کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همراه با پاسخ مسئولين شهرستان

جولان سگ‌هاي ولگرد در لردگان و کابوس مردم از يک حمله

3 مهر 1398 ساعت 9:18

افزايش قابل توجه سگ هاي بدون صاحب در شهرستان لردگان و پرسه زدن آن ها در کوچه پس کوچه هاي شهر لردگان مدت هاست سبب بروز نارضايتي مردم شده است.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز؛ يکي از چالش هايي که اين روزها در کوچه ها و خيابان هاي شهر لردگان  مشاهده مي شود، حضور گسترده و تردد سگ هاي ولگرد، به صورت تکي يا گروهي است که موجب شکايات متعدد شهروندان شده است و در اين مورد بسياري از مردم گلايه دارند، زيرا از بيمار بودن سگ‌ها و خطر حمله به فرزندان خود نگرانند و خواستار جمع‌آوري اين حيوانات از اطراف محل زندگي خود هستند.

ازدياد بي رويه نسل، عدم رعايت مسائل بهداشتي، عدم نظارت ارگان هاي متولي، عدم رعايت مسائل قرنطينه اي و... از جمله مواردي هستند که باعث افزايش جمعيت سگ ها مي شوند لذا بايد جهت موفقيت طرح کنترل جمعيت سگ هاي ولگرد ارگان هاي متولي اقدام به شناسايي و صدور پروانه فعاليت براي مراکز نگهداري سگ هاي ولگرد داشته باشند.
 

گفتگويي با مردم و مسئولين شهرستان لردگان:
 خانم جواني که فرزندش در يکي از مدارس شهر لردگان در نزديکي ترمينال درس مي خواند، به خبرنگار ما گفت: صبح هنگامي که فرزندم را به مدرسه مي رساندم يکي از سگ هاي ولگرد محل، مقابل او ظاهر شد و چند هفته است که پسرم از ترس، دچار وحشت شده و تمايل به مدرسه  رفتن را ندارد.
 
يکي از فرهنگيان با اشاره به وحشت برخي شهروندان از حضور سگ‌هاي ولگرد در خيابان ادامه داد: حضور سگ‌هاي ولگرد در خيابان و معابر شهر لردگان موجب ترس برخي از شهروندان به‌ويژه بانوان مي‌شود و بايد مسئولان در اين زمينه فکري کنند.
 
 
شهروند ديگري اضافه مي‌کند: در مواردي هم ديده شده که سگ‌هاي ولگرد به دنبال برخي از ساکنين افتاده‌اند که اين اتفاق چندان خوشايند نيست.
 
سالانه بيش از 500 مورد سگ گرفتگي در شهرستان لردگان گزارش مي شود

علي کريمي رييس  شبکه بهداشت شهرستان لردگان در اين خصوص جمع آوري سگ هاي ولگرد به خبرنگار ما گفت: جمع آوري سگ هاي ولگرد در شهرها با شهرداري هاست ودر روستاها با دهياريها و با نظارت دامپزشکي صورت مي گيرد.

وي افزود: سالانه بيش از 500 مورد سگ گرفتگي در شهرستان لردگان گزارش مي شود که برخي از گاز گرفتگي ها در مورد کودکان اتفاق افتاده که اين مساله به غير از صرف هزينه جهت واکسيناسيون، آسيب هاي روحي و جسمي بسياري براي مصدومان به همراه داشته است.

بي توجهي به سگ هاي ولگرد در شهرستان تهديدي عليه سلامتي و امنيت مردم است

کريمي در خصوص انتقال بيمارها توسط سگ ها گفت: سگها قادر به انتقال بيماري هايي مانند کيست هيداتيک، سالک، تب مالت و مواردي از اين قبيل هستند.

رييس شبکه بهداشت شهرستان لردگان تاکيد داشت: توجه به جمع آوري و کنترل آنها لازم و ضروري بوده و بي توجهي به اين موضوع تهديد عليه سلامتي و امنيت مردم است.
 
