۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۴۳۰۱۶
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

نابودی بنیان خانواده با گرایش زنان به موادمخدر/ نبود حامی، مشکل اصلی بانوان بعد از ترک اعتیاد

زنانی که به مواد مخدر روی می‌آورند بعد از گذشت زمان، حمایت خانواده و دوستان خود را از دست می‌دهند و زندگی در جامعه برای آن‌ها دشوار می‎شود، خانواده این زنان به دلیل روی آوردن مادر یا دختر خانواده به مواد مخدر متلاشی می‌شود.
نابودی بنیان خانواده با گرایش زنان به موادمخدر/ نبود حامی، مشکل اصلی بانوان بعد از ترک اعتیاد
به گزارش جهانبین نیوز؛ اعتیاد به مواد مخدر انحراف شایعی است که سالانه قربانی‌های بسیاری می‌گیرد و جوانان بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند و به دنبال آن موجب متلاشی شدن خانواده‌ها و وارد شدن آسیب‌های جدی به پیکره جامعه می‌شود.
 
سازمان ملل متحد (1950) اعتیاد را، مسمومیت حاد یا مزمنی تعریف کرده که برای شخص یا اجتماع زیان‌بخش می‎باشد و از طریق استعمال داروی طبیعی یا صنعتی ایجاد می‌شود.
 
متاسفانه بنابر گزارش‌ها، مصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر نه‌تنها در دنیا که در کشور افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد و می‌توان از آن به‌عنوان آسیب‌زاترین و گسترده‌ترین ناهنجاری نام برد، که اخیرا در بین زنان نیز شایع شده و زنان و مادران بسیاری را درگیر خود کرده است.
 
زنانی که به مواد مخدر روی می‌آورند بعد از گذشت زمان، حمایت خانواده و دوستان خود را از دست می‌دهند و زندگی در جامعه برای آن‌ها دشوار می‎شود، خانواده این زنان به دلیل روی آوردن مادر یا دختر خانواده به مواد مخدر متلاشی می‌شود.
 
بانوانی که به مواد مخدر روی می‌آورند حتی اگر روزی از کرده خود پشیمان شوند و مصرف آن را کنار بگذارند با نوعی از بی‌اعتمادی در جامعه مواجه هستند و فعالیت در نهادهای اجتماعی برای آن‌ها دشوار می‌شود و این بی‌اعتمادی در خانواده آن‌ها نیز همراهشان خواهد بود و باعث رنج و عذابشان می‌گردد و در بسیاری از قسمت‌های زندگی‌شان باعث محدودیت آن‌ها خواهد شد.

 

زنان یک درصد از مراجعان برای ترک اعتیاد را به خود اختصاص می‌دهند

اشرف عسگری معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: براساس مراجعاتی که به مراکز MMT یا دارودرمانی و کمپ ترک اعتیاد بانوان صورت می‌گیرد باید بگوییم که در چهارمحال و بختیاری زن معتاد داریم.
 
وی با بیان اینکه آمار درستی درخصوص زنان معتاد این استان در دست نیست یادآور شد: براساس اطلاعات موجود حدود یک درصد از مراجعان برای ترک اعتیاد را زنان تشکیل می‌دهند.
 
معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دو نوع اقدام درمانی برای زنان معتاد وجود دارد، ادامه داد: یکی از این روش‌ها مراجعه به کمپ است که اقامتی بوده و در آن به مدت یک ماه از زن معتاد در کمپ نگهداری می‌شود تا دوره ترک صورت گیرد و ترک در این شیوه به‌صورت غیردارویی است.
 
عسگری ادامه داد: افرادی که نمی‌خواهند شناسایی شود برای ترک به مراکز دارودرمانی مراجعه می‌کنند و در این مراکز ترک توسط داروی متادون صورت می‌گیرد.



معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در بحث درمان اعتیاد بسته به شرایط بدنی فرد و شرایط روحی و روانی افراد نوع درمان انتخاب می‌شود و در این زمینه گاهی برخی از افراد راحت‌تر هستند که از شیوه دارودرمانی استفاده کنند و برخی نیز ترک فیزیکی یکباره را انتخاب می‌کنند، اما شرایط بدنی افراد در این زمینه اهمیت بالایی دارد، بعضی از معتادین آنقدر بدن‌شان تخریب شده که نمی‌شود به شیوه‌ غیردارویی اقدام کنند و مجبور هستند از شیوه دارودرمانی بهره ببرند.
 
وی به حمایت‌های سازمان بهزیستی از زنان معتاد اشاره و بیان داشت: اگر این زنان بضاعت مالی نداشته باشند که هزینه‌های ترک‌شان را بدهند این مبلغ توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.
 
معاون  پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: این درحالی است که در کمپ ترک اعتیاد بانوان ۸۰ درصد هزینه‌های درمان توسط بهزیستی پرداخت می‌شود چون خانواده برخی از این زنان حتی زیربار درمان آن‌ها هم نمی‌روند.
 
زنان بعد از ترک توسط بهزیستی حمایت می‌شوند

عسگری با اشاره به حمایت‌های سازمان بهزیستی از زنانی که اقدام به ترک کردند افزود: برخی از این زنان از سوی خانواده‌های خود طرد می‌شوند و در برخی موارد حتی در خانه هم جایی نخواهند داشت، به همین سبب بهزیستی برای آن‌ها تحت عنوان افراد آسیب‌دیده اجتماعی تشکیل پرونده داده و آن‌ها را تحت پوشش حمایت‌های مددکاری و توانمندسازی قرار می‌دهد و وظیفه مددکار است که برای بازگرداندن این زنان به خانواده‌هایشان نهایت تلاش‌شان را داشته باشند.
 
وی یادآور شد: اگر با وجود تلاش مددکار پذیرش زنان از سوی خانواده‌ها صورت نگرفت در نهایت بهزیستی خود به دنبال سرپناهی برای آنان می‌باشد.
 
معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز برای زنانی که اعتیاد را کنار گذاشته‌اند برگزار می‌شود و مدارکی به آن‌ها ارائه شده و زنانی که توانایی بازپرداخت وام را دارند تسهیلات پرداخت می‌شود.
 
وی یادآور شد: ۸۴ درصد از زنانی که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند توسط همسر یا وابستگان دیگر مانند پدر، مادر و... مبتلا شده‌اند.



کاهش وزن و مباحث زیبایی مهم‌ترین علل گرایش زنان به شیشه

عسگری با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد نیز این زنان از سوی خانواده‌ها برای جابجایی مواد انتخاب می‌شده‌اند خاطرنشان کرد: همین امر سبب شده که این زنان کنجکاو شده و به دنبال مصرف مواد مخدر باشند.
 
معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: برخی دیگر از این زنان توسط دوستانشان مبتلا شدند و یا برای کاهش وزن یا مباحث زیبایی به مصرف شیشه روی آورده و بعد از آن دیگر نتوانستند کنار بگذارند.
 
عسگری از وجود زنان با تحصیلات عالی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در بین معتادین خبر داد و بیان داشت: 10 درصد از افرادی که برای ترک اعتیاد به مراکز شهرکرد مراجعه کردند مدرک دیپلم تا کارشناسی داشتند و در بین این افراد دانشجویانی که به اعتیاد مبتلا شده بودند نیز وجود داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه کمپ ترک اعتیاد بانوان در این استان از سال گذشته شروع به کار کرده است افزود: برای اینکه مشخص شود چه تعداد از زنانی که اقدام به ترک کردند بازگشت به مواد داشتند باید کمی صبر کنیم تا آمار دقیقی در این رابطه به دستمان برسد، اما آماری که تا این لحظه داریم نشان‌دهنده آن است که 10 درصد افراد پاک مانده‌اند.
 
عسگری با اشاره به مشکلات پیش روی ترک بانوان یادآور شد: بزرگ‌ترین مشکلی که در بحث ترک بانوان وجود دارد این است که وقتی مردی معتاد می‌شود خانم‌ها کنار آن‌ها می‌مانند و حمایتشان می‌کنند اما اگر بانویی معتاد شود مرد آن را تحمل نمی‌کند و ما زنی که معتاد شود و شوهرش حامی آن بماند را نداریم بنابراین زنان معتاد به یکباره حمایت خانواده خود را از دست می‌دهند.
 
وی افزود: در بحث درمان اعتیاد درمان در مردان راحت‌تر است اما در بانوان درمان بسیار دشوار می‌باشد، چون اعتیاد نوعی وابستگی است و خانم‌ها به دلیل وابستگی‌های عاطفی که دارند در این زمینه هم به مراتب ترک سخت‌تری خواهند داشت.
 
معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آسیب‌های اعتیاد بانوان به خانواده به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان است و در شرایطی که مادر خانواده معتاد می‌شود زندگی سریع‌تر از هم می‌پاشد و پدر توان اینکه بخواهد بچه‌ها را سر و سامان و خانواده را در کنار هم قرار دهد را ندارد تاکید کرد: ما اگر اعتیاد بانوان را جدی نگیریم و بانوان به‌عنوان محور خانواده و بنیاد خانواده به اعتیاد مبتلا شوند شاهد از هم پاشیدگی خانواده‌ها خواهیم بود.


 
عسگری ادامه داد: حتی اگر بنیاد خانواده از هم نپاشد الگوی مناسبی برای فرزندان وجود نخواهد داشت و فرزندان دچار افسردگی شده و گاها به سمت اعتیاد روی می‌آورند.

وی در انتها گفت: با توجه به تعداد مراجعین یک کمپ برای این استان کفایت می‌کند و درواقع ظرفیت آنقدری نیست که برای افتتاح کمپ دیگری اقدام کنیم.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۳۲:۴۷

27 Dec 2019