کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

به جای آنکه ماهی به آن ها بدهد ماهی گیری یادشان داد/وقتی نقش یاریِ نیازمندان بر تار و پود قالی می نشیند

13 مهر 1398 ساعت 8:01

مریم عالی پور هفشجانی کارآفرین خیر در چهارمحال و بختیاری است که با هدف کمک به نیازمندان به ویژه زنان سرپرست خانوار اقدام به تهیه دار قالی برای این زنان و آموزش آن ها نموده است .


به گزارش جهانبین نیوز؛ مقدمه ذوق و خلاقيت هنري هر جامعه اي از سنن  زندگي و سوابق  تاريخي و محيط زيست آحاد آن قوم ريشه و الهام مي گيرد و غالبا اين ذوق و استعداد در  يك و يا چند رشته خاص بگونه اي متبلور مي شود كه رقابت جوامع ديگر با آن ملتها و اقوام در آن رشته ها بدلايل متعدد تا حدودي دشوار  و شايد عبث مي گردد.

از جمله هنرهائي كه در اين سرزمين درمرور زمان به ذروه كمال و استادي رسيده و ذوق هنرمند ايراني در پهنه آن فرصت  تجلي وافر يافته  هنرقالی بافی است و دليل اين شكوفائي و اوليه مناسب براي توليد فرش از قبيل پشمهاي  مرغوب و انواع گياهان رنگدار دانست .

بافت  قالي و قاليچه در روستاها و يا درميان ايالات بيشتر به عهده زنان و دختران است و در كارگاههاي شهري حرفه اي است كه بافندگان زن و مرد به آن مي پردازند.

علاقه و پيوند عاطفي مردم ايران به اين ميراث هنري خود و نيازي  كه بداشتن آن در مسكن و ماواي خود احساس مي كنند زايد الوصف است و شايد به جرات بتوان گفت كمتر خانه شهري در ايران است كه مفروش به تخته فرشي نباشد و در هيچ گوشه اي از جهان خريد  و فروش فرش به آن مقياسي كه در ايران معمول است رايج باشد .

این ذوق و علاقه هنری در یکی از زنان هفشجانی به نام مریم عالی پور نیز نمایان شد اما با هدف کمک به نیازمندان به اینگونه که زنان بی سرپرست و نیازمند را چه در شهر هفشجان و چه در نقاط دور افتاده استان چهارمحال و بختیاری شناسایی می کرد و از ذوق ذاتی آن ها در زمینه فرش بافی استفاده کرده و از آن ها طلب همکاری نموده با آن ها قرارداد بسته و ماه به ماه حقوق آن ها را پرداخت نموده است  که این کار زیبای بانو هفشجانی زبانزد خاص و عام گشته است.



از 15 سالگی شروع به بافت فرش نمودم

مریم عالی پور کارآفرین خیر در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبن نیوز اظهار کرد: از 16 سال پیش به همراه یکی از دوستانم شروع به گذاشتن دارهای قالی کردیم و تعدای از خانم های بی سرپرست را تحت حمایت خود قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این بود که به زنان سرپرست خانوار کمکی کرده باشیم تصریح کرد: با خانواده های ثروتمند که توانایی خرید قالی دست باف را داشتند رایزنی کردیم که فرش ها را از ما خریداری کرده که ما بتوانیم از پول فروش فرش ها حقوق زنان سرپرست خانوار را به موقع پرداخت کنیم.

عالی پور ادامه داد: یک سالن را از آموزش و پرورش اجاره کردیم و خانواده هایی که نیاز به این کار داشتند را در این سالن گرد آوری کرده و برای آن ها دارهای قالی را گذاشتیم.

وی اذعان داشت:در این سالن 15 دار قالی گذاشته شد که 35 کارگر روی آن کار کردند  که در یک سال فرش ها تمام شد و توانستیم همه آن ها را به فروش برسانیم.

تنها برای رضای خدا کار می کردم

این بافنده فرش ادامه داد: پنج سال اول کارم،  دارها را در سالن آموزش و پروش کار میگذاشتم اما بعد از پنج سال برای یک عده از بافندگان که حقوق خود را دریافت نمیکردند و از من خواسته بودند که برایشان دار قالی خریداری کنم این کار را انجام دادم و کم کم در خود خانه ها دار قالی را گذاشته و مواد و مصالح نیز در اختیار آن ها قرار می دادم و نهایت فرش را از آن ها خریداری می کردم.

وی با اشاره به اینکه این کار را تنها در شهر هفشجان انجام نمی دهم بلکه در تمام روستاهای محروم  این استان نیز کار می کنم بیان داشت: به روستاهای دور افتاده رفته و برای کمک به خانواده های بی بضاعت دار قالی برده و از آن ها خواستم که برایم کار کنند و حقوق دریافت نمایند.

  عالی پور با تاکید بر اینکه در حال حاضر 70 دار قالی داریم خاطر نشان کرد: متاسفانه برای خرید مواد و مصالح با مشکل مواجه شده ایم.

وی اظهار کرد: در گذشته آموزش های لازم هم به بافندگان داده می شد و با کمک مردم کارگاه راه اندازی می کردیم.




کمک به بی سرپرستان هدف من از شروع این کار بود

عالی پور هدف خود را کمک به بی سرپرستان عنوان کرد و گفت: یک فرش حداقل یک سال زمان نیاز دارد که تمام شود و همین موجب می شود یک خانوده بی بضاعت تا یک سال نگرانی برای خرج و مخارج زندگی خود نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سازمان صنعت و معدن با ما همکاری لازم را داشته اند بیان داشت: سازمان صنعت و معدن تسهیلات کم بهره را در اختیار ما گذاشته تا توانستیم این تعداد دار قالی را خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیز با ما در این زمینه همکاری داشت گفت: آموزش و پرورش هر کلاس را به ما پنج هزار تومان اجاره داد.

عالی پور با اشاره به اینکه فرش هایی که می بافیم طرح خشت هستند بیان داشت: بعضی از نقشه ها را خودمان انتخاب می کردیم و بعضی ها را سفارش گرفته ایم .
وی با تاکید بر اینکه فرش خانگی یک سری مزایایی دارد عنوان کرد: فرش های خانگی  در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند .

فرش گنجینه نفیسی است

این بافنده هفشجانی گفت: سه فرش در خانه دارم که یکی از آن ها را صبح می بافم یکی دیگر را ظهر و ان یکی عصر بافته می شود و از این طریق کمک حال بچه های خودم  در بحث های مالی هستم .
 
بیماری سرطان من را از ادامه کار منع کرد

عالی پور از بیماری خود نیز گفت و ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر دچار بیماری سرطان شده ام و در حال حاضر تحت درمان بوده و به همین خاطر نتوانستم کار خود را ادامه دهم.

وی افزود: رنگ آمیزی خامه ها قبلا نیز با خودم بود اما بعد از بیماری دیگر نتوانستم این کار را انجام دهم.

وی با ابراز امیدواری گفت: بعد از تمام شدن مراحل درمانم مجدد کار خود را آغاز می کنم.
 
عالی پور در پایان صحبت هایش خاطر نشان کرد:هر فرد باید برای خود تلاش کند تا بتواند به موفقیت های بزرگ دست یابد من از ابتدای کار مخالف زیاد داشتم اما با توکل بر خدا کارم را آغاز و موفق هم شدم.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 


کد مطلب: 42993

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42993/جای-آنکه-ماهی-بدهد-گیری-یادشان-وقتی-نقش-یاری-نیازمندان-تار-پود-قالی-می-نشیند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir