۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۴۲۸۲۱

زمین گیر شدن عقاب شاهی منجر به ثبت اولین مشاهده آن در چهارمحال و بختیاری شد

عقاب شاهی برای اولین بار در شهرستان لردگان مشاهده و توسط دوستداران طبیعت به حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.
زمین گیر شدن عقاب شاهی منجر به ثبت اولین مشاهده آن در چهارمحال و بختیاری شد
 به گزارش جهانبین نیوز ،شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: با شروع فصل مهاجرت گونه های مهاجر مانند عقاب شاهی، عقاب صحرایی، عقاب خالدار بزرگ، عقاب دریایی دم‌سفید از روسیه و کشورهای اروپایی به استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند، این گونه‌ها به علت مهاجرت طولانی و چند هزار کیلومتری گاهی دچار ضعف و آسیب‌هایی می‌شوند که در صورت مشاهده باید آنها را به حفاظت محیط زیست تحویل داد تا اقدامات درمانی و بازپروری برای آنها انجام شود.

شهرام احمدی تاکید کرد: اولین اقدام پس از مشاهده گونه های حیات وحش آسیب دیده یا بیمار، اطلاع رسانی یا تحویل آنها به حفاظت محیط زیست است.

احمدی اظهار داشت: یک فرد عقاب شاهی جوان (Eastern Imperial Eagle) در باغ کاج منطقه پروز شهرستان لردگان زمین‌گیر شده بود که توسط دوستداران محیط زیست آقایان فربد خاکپور، فرهاد محمودی، روح الله ویسی و سیروس ویسی مشاهده و سپس تحویل محیط زیست این شهرستان شد.

وی اضافه کرد: پرنده مذکور هم اکنون تحت مراقبت تیم دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد به سرپرستی دکتر فربد خاکپور مراحل بازپروری و درمان را طی می‌کند و پس از به‌دست آوردن سلامتی کامل به طبیعت باز خواهد گشت.

احمدی گفت: این عقاب در مسیر کوچ پاییزه از سرزمین های شمالی و از روسیه و قفقاز به ایران آمده است.

این مقام مسئول درباره زیستگاه این پرنده عنوان کرد: این پرنده در دشت های باز با درختان بلند و جنگل های کوهپایه‌‎ای و در زمستان، در باتلاق های نواحی استپی به سر برده و روی درختان بلند و دور افتاده آشیانه می‌سازد.

طبق نظر کارشناسان؛ پرندگان شکاری را نباید در قفس نگهداری کرد چرا که گاهی تورهای سیمی قفس باعث آسیب به بال و دم آنها می شود و امکان بازگشت به طبیعت را برای آنها یا از میان می‌برد یا کاهش می‌دهد و برای آنها نشیمنگاهی مانند کنده درخت قرار داده شود تا بال و دم آنها به زمین ساییده نشده و آسیب نبیند.

همچنین نباید بال و دم آنها را با طناب بست یا قیچی کرد و یا حتی کشید، و نیز پرهای آسیب دیده را نباید جدا کرد، چرا که خود پرها باید در روندی طبیعی بیفتند.

عقاب شاهی شرقی از اواسط شهریور تا اردیبهشت‌ماه در ایران است و بعد برای زادآوری ایران را ترک می‌کند و تابستان را در روسیه و قفقاز می‌گذراند، این گونه از گونه‌های در معرض انقراض و در لیست سرخ جهانی قرار دارد.


انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۱:۵۰

27 Dec 2019