۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۳۰۹۴
ازدواج آسان راهی برای تضمین سلامت روانی جامعه:

مسیر سخت ازدواج!/ رسوم غلط، سد راه جوانان!

متاسفانه برخی از فرهنگ های اشتباه و نادرست موجب شده که ازدواج جوانان به تاخیر بیفتد و همین امر مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.
مسیر سخت ازدواج!/ رسوم غلط، سد راه جوانان!
به گزارش جهانبین نیوز ؛ متاسفانه مراسم‌های غلطی که در برگزاری مراسم ازدواج دیده می‌شود، بسیاری از ارزش‌ها در ازدواج را به ضدارزش تبدیل کرده، چشم و هم‌چشمی‌ها و تجملات در برگزاری مراسم‌های عروسی خود از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی ست که این سنت حسنه را دشوار کرده است ، ازدواج به خاطر انحراف برخی از مسائل فرهنگی که ریشه در آداب و رسوم زیبای ایرانی دارد، سخت شده است و همین امر باعث می شود که آن دسته نیز خواه نا خواه به سرنوشت گروهی دچار شوند که براثر تغییر تفکرات تن به تجرد می دهند.

بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن نگرانی از بلند شدن لیست تجرد قطعی، کم شدن نرخ باروری و زادو ولد و پیرشدن جمعیت سه پدیده ای مهم هستند که اکثراً رسانه ها و مسئولین به صورت جداگانه به بحث و بررسی دلایل و پیامدهای آنها می پردازند، سه ضلع مثلثی که می تواند آینده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی یک کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی ها و مناسبت های مختلف به آسیب شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته اند. ایشان معتقدند موانع «فرهنگی»، بخش قابل توجهی از این مشکل اجتماعی را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده ها و مسئولان مربوط باید در جهت رفع این موانع تلاش کنند.

ایشان در آخرین اظهار نظر رسمی درباره ی این موضوع در دیدار دانشجویی فرمودند:«بعضی از تصورات و سنت های غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اینها دست وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان ها است؛ این سنت ها را باید عملاً نقض کرد.

شما که جوانید، مطالبه گرید، پرنشاطید، پیشنهادکننده ی نقض خیلی از عادت ها و سنت ها هستید، به نظر من این سنت های غلطی را هم که در زمینه ی ازدواج وجود دارد، بایستی شماها نقض کنید

امامتاسفانه مراسم‌های غلطی که در برگزاری مراسم ازدواج دیده می‌شود، بسیاری از ارزش‌ها در ازدواج را به ضدارزش تبدیل کرده، چشم و هم‌چشمی‌ها و تجملات در برگزاری مراسم‌های عروسی خود از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی ست که این سنت حسنه را دشوار کرده است.


مثلا جهیزیه جزء ضرورت‌های زندگی است که باید توسط داماد تهیه شود اما این مورد برعهده خانواده دختر است، مهریه‌های سنگین یکی دیگر از مواردی است که مسیر ازدواج آسان را سد کرده و بسیاری از خانواده‌ها با این ضرب‌المثل که "مهریه را کی داده و کی گرفته" اقدام به تعیین مهریه‌های سنگین می‌کنندغافل از اینکه استناد به این ضرب‌المثل در تعیین مهریه درست نیست، نکته دیگری که در این روزها به چشم می‌آید دادن ولیمه با چندین نوع پیش غذا، غذا و دسر های متنوع است، درحالی‌که ولیمه ساده دادن در اسلام به‌عنوان یک امر مستحب تاکید شده است.



ازدواج در اصل همان برگزاری مراسم عقد است

حجت‌الاسلام سید داوود احمدپناه کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: دو شخصیت والامقام در اسلام یعنی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) باید در امر ازدواج به‌عنوان الگوی جوانان قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج در اصل همان برگزاری مراسم عقد است اما متاسفانه این روزها برخی از مراسم‌ها ایجاد شده و برگزاری آن‌ها مانند بت‌هایی در بین مردم جا گرفته که شکستن آن‌ها دشوار است یادآور شد: زمانی که امیرالمومنین (ع) به خواستگاری حضرت زهرا (س) رفتند پیامبر اسلام (ص) درخصوص دارایی‌های ایشان سوال کردند و امام علی (ع) پاسخ دادند یک شتر، شمشیری که با آن در راه خدا می‌جنگم و یک زره کل داریی من است، پیامبر (ص) از ایشان خواستند زره را بفروش برسانند و همان پول شتر را مهریه قرار دادند و با آن جهیزیه تهیه کردند، که این همان ازدواج آسان است.

احمدپناه اضافه کرد: ولیمه حج و عروسی در اسلام مستحب است اما ولیمه دادن در این موارد به چه قیمتی است؟ و کیفیت برگزاری آن‌ها باید چگونه باشد؟ درحقیقت در این موارد باید به توصیه‌های اسلام توجه شود و نباید اجازه دهیم این موضوع مانند قل و زنجیر بر گردن جوانان باشد و مانعی برای ازدواجشان شود.



چشم و هم‌چشمی‌ها ازدواج را به تاخیر می‌اندازد

وی تاکید کرد: چشم و هم چشمی‌هاباعث تاخیر در امر ازدواج می‌شود و مشکلات را در بین دو طرف ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه بیان داشت: تهیه جهیزیه و میزان مهریه به صورت توافقی بین خانواده‌ها صورت می‌گیرد و باید خانواده‌ها در این مورد سخت‌گیری نداشته باشند، چون تشریفات امروزی اصلا واجب نیست.

احمدپناه گفت: از خانواده‌ها تقاضا دارم همان ۱۴ سکه‌ای که مقام معظم رهبری تاکید کردند به‌عنوان مهریه تعیین کنند و بعد از قرائت خطبه عقد اجزه دهند جوانان زندگی خود را آغاز کنند، خانواده‌ها با سخت‌گیری‌های نابجا جوانان خود را به گناه نیندازند.
وی در انتها بیان داشت: خانواده‌ها سعی کنند در زمان تحصیل زمینه ازدواج فرزندانشان را فراهم سازند و در حین درس خواندن به عقد هم درآیند و به این ترتیب اجازه گناه به فرزندانشان ندهند.



تجمل گرایی در ازدواج از پایتخت تا دور افتاده ترین ده
شهاب مردانی، کارشناس خانواده، ازدواج و جوانان در این زمینه می گوید: وقتی صحبت از ازدواج و سختی ها و آسانی های آن می شود تقریبا یک مسئله در اظهارات اقشار مختلف مردم مشترک است همگی از افزایش چشم گیر و روز افزونِ تجملات و سنگینی مخارج عروسی و بَرج های این سبک زندگی جدید اظهار نارضایتی و نگرانی می کنند اما شگفت آور این است که این اظهارات هیچ تاثیری در تصحیح این بخش نوظهور در سبک زندگی امروزه ایرانیان ندارد و این فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، رو به گسترش است و دامنه تاثیرش از پایتخت تا دورترین دهِ کوچک، همه را در برگرفته است.

تبدیل ازدواج به یک سنت ناپسند با تهیه اقلام لوکس و غیرضروری

از سوی دیگر برخی از خانواده ها با دریافت وام و مقروض کردن خودشان و تنها برای اینکه بتوانند در میان اقوام خودی نشان بدهند به دنبال تهیه جهیزیه های سنگین می روند در حالیکه آن چیزی که در گذشته مرسوم بوده تهیه تنها بخشی از جهیزیه تازه عروسان آن هم برای کمک به زوجین در اوایل زندگیشان بوده است.

مجید امیدی، کارشناس آسیب های اجتماعی و خانواده در این رابطه معتقد است: جهیزیه یعنی تهیه لوازم اولیه زندگی برای شروع یک خانواده جدید این در حالی است که بعضی از خانواده ها با تهیه اقلام غیر ضروری و لوکس این سنت پسندیده را تبدیل به یک رویه غلط کرده اند و بعضی از والدین و دختران نوعروس اظهار می کنند که در صورت کمبود جهیزیه یا گران قیمت نبودن آن نزد خانواده همسر سرشکشته می شوند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ اگر می‌خواهیم سنت‌های غلط را واقعاً در عمل از بین ببریم، باید از بزرگان شروع شود. وقتی مسئولان، روحانیت و افراد شناخته شده مراسم ازدواج ساده‌ای بگیرند، بی‌شک در بین بقیه مردم هم تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/۱۰۲۰ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۴۸:۳۹

28 Dec 2019