرتعی خواست مشارکت لازم جهت حفاظت، اصلاح و احیای مراتع را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یگان حفاظت این اداره کل داشته باشند.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 43204

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43204/کشت-بیش-19-تن-بذر-نهاده-دارویی-علوفه-ای-2-هزار-هکتار-مراتع-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir