۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۴۲۷۸۳
یادداشت؛

پیامدهای مسائل حاشیه ‌ای و فرعی برای نظام اسلامی

آنچه که نظام اسلامی را از دیگر نظام های سیاسی متمایز می ‌کند، نقش و جایگاه ارزش های دینی و انقلابی در ساختار نظام و لزوم عمل دولتمردان در همه قوا به این ارزش ها است.
پیامدهای مسائل حاشیه ‌ای و فرعی برای نظام اسلامی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیأت دولت در روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه مورد تأکید قرار دادند ضرورت پرهیز دولت از «گرفتار شدن به فروع و حواشی» در این دو سال باقیمانده است.

معظم له با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی» و اولویت ‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

ایشان یکی دیگر از آفات دولت ها در طول سالهای مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشی» دانستند و فرمودند: دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.
 
رهبر معظم انقلاب در دیدارهای گذشته نیز همواره به دولتها و دیگر مسؤولان کشور نسبت به گرفتار شدن در مسائل حاشیه ای و فرعی هشدار داده و پرهیز از این آفت را سیره حضرت امام خمینی(ره) دانسته که خود نیز پس از آن راحل عظیم الشأن به آن پایبند بوده و مو به مو اجرا کرده اند.
 
ایشان در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) در ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ در این زمینه یادآور شدند: امام اولویّتها را رعایت می کرد؛ تمرکز بر اولویّتها می کرد.

فرض بفرمایید در دوران مبارزات، اولویّت امام مقابله‌ با رژیم سلطنت بود و مسائل حاشیه ‌ای را وارد میدانِ کار خود نمی کرد؛ در دوران جنگ تحمیلی، اولویّت امام مسئله‌ جنگ بود؛ امام بارها این را فرموده بودند که جنگ در رأس امور است، دفاع مقدّس در رأس امور است، و واقع هم همین بود.

متمرکز بر یک مسئله‌ دارای اولویّت می ‌شد و حواشی را واردِ میدانِ اهتمامِ خود نمی کرد.

رهبر انقلاب سپس یادآور می‌شوند: ما بعد از امام، همان راه امام را مو به‌ مو دنبال کرده ‌ایم و ان‌شاءالله خواهیم کرد: دچار انفعال و ضعف نمی شویم و به حول و قوّه‌ الهی در برابر زیاده‌ خواهی و زورگویی بیگانگان و دشمنان می ‌ایستیم؛ هیجان‌ زده و احساساتی تصمیم نمی گیریم، به جای متن به حاشیه‌ هایی که برایمان می ‌سازند اعتنا نمی کنیم و وارد حواشی نمی شویم، سرگرم نمی شویم؛ اولویّتهایمان را به توفیق الهی و به هدایت الهی تشخیص می‌ دهیم؛ و به امید خدا به مردممان و به توانایی ‌های آنها و به جوانان عزیزمان اعتماد می‌ کنیم؛ و به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمینان نمی کنیم؛ مردم عزیزمان را از دو دستگی و دو قطبی برحذر می‌داریم؛ و به نصرت الهی هم اطمینان داریم. شک نداریم که ملّت ایران، با این انگیزه، و با این احساسی که امروز دارد حرکت می ‌کند، با این ایمان، با این امید، قطعاً به توفیق الهی و به حول و قوّه‌ الهی پیروز خواهد شد.
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در هفتم خرداد سال ۱۳۹۷ نیز درگیر شدن به مسائل حاشیه ای را خراب کننده و ویران کننده دانسته و یادآور شدند: یکی از موانع پیشرفت، سرگرمی به چیزهای خراب‌ کننده و ویران‌ کننده و گمراه ‌کننده است؛ مثل اختلافات سرِ چیزهای بیخودی. اختلافات کوچک و بهانه ‌های کوچک، گاهی مایه‌ اختلافات بزرگ می ‌شود؛ مثل حواشی ‌ای که وجود دارد. سال گذشته به نظر من در همین جلسه بود یا یک جلسه ‌ای شبیه این در ماه رمضان بود که به یک حاشیه ‌ای اشاره کردم که مال آن وقت بود.

حاشیه ای که امروز به نظر من بیشتر از متن، ماها را به خودش سرگرم کرده، همین مسئله‌ فضای مجازی و فلان شبکه‌ پیام‌ رسان و از این [قبیل] چیزها است؛ اینها «حاشیه ‌ای» است.

خب یک کاری باید انجام بگیرد، یک کاری هم دارد انجام می ‌گیرد؛ این پرداختن افراطی و زیاده به آن -از آن‌ طرف یک‌ جور، از طرف مقابل یک‌ جور- همان حواشی است؛ غافل شدن از کار اصلی است.
 
آنچه که نظام جمهوری اسلامی را از دیگر نظام های سیاسی متمایز می ‌کند، نقش و جایگاه ارزش های دینی و انقلابی در ساختار نظام و لزوم عمل دولتمردان در همه قوا به این اصول و ارزشها است و به همین دلیل است که علاوه بر انتظاری که در همه کشور‌ها از دولت های حاکم برای حل مسائل و مشکلات مردم وجود دارد، انتظار از دولت در نظام اسلامی را در مقایسه با دولت ها در سایر نظام ها متفاوت می‌ کند، نظیر آنچه که در بند اول اصل سوم قانون اساسی در مورد وظیفه دولت اسلامی برای "ایجاد محیط مساعد برای‌ رشد فضایل‌ اخلاقی‌ بر اساس‌ ایمان‌ و تقوی‌ و مبارزه‌ با کلیه‌ مظاهر فساد و تباهی‌" آمده است.

این واقعیت سبب شده است که در فرایند تحقق پنج گام پیشرفت و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، توقف و کاستی در مرحله دولت سازی همواره به عنوان یکی از چالشها مورد تأکید قرار بگیرد.
 
به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در همین دیدار با هیأت دولت در عین تأکید بر دو اولویت اصلی کشور یعنی «اقتصاد» و «فرهنگ» خاطر نشان می ‌کنند که این تلاش ها زمانی مؤثر است که با دو شرط مهم یعنی «حرکت جهادی» و «نیت الهی» همراه شود، که البته زمینه ساز برکات زیادی در جامعه خواهد شد.

در بیان مصادیق حواشی و مسائل فرعی که می ‌تواند دولت ها را از انجام رسالت اصلی خود باز بدارد، اگرچه برای همه دولت ها نمی توان الگوی یکسانی را مورد تأکید قرار داد، اما در شرایط کنونی به مصادیقی چند می ‌توان اشاره کرد:
 
1-  انتخاباتی کردن زودرس فضای سیاسی کشور؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم در ۱۸ شهریور سال ۹۴ و در آستانه انتخابات قبلی مجلس به این مهم اشاره و یادآور شدند که فضای کشور را بی ‌موقع نباید فضای انتخاباتی کرد؛ وقتی فضای انتخاباتی در کشور به ‌وجود می ‌آید، بسیاری از مسائل اصلی جامعه به حاشیه می ‌رود و فراموش می ‌شود.

خب، فضای انتخابات، فضای رقابت و تعارض است؛ ما چرا بیخود این فضای رقابت را، فضای تعارض را، بکشانیم به یک سال دو سال قبل؟
 
2- طرح موضوع ضرورت استعفای دولت در ماه های اخیر توسط برخی جریانه ای هم سو با دولت که البته باید ریشه آن را در تلاش برای درگیر نشدن در تبعات ضعف ها و ناکارآمدی ‌ها دید.
 
۳- هم صدایی بعضی از دولتمردان با جنگ روانی دشمنان در رابطه با مسائلی چون حجاب و عدم برخورد با هنجارشکنان
 
۴- طرح موضوع رفراندوم پیرامون موضوعاتی که سازوکار حل آن به روشنی در قوانین و ساز وکارهای نظام مشخص شده است.
 
۵- غفلت از سلامت و پاکدستی نزدیکان و حمایت بی ‌دلیل از قانون شکنان و رانت خوران که محصول آن تضعیف دیگر قوا و نادیده انگاشتن ضعف ها در نظارت و بازرسی به موقع مسؤولان اجرایی است.
 
۶- موضوع رفتن زنان به استادیوم‌های ورزشی
 
۷- موضوع برگزاری کنسرت ‌ها و تبدیل کردن آن به مسئله اصلی کشور
 
پیامدهای حاشیه سازی ها
 
در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و انسجام ملی برای مقابله با فشارها و تهدیدات دشمنان بیرونی و عوامل داخلی آنهاست،حاشیه سازی‌ ها می ‌تواند پیامدهای نامناسبی برای نظام اسلامی داشته باشد. از جمله این پیامدها، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱- کاهش وفاق اجتماعی در جامعه و دلسرد کردن مردم نسبت به قابلیت ها و کارآمدی نظام
 
۲- ایجاد اختلاف میان دستگاه های اجرایی و قوای مختلف با هم و تضعیف توان دولتمردانی که در پی حل مشکلات مردم هستند.
 
3- زمینه ‌سازی برای دوقطبی سازی ‌های کاذب در جامعه
 
۴- به حاشیه رفتن اولویت‌ ها و مسائل اصلی جامعه نظیر رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم
 
5- فرصت یابی برخی مسؤولان برای شانه خالی کردن از بار مسؤولیت ها و انجام وظایف اصلی
 
6- هدر رفتن وقت دلتمردان و منابع ملی کشور
 
7- دامن زدن به نارضایتی ‌های اجتماعی و تخریب عقبه مردمی نظام
 
۸- کاهش آستانه تحمل مردم و زمینه سازی برای شکل گیری اعتراضات اجتماعی نظیر اعتراضاتی که در روزهای اخیر به بهانه انتشار فیلمی در برخورد با سگ های ولگرد و با تحریک یکی از نماینگان شورای شهر اتفاق افتاد.
 
9- غفلت از جنگ همه جانبه دشمن
 
یادداشت از سجاد محمدی فارسانی، فعال رسانه استان چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام/1020ج
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۲۴:۵۲

27 Dec 2019