۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۳۰۵۱
معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حفظ و افزایش سرانه مطالعه از اولویت‌های دولت است

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پایین بودن میزان اطلاعات و نداشتن قدرت تحلیل پدیده‌ها و وقایع از آسیب‌های جدی است که از عدم مطالعه نشأت گرفته است.
حفظ و افزایش سرانه مطالعه از اولویت‌های دولت است
به گزارش جهانبین‌نیوز لادن حیدری معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه کتاب در چهارمحال و بختیاری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه و شاهد روزافزون رخدادهای فرهنگی در استان گفت: برگزاری هرساله نمایشگاه‌های کتاب نشان از عمق علم و علم اندوزی است و خواندن کتاب موجب بالا رفتن سطح دانش، شناخت و  تفکر سالم در جامعه می‌شود.
وی با بیان اینکه کتابخوانی موجب تلنگر به خلاقیت انسان می‌شود، افزود: کتابخوانی موجب تغییراتی مثبت و برداشتن قدم‌های مفید در زندگی فردی، اجتماعی می‌شود و  تلاش دولتمردان همواره بر افزایش قدرت تشخیص و شناخت افراد بوده و ضمن برگزاری رویدادهای مختلف همواره بر حفظ کتاب در میان افراد و جوامع قدم برداشته است.
حیدری ادامه داد: پایین بودن میزان اطلاعات و نداشتن قدرت تحلیل پدیده‌ها و وقایع از آسیب‌های جدی است که از عدم مطالعه نشأت گرفته است.
معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالعه را یک ضرورت انکارناپذیر در جامعه عنوان و توضیح داد: کتاب خواندن نگرشی صحیح از زندگی ارائه می‌دهد و جهانبینی افراد تکامل می‌یابد و منجر می‌شود همواره بهترین راه را انتخاب و تجربه کند.
وی بیان کرد: اندیشمندان معتقند اولین عامل برای ایجاد عادت مطالعه خانواده است و عادت به مطالعه در پدر و مادر تاثیر انکارناپذیر در فرزندان دارد، اما امروزه متأسفانه گرایش والدین به ادبیات شفاهی، اینترنت به ویژه تلفن همراه موجب روند کاهشی سرانه مطالعه در کشور شده است.
حیدری اشاره کرد باید تلاش شود که با استفاده از مشوق‌های مختلف کتب غیردرسی در کنار درس قرار گیرد و دانش‌آموزان به کتابخوانی سوق داده شوند و این مهم بایستی در دستور کار نهادهای سیاست‌گذاری در این خصوص از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلش شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.
معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت در تلاش است سرانه مطالعه در کشور کاهش نیابد و یا حداقل به میزان سابق باقی بماند، بیان کرد: کاهش قدرت خرید کتاب توسط مردم و افزایش قیمت کتاب نباید در روند مطالعه تاثیری داشته باشد و خوشبختانه علم و فناوری روز توانسته با ارائه راهکارهایی  به کمک این موضوع آمده است.
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که آمار کتابخانه‌ها موجود در کشور بررسی شود متوجه می‌شویم که این تعداد متناسب با جمعیت نیست و دسترسی راحت به کتاب توسط کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
حیدری اعلام کرد: در سال گذشته 75 عنوان کتاب در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است و  سرانه کتاب‌های منتشر شده در استان به نسبت جمعیت یک‌صدهزار نفری تنها 77 صدم درصد بوده است که نشان می‌دهد چشم‌انداز روشنی نیست.
معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تنها 4 درصد از جمعیت مردم چهارمحال و بختیاری عضو کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرها و روستاها هستند، بایستی با برگزاری نمایشگاه‌های هرساله کتاب دسترسی مردم به کتاب را سهولت پیدا کنند تا مرد به عناوین بیشتر از کتب دست یابند.
وی در پایان گفت: حفظ و افزایش سرانه مطالعه از اولویت‌های دولت است ودر خصوص خرید کتاب یارانه اختصاص داده است، و کاغذ را جزو کالاهای اساسی اعلام شده که به آن ارز دولتی تخصیص داده شود.
انتهای پیام/۱۰۲۹ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۴:۱۱

26 Dec 2019