۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۳۰۶۰
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

نارضایتی مردم باباحیدر از انتقال شورای حل اختلاف به شهر فارسان / مردم در انتظار پاسخگویی شورای شهر هستند

برخی از شهروندان شهر باباحیدر از انتقال شورای حل اختلاف به شهر فارسان گلایه دارند.
نارضایتی مردم باباحیدر از انتقال شورای حل اختلاف به شهر فارسان / مردم در انتظار پاسخگویی شورای شهر هستند
به گزارش جهانبین نیوز ؛ شورای حل اختلاف در سال ۱۳۸۱ تصویب شد و در ماده ۱۸۹ شورا حل اختلاف به‌عنوان یک مرجع جهت حل و اختلاف بین مردم نهادینه شد که با سیستم قضایی و زیرمجموعه این قوه وارد سیستم قضاییه شد و فلسفه تشکیل آن نیز حل‌وفصل دعوای اختلافات بین مردم است.

بر اساس قانون اساسی در سال ۹۴ شورای حل اختلاف بسیار توسعه پیداکرده است به‌طور مثال دعوایی تا مرز ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت شورا حل اختلاف است، دعوایی مثل مهریه، جهیزیه و ... بر عهده شورای حل اختلاف است.

طبق گزارش‌ها و گلایه برخی از شهروندان شهر باباحیدر که از انتقال شورای حل اختلاف به شهر فارسان خبر می‌دهند.

یکی از شهروندان باباحیدری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ گفت: طبق دستور شرع و دین اگر موضوعی پیش آمد اولویت با صلح و سازش است و لذا انتظار و توقع مان آن است که دراین‌باره از سوی مسئولان شهر باباحیدر حمایت جدی انجام شود.

وی عنوان داشت: یک‌بار شورا حل اختلاف به فارسان انتقال داده شد که با پیگیری و مشقت زیاد دوباره به باباحیدر برگشت که بعد از یک سال دوباره با مشکل نبود جایگاه خبر رسیده که به فارسان انتقال داده شد. از مسؤلین درخواست پیگیری جدی این موضوع راداریم. مردم منتظر پاسخگوی شورای شهر و شهرداری برای خواسته بر حق خود هستند؟

امام‌جمعه شهر باباحیدر بابیان وجود مکانی برای شورای حل اختلاف شهر باباحیدر، اظهار کرد: با نگاهی به منابع روایی و سیره اهل‌بیت درمی‌یابیم که موضوع حل اختلافات و شیوع و تبلیغ آن از جایگاه ویژه‌ای در نظام قضایی و اسلامی ما برخوردار است.

حجت‌الاسلام محمدباقر یاوری گفت: صلح و سازش سبب کاهش زمان اطاله رسیدگی به پرونده‌های وارده به دادگستری می‌شود، در بحث روال اطاله‌ای که وجود دارد ممکن بود رسیدگی به یک پرونده یکی دو سال نیز به درازا کشیده شود و طرفین دعوا از این بابت آسیب‌های مختلفی حتی درگیری و مشکلات دیگری نصیبشان شود چراکه زمان فرسایشی رسیدگی به پرونده‌ها در برخی جاها سبب عقده‌گشایی فرد ضرر دیده علیه دیگری می‌شود اما شورای حل اختلاف به‌عنوان یک سد، مانع و راه‌حلی بسیار ارزشمند برای کاهش مشکلات است.

وی با تأکید بر اینکه فضای کینه و کدورت و انتقام میان افراد توسط کارکرد شوراهای حل اختلاف از بین می‌رود، افزود: شورای حل اختلاف کارش متعادل کردن مسائل میان طرفین دعواست و به‌جای آنکه در میان طرفین دعوا یک فضای طناب‌کشی ایجاد شود با قرار گرفتن در کنار یکدیگر گذشت در میانشان اتفاق می‌افتد و این کار بسیار ارزشمند است.

وی تصریح کرد: ظرفیت امامت جمعه در اختیار کمک به شوراهای حل اختلاف و قضا است و در خطبه‌های نماز جمعه به‌طورقطع به این موضوع پرداخته خواهد شد ضمن آنکه از ریش‌سفیدان شهر باباحیدر به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ می‌توان برای افزایش حل اختلافات بهره گرفت.

وی یاد آورد شد: دلیل بردن شورای حل اختلاف به فارسان نبودن مکان نبوده بلکه سیاست‌های متولیان شورای حل اختلاف ودادگستری بوده است که معتقد بودند پرونده‌های شورای حل اختلاف کم هستند و طرح تجمیع شوراهای حل اختلاف باهدف تخصصی کردن بررسی‌ها اعلام شد.

وی در پایان ابراز داشت: در دوره سوم شوراها قطعه زمینی نزدیک حمام قدیمی به شورای حل اختلاف اختصاص یافت که هیچ اقدامی از طرف دادگستری برای ساخت ان صورت نگرفت.
 
انتهای پیام/530پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۱۰:۳۰

28 Dec 2019