 

گفتگويي با شهردار لردگان

فضل الله قاسمي سرپرست شهرداري لردگان در اين باره به خبرنگار ما گفت: شيوه اصلي مقابله با حيوانات موذي از جمله سگ هاي ولگرد در اکثر نقاط دنيا و در ايران تا چند سال پيش اتلاف آنها به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم و سپس معدوم نمودن لاشه آنها بود که در لردگان نيز شهرداري مطابق با بند 15 ماده 55 قانون شهرداري ها به همين شيوه عمل مي نمود.

قاسمي افزود: با پررنگ شدن دغدغه‌هاي زيست محيطي و نيز گسترش فعاليت انجمن‌هاي دفاع از حقوق حيوانات و با تصويب ستاد مرکزي کنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري وزارت کشور، «دستورالعمل کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد» به شهرداري‌هاي سراسر کشور ابلاغ گرديد، که مطابق اين دستورالعمل هيچ شهرداري بدون مجوز شوراي تأمين اجازه اتلاف حتي يک قلاده سگ را ندارد و طبق اين دستورالعمل بايد سگ هاي ولگرد، جمع آوري شده، مدتي در سايت هاي مخصوص نگه‌داري قرنطينه و سپس عقيم سازي گردند و دوباره در محيطي که قرار داشتند رهاسازي شوند به اين اميد که در درازمدت و با کنترل زاد و ولد اين سگها از تعداد آنها کاسته شود.

هزينه قرنطينه و عقيم سازي هر قلاده سگ در حال حاضر بالغ بر 600 هزار تومان است
سرپرست شهرداري لردگان در خصوص هزينه هاي هاي نگهداري سگ هاي ولگرد گفت: هزينه قرنطينه و عقيم سازي هر قلاده سگ در حال حاضر بالغ بر 600 هزار تومان بوده که مبلغ بسيار بالايي است و شهرداري لردگان در سال 1397 بالغ بر 150 ميليون تومان جهت عقيم سازي سگ هاي ولگرد هزينه نموده، اما با توجه به اينکه اين سگ ها پس از عقيم‌سازي دوباره در محل خود رهاسازي مي شوند عملاً اين طرح عليرغم هزينه سنگين آن خروجي موفقي(حداقل در کوتاه‌مدت) نداشته است.
 
وي افزود: در هفته هاي اخير و طبق گزارش شهروندان گله‌هايي از سگ‌هاي ولگرد توسط برخي خودروهاي سنگين که متعلق به شهرهاي ديگر بودند در حاشيه شهر لردگان تخليه شدند که اين مسئله دليل اصلي ازدياد يکباره تعداد سگ‌ها در سطح شهر و حتي روستاهاي اطراف قلمداد مي‌شود.

عدم موافقت مجوز اتلاف سگ هاي ولگرد توسط فرماندار و شوراي تأمين شهرستان
قاسمي بيان داشت: با توجه به ازدياد يکباره تعداد سگ‌هاي ولگرد در سطح شهر و خطرات جاني و بهداشتي که در اين زمينه شهروندان را تهديد مي‌کند و نظر به کم‌ثمر و پرهزينه بودن طرح عقيم‌سازي، شهرداري لردگان طي نامه‌هايي به فرماندار محترم و شوراي محترم تأمين تقاضاي دريافت مجوز اتلاف سگ هاي ولگرد در مدت زمان محدودي را نموده است که تاکنون با اين درخواست شهرداري موافقت صورت نگرفته است.

حفظ سلامت و آرامش شهروندان جزو دغدغه‌هاي اصلي شهرداري لردگان است

شهردار لردگان در پايان تأکيد داشت: حفظ سلامت و آرامش شهروندان جزو دغدغه‌هاي اصلي اين شهرداري بوده و هست و شهرداري نسبت به مشکلات بي‌تفاوت نبوده، ولي در مسير حل مسائل و مشکلات، موانع زيادي وجود داشته که عمدتاً از ديد شهروندان محترم پنهان است. خاطرنشان مي‌سازد شهرداري لردگان نظرات صاحب‌نظران و شهروندان محترم و هر پيشنهادي که بتواند گره‌اي از مشکلات شهر را حل نمايد با آغوش باز پذيرا مي‌باشد.
 
انتهاي پيام/630ل
 


کد مطلب: 42936

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42936/جولان-سگ-هاي-ولگرد-لردگان-کابوس-مردم-يک-حمله

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir