کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد/

صنایع نیمه مزاحم فرصت یا تهدید/ دلخوری مردم بروجن از عدم سامان دهی صنایع نیمه مزاحم

4 مهر 1398 ساعت 14:22

اگرچه رشد مشاغل شهری طی سال های اخیر، افزایش تعداد اشتغال و رونق کسب و کار را بدنبال داشته، اما در این میان فعالیت برخی صنایع کارگاهی در مناطق مسکونی و شهری مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ اگرچه رشد مشاغل شهری طی سال های اخیر، افزایش تعداد اشتغال و رونق کسب و کار را بدنبال داشته، اما در این میان فعالیت برخی صنایع کارگاهی در مناطق مسکونی و شهری از قبیل جوشکاری ها، صافکاری ها، مکانیکی ها، صنایع آلومینیوم ، سنگ بری ها و... مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.
 
تعداد زیاد و تنوع کارگاه های مزاحم شهری در برخی محله های بروجن از جمله خیابان های خیام و رازی، بلوار بوعلی و خیابان 15 خرداد و... سلب آسایش ساکنان آن هم به علت مقدار قابل توجه آلاینده های زیست محیطی مانند سر و صدا و گرد و غبار برجای مانده از این مشاغل را در پی داشته است.
 
حجم بالای متقاضیان این صنوف کارگاهی از یک سو و عدم حذف چنین مشاغلی از سوی دیگر، سال هاست که نیازمند اتخاذ تصمیم برد ـ بردی است که بتوان از طریق آن، هم رضایت صاحبان صنایع را تأمین نمود و هم معضل های ناشی از آن را کاهش داد.


 
صبر همسایگان هم حدی دارد

جهان پناه یکی از ساکنان خیابان رازی بروجن از صدای گوش خراش دستگاه های برش آهن و آلومینیومی می گوید که سال هاست سبب ایجاد اختلال در آسایش عمومی شده است.

وی با بیان اینکه گاهی همسایه ها به ستوه آمده و قصد اعتراض دارند، افزود: بسیاری از صاحبان این صنایع، افراد باسابقه، خوش اخلاق و ملاحظه کاری هستند که این مسائل مردم را از اعتراض بازمی دارد.
 
صبوری فر یکی از میوه فروشان خیابان خیام با اشاره به اینکه مزاحمت این صنایع تنها در ایجاد سر و صدا خلاصه نمی شود، گفت: تمرکز مغازه های صافکاری و مکانیکی و همچنین بنگاه های فروش ماشین در این خیابان باعث افزایش بیش از حد عبور و مرور و ایجاد ترافیک شدید شده که این موضوع کسب و کار را با مشکل مواجه کرده است.
 
خانم احمدی دیگر ساکن این خیابان در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  چینش بی رویه خودروها و پخش ابزار آلات جوشکاری و مکانیکی در پیاده روها موجب شده تا عابران پیاده برای تردد به ناچار از فضای خیابان استفاده نموده که این خود برای کودکان و دانش آموزان خطرآفرین و برای والدین نگران کننده می باشد.
 
بهداشت حرفه ای در صنایع نیمه مزاح رعایت نمی شود

محمدحسن کرمی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛  با بیان اینکه عدم رعایت بهداشت حرفه ای تهدیدی برای سلامت صاحبان صنایع و ساکنان اطراف می باشد، اظهار داشت: متاسفانه این مهم توسط استادکاران و نیروهای شاغل در این حرفه ها رعایت نمی شود.

وی افزود: در این خصوص تاکنون برای 50 کارگاه صنفی کوچک اخطار کتبی صادر شده و صاحبان 15 کارگاه بزرگ با تشکیل پرونده در محاکم قضایی، موظف به پرداخت جریمه نقدی، تحمل حبس و رعایت موارد بهداشتی شده اند.


 
آلودگی صوتی برخی صنایع بیش از حد مجاز می باشد

مرتضی منصوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ در این خصوص گفت: آلودگی صوتی ایجاد شده توسط برخی صنایع موجود در سطح شهر بروجن، بیش از حد مجاز می باشد.

وی با بین اینکه تاکنون هیچ گونه استعلامی در خصوص ایجاد و یا فعالیت صنایع کارگاهی در سطح شهر بروجن از محیط زیست اخذ نشده، افزود: ایجاد ساز و کار قانونی توسط دستگاه های ذیربط به منظور نظارت بر عملکرد اصناف کارگاهی و رفع خلأ موجود بیش از پیش ضروری می باشد.

شهرداری بروجن در حل مشکل صنایع نیمه مزاحم دست تنها است

کامران حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر بروجن گفت: شهرک صنایع کارگاهی بروجن در زمینی به مساحت 680 هزارمتربع در کیلومتر 2 از محور بروجن مبارکه احداث شده است.

وی با بیان اینکه اینکه طی 4 سال گذشته بیش از 800 پلاک ثبتی از طریق مزایده به مالکان واگذار شده، افزود: علیرغم وجود زیرساخت آب، برق، گاز، فاضلاب و جدول کشی و آسفالت معابر، متاسفانه تاکنون اقدامی در خصوص ساخت و ساز از سوی خریداران انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجن با بیان اینکه تنها بخشی از زیرساخت ها در فاز 2 این شهرک باقی مانده، تصریح کرد: شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم در فاز 1 شهرک احداث شده فراهم بوده و این مهم نیازمند همکاری مشترک میان فرمانداری، دادستانی، مجمع امور صنفی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی می باشد.


 
و اما واقعیت چیز دیگریست...

بازدید و بررسی میدانی خبرنگار جهانبین نیوز حکایت از آن دارد که تنها 30 درصد از معابر فاز 1 شهرک صنایع کارگاهی بروجن زیرسازی، جدول کشی و آسفالت شده است.

روشنایی و بهسازی معابر به صورت کامل اجرا نشده و این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان بویژه در فصل زمستان فراهم خواهد نمود.

علیرغم واگذاری بیش از 800 پلاک ثبتی به متقاضیان، تنها بخشی از مالکان اقدام به ساخت و ساز نموده و این درحالیست که برخی مسائل فنی از قبیل مشخص نبودن مختصات بر و کف، مشکلاتی را پس از احداث برای نصب انشعابات بوجود آورده است.

به گفته یکی از ام دی اف کاران، مالکیت برخی از پلاک ها به صورت عمده در دست افرادی ست که هیچ گونه سابقه و ارتباط کاری با مشاغل فنی و حرفه ای نداشته و اکنون با قیمت بالا به متقاضیان فروخته و یا کرایه داده می شود.

استادکار مکانیک خودروهای سواری شاغل در این شهرک تازه تاسیس نیز می گوید: تاکنون 400 میلیون تومان جهت احداث کارگاه در این شهرک هزینه کرده و مشغول به فعایت شده ام و این در حالیست که سایر همکاران همچنان در سطح شهر فعالیت می کنند.

یکی از صاحبان صنایع نیمه مزاحم فعال در خیابان های رازی و خیام بروجن در پاسخ به سوال خبرنگار جهانبین نیوز گفت : شرایط و زیرساخت های لازم برای نقل مکان به شهرک جدید فراهم نبوده و این موضوع اصناف را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

یکی از استادکاران آلومینیوم ساز ضمن عذرخواهی از ساکنان بخاطر سر و صدای ناشی از این حرفه نیز اظهار داشت: اینکه عده ای به شهرک صنایع کارگاهی منتقل شده و عده ای همچنان در سطح شهر مشغول به فعالیت باشند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و باید قوانین برای همه یکسان باشد.

وی افزود: در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم و برقراری شرایط، کلیه صنوف کارگاهی شاغل در سطح شهر نسبت به انتقال حرفه و پیشه خود به محل جدید اقدام خواهند نمود.


 
شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم فراهم نمی باشد

مسعود ملکی، فرماندار شهرستان بروجن با بیان اینکه در رفع مشکل موجود، مطالبات صاحبان صنایع و همشهریان بروجنی به یک اندازه شنیده و پیگیری شده است، گفت: با توجه به توسعه شهرنشینی و رشد فزاینده جمعیت، ایجاد شهرک صنایع کارگاهی، توسعه مشاغل صنعتی و رونق کسب و کار را بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرداری و دستگاه های خدمات رسان موظف به ایجاد شرایط و زیرساخت های لازم به منظور استقرار صنایع کوچک در شهرک صنایع کارگاهی می باشند، افزود: با بررسی های صورت گرفته همچنان شرایط برای انتقال صنایع نیمه مزاحم فراهم نمی باشد.

رئیس کارگروه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری اضافه کرد: برخی مسائل و زیرساخت ها از قبیل بهسازی و آسفالت معابر، واگذاری پلاک ها، تکمیل فاز 2 شهرک و نصب انشعابات و... همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: شهرداری بروجن و سایر دستگاه های خدماتی موظفند در کوتاه ترین زمان ممکن مقدمات استقرار صنایع نیمه مزاحم در این شهرک کارگاهی را فراهم نمایند.

ملکی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فاز 1 و 2 این شهرک در سال جاری، صنایع موجود در سطح شهر به صورت صنفی و طی مدت زمان تعیین شده به شهرک جدیدالاحداث منتقل خواهند شد.

وی افزود: به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بنابر آئین نامه شماره 108138 مورخ 95/8/20 هیئت وزیران، بیست و پنج شغل و صنف شامل اماکن تولید مواد شیمیایی و مواد محترقه، دامداری، مرغداری، تولید لوله سیمانی، تولید کاشی و سرامیک، سنگبری، کشتارگاه دام و طیور، شارژ گاز در کپسول، تعمیرات ماشین آلات، فلزکاری، ریخته گری، جوشکاری و... به دلیل آلودگی و مزاحمت زیاد و شرایط ناایمن نمی توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول تعطیلی و وانتقال قطعی به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع های صنفی مجاز و شهرک های کشاورزی می باشند.


انتهای پیام/1030ج


کد مطلب: 42945

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42945/صنایع-نیمه-مزاحم-فرصت-یا-تهدید-دلخوری-مردم-بروجن-عدم-سامان-دهی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir