کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری:

تپه باستانی جمالو چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد

26 شهريور 1398 ساعت 12:17

مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تپه باستانی جمالو این استان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


واحد جولایی مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تپه باستانی جمالو واقع در روستای حیدری از توابع بخش شیدا شهرستان بن چهارمحال و بختیاری پس از بررسی‌های کارشناسی و سپری شدن روند قانونی به شماره 32144 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

وی افزود: تپه باستانی جمالو یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری بوده که آثاری از دوران "نوسنگی"، "مس سنگی"، "تاریخی" و "اسلامی" را در بردارد که می‌تواند بیان‌گر توالی فرهنگی این استان است.

جولایی تصریح کرد: محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در سال گذشته با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهرکرد تعیین عرصه و حریم شد.

مسئول حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: به همین منظور برنامه پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تپه باستانی جمالو در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

افزوده می‌شود، تپه تاريخي روستاي جمالو قديم از توابع شهرستان بن چهارمحال و بختياري بعد از آبگيري سد زاينده رود در سال 1349 هجري خورشیدی به زير آب رفته بود که پس از خشكسالي‌هاي دهه اخير و افت شديد درياچه سد، اين روستا پديدار شد.
اداره كل ميراث فرهنگي، ‌گردشگری و صنايع دستي چهارمحال و بختياري بلافاصله نسبت به تهيه پرونده ثبت و مشخص كردن حريم آن اقدامات لازم را انجام و پرونده را براي ثبت به سازمان مركزي ارائه داد.

اين محوطه تاریخی تا رودخانه زاينده‌رود حدود 200 متر فاصله داشته و روستاي متروكه جمالوي قديم نیز در 150 تا 200 متري ضلع شرقي آن قرار دارد.

روستاي جمالو قديم از توابع شهرستان بن در 75 كيلومتري شهرکرد واقع شده است.


انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 42873

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42873/تپه-باستانی-جمالو-چهارمحال-بختیاری-ثبت-ملی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir