۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : ۴۲۹۶۴
جهانبین نیوز گزارش می دهد/

سکته قلبی شایع ترین بیماری در چند سال اخیر/عوامل محیطی عامل اصلی سکته های قلبی

تغییر سبک زندگی ماشینی، افزایش استرس های روزمره، مصرف سیگار و رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله مهم ترین فاکتور های ایجاد این بیماری است.
سکته قلبی شایع ترین بیماری در چند سال اخیر/عوامل محیطی عامل اصلی سکته های قلبی
به گزارش جهانبین نیوز، سن سکته قلبی این روزها به زیر 20 سال رسیده است،‌واقعیتی که به دلیل تغیر سبک زنگی ایرانیان و روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود، استرس، افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی،ایجاد شده و متاسفانه آمار بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلب و عروقی در کشورمان را افزایش داده است.

گرایش نسل جوان به سمت مصرف فست فودها و مواد دخانی به خصوص قلیان که عوارض خطرناکتری نسبت به سیگار دارد، دست به دست هم داده است تا شاهد بروز بیماریهای قلبی در سنین پایین تر باشیم و سن سکته قلبی در کشورمان به زیر 20 سال برسد و در عین حال جراحی عروق کرونر قلبی از شایع‌ترین جراحی‌های قلب در کشورمان است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی 17 میلیون مرگ‌ومیر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی روی می‌دهد که 82 درصد از این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط روی می‌دهد.

متخصصان قلب و عروق بر این عقیده‌اند که بروز سکته قلبی در افرادی که فشار خون دارند دو برابر بیشتر از جمعیت عادی کشور است که اگر این بیماری به همراه دیابت باشد احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی 6برابر شده و با اضافه شدن چربی خون به مرز 18برابر می رسد.


بهروز پور حیدر متخصص قلب و عروق و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت وگو با جهانبین نیوز، بیماری قلبی عروقی را اولین عامل مرگ ومیر در دنیا عنوان کرد که سکته قلبی یکی از مهمترین این بیماری هاست.

متخصص قلب و عروق و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سکته قلبی یکی از شایع ترین بیماری هادر چند سال اخیر بوده که به انسداد یاتنگی شدید و ناگهانی عروق قلب که منجر به کاهش یا قطع خونرسانی و آسیب عضله قلب می شود می گویند .
 
وی اظهار کرد: سکته  ناشی از انسداد کامل رگ های قلبی  و سکته هایی که ناشی از تنگی شدید رگ های قلبی اتفاق افتاده و این تنگی به قدری زیاد بوده که منجر به آسیب سلول های عضلانی قلب می شود دونوع شایع سکته های قلبی بوده که نوع دوم شیوع بیشتری دارد.

متخصص قلب و عروق و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به عوامل موثر در کاهش سن وقوع سکته های قلبی اشاره و خاطر نشان کرد: تغییر سبک زندگی، افزایش استرس های روزمره، مصرف سیگار، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله مهم ترین فاکتور های ایجاد این بیماری است.

 
پور حیدر گفت: سن بروز و شیوع سکته های قلبی پایین آمده و عوامل محیطی و سبک زندگی سبب تشدید این روند شده اند.
 
وی به عوامل دخیل در بروز بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت: عامل ژنتیکی یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در به وجود آمدن این بیماری بوده که قابل تغییر نیست اما عواملی مثل ترک سیگار، رژیم غذایی کم چرب، فعالیت ورزشی منظم و کنترل بیماری هایی که ریسک این بیماری را افزایش می دهند همانند فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا میتواند در کاهش بروز این بیماری موثرباشند.

 
متخصص قلب و عروق رژیم غذایی را یکی از فاکتور های اساسی دانست و گفت: مصرف غذاهای پرچرب، مصرف نمک و فست فوت ها از جمله عوامل موثر در افزایش بروز این بیماری است و مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای کم چرب سبب کاهش خطر سکته قلبی می شود.


وی یکی از عوامل مهم درکاهش بیماری های قلبی عروقی را ورزش عنوان کرد و گفت: انجام ورزش های هوازی و پیاده روی تند حداقل 5 روز در هفته وهر بار به مدت 30دقیقه در کاهش بروز بیماری قلبی عروقی موثر است.
 
 
پورحیدر شیوع سکته های قلبی را در استان کمتر از سایر استانها دانست وشرایط آب و هوایی، نبود ترافیک، کم بودن میزان آلودگی هوا و بافت روستایی استان را از جمله عوامل موثر در این موضوع عنوان کرد.


انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۳۹:۱۶

27 Dec 2019