۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۲۶۴۸
درشهرکرد:

دومین جشنواره زیبایی ملی اسبان دره شوری جام برگزار می شود

دومین جشنواره زیبایی ملی اسبان دره شوری جام دانشگاه آزاد اسلامی در شهرکرد برگزار می شود.
دومین جشنواره زیبایی ملی اسبان دره شوری جام برگزار می شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ این همایش ملی با هدف حمایت از تولیدات داخلی اسب های دره شوری درروزهای۲۴و۲۵مردادماه در باشگاه سوارکاری مزرعه آموزشی و‌تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد (رحمتیه ) شاهد حضور علاقمندانی از سراسر کشور خواهد بود.

دکتر مظاهر نیکخواه بهرام آبادی؛ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری در گفتگو با خبرگزاری مهر(بسیج رسانه) گفت:مهمترین وظیفه مدیران در قبال مردم خدمتگذاری و استفاده از تمام امکانات برای رفاه و شادی مردم است.

وی با اشاره به تفاهم نامه بین هییت سوارکاری استان و دانشگاه آزاد؛ افزود:مزرعه آموزشی و تحقیقاتی۵۰هکتاری دانشگاه را برای استفاده خانواده ها  اختصاص دادیم که در آن مربیانی از دانشگاه و هییت سوارکاری در جهت شناسایی اسب ها به ویژه اسب دره شوری خدماتی دو شیفته دارند که با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم ورزش دوست شهرکرد  مواجه شده و مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت خانواده هاست.

مظاهر نیکخواه در خصوص چرایی   این نژاد از اسب های ایرانی حمایت از تولید داخلی را بیان کرد و افزود: در جهت حفظ و‌اشاعه فرهنگ و هویت ایرانی قصد داریم اسب دره آشوری را بیشتر معرفی کنیم زیرا این فرهنگ و هویت از قبل ساخته شده است و‌حالا باید آن هویت را بازیابیم و به نسل جدیدو آینده  بیشتر بشناسانیم.

وجه تسمیه اسب دره شوری به طایفه قشقایی مربوط می شود که سرآمد دلاور وشجاعت بودند و شکست را در قاموس آنها وجود نداشت.

این ایل بزرگ به ظاهر در استان های اصفهان،فارس و چهارمحال بختیاری پراکنده هستند اما همان هویت فرهنگی،اعتقادی و  معنوی را در قالب آداب و رسوم اصیل خود حفظ کرده اند.

حال وظیفه ماست که این دانش و فرهنگ ناب قشقایی را که در گذشته به صورت شفاهی و سینه به سینه انتقال داده می شد را  به جامعه انسانی معرفی کنیم و البته یکی از متعلقات این هویت که در گذشته مغفول مانده اسب اصیل دره آشوری است که ویژگی های منحصر به فرد دارد و به نوعی  نماد قشقایی های دلاور است که از آن در گذشته برای حمل و نقل استفاده می کردند و اکنون این سمبل همیشگی می تواند نشانه ای جغرافیایی برای جهانی شدن باشد.

نیکخواه بهرام آبادی با ابرازخرسندی از فعالیت های گسترده واحد رشد،فناوری و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اقدامات فرهنگی متعددی برای معرفی بیشتر شخصیت های برجسته چهارمحالی انجام شده اما یکی از اقدامات ارزشمند را گروه علمی و ادبیات با نظارت دکترمحمدحکیم آذر انجام داده که گردآوری دانشنامه فرهنگی  مشاهیر و مفاخر چهارمحال بختیاری از گذشته تا به امروز است که سند و برگ زرینی بر اصالت،رادمردی و غنای فرهنگی این منطقه است.

قابل ذکر است که: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از سال ۶۴تاسیس شده و بیش از ده هزار دانشجو،۲۳۵ اعضای هییت علمی تمام وقت و نزدیک به ۲۰۰کارمند دارد.

در پایه های علوم انسانی،علوم پایه رشته های مختلفی دارد و از مقاطع کارشناسی تا دکترای تخصصی در رشته دامپزشکی وجود دارد.

 ریاست دانشگاه آزاد نیز در پایان عنوان کرد:باشگاه سوارکاری دانشگاه علاوه بر خدمات متفاوت برای خانواده ها توسط مربیان متخصص هییت سوارکاری و دانشگاه  آماده ارائه خدماتی ویژه به کودکان بی سرپرست و بیماران اوتیسمی است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۳:۲۳

28 Dec 2019