کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

برنامه‌ریزی طرح بوم‌سازی جنگل‌های زاگرس/ اصلی‌ترین وظیفه این طرح حفظ ، ذخیره رطوبت و و مسائل مرتبط به آبخیزداری است

13 شهريور 1398 ساعت 17:07

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:جنگل‌های زاگرس در حدود ۶ میلیون هکتار هستند که برای این بخش طرح بوم‌سازی برنامه‌ریزی شده است،مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه این طرح حفظ و ذخیره رطوبت و و مسائل مرتبط به آبخیزداری است


به گزارش جهانبین‌نیوز،  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران در خصوص طرح کاداس جنگل‌های ایران گفت: برخی مراتع بهره‌بردار، صاحب و افرادی دارای پروانه دارند، اما جنگل‌های چنین شرایطی ندارند، برای تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تجاوز، تعددی و تصرف‌های غیرقانونی و همچنین ممنوعیت تغییر کاربری جنگل‌ها لازم است طرح کاداس در بخش جنگل صورت گیرد.

خلیل آقایی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مساحت جنگل‌های کشور کاداس و سند تک برگ دارند، درصورتیکه مشکل ایجاد نشود و اعتبارات لازم تأمین شود با همت تمامی مسئولات مرتبط تا پایان سال جاری کل جنگل‌های کشور کاداس می‌شوند.

وی افزود: درصورت کاداس شدن جنگل‌های کشور و وجود سند تک برگ اختلافات آماری کاهش و تثبیت مالکیت دولت افزایش پیدا می‌کند، همچنین چون براساس مختصات جغرافیایی است هرلحظه می‌توان رصد کرد و تشخیص داد کدام بخش مورد تجاوز یا تخریب قرار گرفته است.

آقایی اظهار کرد: در حوزه جنگل بنابه مسئولیتی که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم مصوب کرده، بهره‌برداری از جنگل متوقف شده است، با مشارکت دانشگاهیان، محققان، قردادی که با دانشکده‌های کشاورزی استان‌های مازندران و‌ گلستان منعقد شده، صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه و متخصصین بخش خصوصی طرح جایگزین تا پایان سال جاری تهیه و ارائه می‌شود.

وی توضیح داد: طرح جایگزین بیشتر برای جنگل‌های شمال کشور مطرح است، چراکه در گذشته تنها جنگل‌ها مصارف چوبی داشتند طبق قانون مصرف چوبی از جنگل‌های شمال کشور متوقف شد و بهره‌برداری غیرچوبی از این جنگل‌ها مطرح شد.

آقایی در خصوص جنگل‌های زاگرس بیان کرد: جنگل‌های زاگرس در حدود ۶ میلیون هکتار هستند که برای این بخش طرح بوم‌سازی برنامه‌ریزی شده است، از اواخر خرداد در جلساتی که در استان ایلام برگزار شد این موضوع آغاز شد و با ۱۷ لایحه اطلاعاتی مطرح شده آبخیزداری، جنگل، مرتع و بحث‌های مربوط به بوم‌سازی احصاء، پیش‌بینی و ارائه شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: وظایف ۱۱ استانی که در حوزه زاگرس هستند برای سال جاری مشخص شده و همچنین برنامه پنج ساله برای زاگرس طرح‌ریزی شده و اعتبار لازم و کافی در حدود ۶۵۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه این طرح حفظ و ذخیره رطوبت و و مسائل مرتبط به آبخیزداری است و در کنار آن غنی‌سازی و توسعه جنگل، موارد آموزشی و مشارکت مردمی هم در نظر گرفته شده است.

آقایی اعلام کرد: در سال ۹۷ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در حدود ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها تخصیص یافت و در سال جاری نیز در حدود ۱۵۰ میلیون یورو برای این امر تخصیص داده شده است که حدود ۳۰ درصد آن پرداخت و به استان‌ها ابلاغ شده است که طرح را آغاز کنند و برخی هم که در حال انجام طرح هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  در خصوص آفت شمشاد در جنگل‌های شمال کشور تشریح کرد: ستادی در این زمینه تشکیل شد و عملیات‌هایی در حال انجام است و فعالیت‌های جدی در خصوص مبارزه با این آفت و بیماری صورت گرفته و به‌طور جامع موضوع درحال بررسی است.

آقایی در پایان خاطر نشان کرد: در حدود ۱۱ هزار نقطه در کشور پروژه‌هایی در حال اجرا است که به طور متوسط پیشرفت بالای ۳۰ درصد دارند، نزدیک یک‌هزار پروژه نیز در هفته دولت به بهره‌برداری و افتتاح رسید.

انتهای پیام/۱۰۲۹ج


کد مطلب: 42781

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/42781/برنامه-ریزی-طرح-بوم-سازی-جنگل-های-زاگرس-اصلی-ترین-وظیفه-این-حفظ-ذخیره-رطوبت-مسائل-مرتبط-آبخیزداری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir